Forskjellen på sunn og usunn mat

Hva definerer sunn og usunn mat – og hva bør vi tenke over når vi spiser?

Det vi putter i munnen er av stor betydning for hvor mye vi vil spise. Å få i seg 1500 kcal fra en stor hamburgermeny med milkshake er noe de fleste klarer. Prøver du på det samme med sunne og balanserte råvarer, blir de fleste av oss stappmett.

Men så er det denne evige diskusjonen om hva som er sunt og usunt. Spør du de statlige ekspertene ber de deg redusere inntaket av smør og være flink til å spise brødskive med syltetøy og drikke melk. Spør du en lavkarbotilhenger vil han derimot mane deg til det motsatte – mer smør, mindre brød, syltetøy og melk.

Det er ikke rart at folk flest blir forvirret. Den ene dagen er det sunt å spise noe, den andre dagen får du visstnok hjerteinfarkt og er timer unna hjertestans.

Hvordan skal vi egentlig forholde oss til dette?

3 ting som kjennetegner sunn mat

Hva er det egentlig som definerer sunn mat? For meg er det tre punkter som skiller seg ut.

  1. Maten må være mettende og gjøre det mulig å havne i energibalanse uten å gå rundt sulten, slapp og tom for energi.
  2. Maten må ha en viss balanse i innholdet av karbohydrater, fett og protein.
  3. Den må være lett tilgjengelig og ha en pris som gjør at folk flest kan kjøpe maten.

Du ble kanskje ikke voldsomt mye klokere av dette, men la oss heller ta noen praktiske eksempler på hvordan du kan tenke deg fram til hva som er sunt og ikke.

1. Den omdiskuterte brødskiva

Den ene sier at brød er sunt og bør være en del av ethvert kosthold, mens den andre sier at brød er usunt og ikke er noe vi er tilpasset til å spise.

Hva gjør du?

Ei brødskive (40 gram) inneholder kanskje 100 kcal. Har du pålegg oppå ender du kanskje opp på rundt 130 kcal. Problemet er ikke de 130 kcal, men at de aller fleste fort hiver innpå 3,4 og kanskje 5 brødskiver i slengen. Da er vi plutselig oppe i 650 kcal.

Hva får du i deg?

Og hva inneholder dette måltidet? Jo, mye karbohydrater, lite protein og relativt lite fett. Ikke akkurat det som kjennetegner et balansert måltid.

2. De energirike nøttene

Flere undersøkelser viser at nøtter er sunt og kan være fornuftig å innta når du går ned i vekt. De inneholder sunt fett, vitaminer og mineraler. Så bra, tenker du.

Hva gjør du?

En neve nøtter inneholder fort 120-140 kcal. Tar du deg 4 never (som ikke er uvanlig) er vi allerede oppe i 5-600 kcal.

Hva får du i deg?

En energirik matvare som nødvendigvis ikke metter så mye. Vi spiser ofte nøtter sammen med andre ting – dette vil ubevisst gjøre at sannsynligheten for at du inntar for mye, øker. Nøtter inneholder lite karbohydrater, moderat med protein og mye fett.

Så selv om nøtter i utgangspunktet er sunt, kan det fort være at du får i deg for mye, fordi du ikke er bevisst på det høye energiinnholdet.

3. Lettprodukter

Lettprodukter, det er genialt eller hva? Potetgull med mindre fett, iskrem med mindre fett, proteinsjokolader med mindre sukker osv.

Disse produktene inneholder riktignok (ofte) mindre energi per hundre gram, og vil i moderate mengder være et sunnere alternativ – men spiser du ikke mindre, så vil nettoeffekten ikke være merkbar. En del såkalte lettprodukter bytter også ut en del av fettet og erstatter det med sukker. Hvor sunt er egentlig det?

Hva gjør du?

Stort sett ender vi opp med å spise den samme mengden, eller kanskje også mer av lettproduktene – fordi vi tror at de er så sunne at vi kan gjøre det. Om du får i deg 500 kcal fra originalen eller 500 kcal fra lettvarianten spiller ingen rolle.

Hva får du i deg?

I mange tilfeller vil du få i deg mer sukker og mindre fett. I mange tilfeller det også snakk om at du får i deg et hav av ulike stoffer vi ikke kjenner godt nok effekten av.

4. Frukt er sunt, eller?

Frukt er sunt, mettende og inneholder et spekter av næringsstoffer som holder oss friske og raske.

Det stemmer. Men å hive innpå ubegrensede mengder mens du ligger på sofaen og switcher mellom slankekrigen og nyhetene på tven.

En slank person med lite kroppsfett takler karbohydrater mye bedre enn en overvektig person med mye kroppsfett, spesielt rundt magen. At noe i utgangspunktet er sunt, betyr ikke at du kan spise så mye du vil av det. I for store mengder er ALT usunt.

Hva gjør du?

Det er greit å kjøpe seg et par-tre bananer etter treningen, men å spise frukt som om det var snacks til alle døgnets tider, er ikke bra. Mange ender opp med å hamstre frukt og fråtse det uten å tenke seg om.

Hva får du i deg? 

Med frukt får du i deg mye sunt (som nevnt ovenfor) men du får primært i deg ulike typer sukker som har en betydelig innvirkning på blodsukkeret. Du bør derfor begrense inntaket av frukt, og heller prøve å få i deg mer bær og grønnsaker som inneholder mye av det samme, men mye mindre sukker.

5. Proteinsjokolade

Proteinsjokolade må være sunt. Det inneholder tross alt en laaaang liste med ulike næringsstoffer, mye protein og nesten bare sukkeralkoholer.

Hva gjør du?

Topp tenker du, og bruker det som mellommåltid på jobb, spiser det etter trening og koser deg i helgene med et par stykk på kvelden.

Hva får du i deg?

En proteinsjokolade er sjeldent så veldig mye mer enn en vanlig sjokolade med mer protein. At noen produsenter tilfører ekstra mikronæringsstoffer, gjør den ikke til et fantastisk mellommåltid. På samme måte blir ikke potetgullposen sunn, bare fordi du tar den 30 gram proteinshake ved siden av.

Det er helt greit å kose seg med en (protein)sjokolade en gang i blant – men vær ærlig med deg selv og ikke lat som at det er et supersunt mellommåltid.

Har du eksempel på mat som i utgangspunktet er sunn, men på grunn av måten vi bruker dem på (f.eks spiser for mye) gjør at de blir usunne for oss? 35 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.