Mat og kosthold handler ikke bare om fysiologi, men enda viktigere; psykologi

Diett påvirker psyken vår mye, derfor er det viktig å velge en måte å spise på som ikke bare er bra for fysikken, men også for psyken.

Binge-eating-by-Corie-Howell-Creative-Commons

Det finnes uendelig mange dietter og spisemønster, men de fleste dietter koker ned til to måter å spise på;

  • De fleste er ekskluderende dietter
  • Noen er inkluderende dietter

Ekskluderende dietter

De aller fleste dietter er dietter hvor du ekskluderer og eliminerer enkelte eller flere matvarer fra kostholdet ditt. Enten så kan du ikke spise f.eks frukt og melkeprodukter, eller kanskje består dietten din kun av grønnsaker, protein fra kylling, fisk og proteinpulver, karbohydrater fra havregryn, ris og søtpotet, og fett fra 2 spiseskjeer Udo’s choice. Disse diettypene klassifiserer gjerne matvarer som «bra» og «dårlige» og som et resultat fjernes veldig mange matvarer fra listen over det du kan spise.

Problemet med slike eliminasjonsdietter er at de over tid kan skape et unormalt og anstrengt forhold til mat. Du må holde deg unna «dårlig» mat og kun spise de få matvarene du har på listen over «bra» mat. Denne typen spisemønster kan skape ukontrollert inntak og mangel på porsjonskontroll, «binging», når man først spiser matvarer på «dårliglisten». Dette er typisk for etterlengtede spisedager, eller «cheat meals». bingeMan kan miste kontrollen når man endelig tillater seg noe man har hatt sug på lenge men som man ikke har fått lov å spise fordi det er «dårlig».

Dette er et spesielt stort problem om man skal være på diett lenge. Noen påvirkes allerede etter få uker, mens noen klarer seg bra veldig lenge. Men for veldig mange kan flere mnd på en ekskluderende diett gi alvorlige problemer med å begrense inntaket sitt av «dårlig» mat når dietten først er over, eller når det er tid for «cheat-meals»/spisedag.

4 problemer med ekskluderende dietter

  • Kan bidra til rask vektoppgang etter målet med fettreduksjon er nådd.
  • Oppmuntrer til sykluser med overspising og restriksjon.
  • Ikke mulig å ha et slikt spisemønster som livsstil.
  • «Den beste dietten» betyr ingenting om du ikke klarer å holde deg til den.

Inkluderende dietter

Inkluderende dietter går ofte under betegnelsen «fleksibel diett» eller IIFYM (If it fits your balanced-diet-imagemacros).

Inkluderende dietter tillater at man kan spise de fleste matvarene i fornuftige mengder. Denne måten å spise på reduserer sannsynligheten for at man utvikler spiseforstyrrelse og et anstrengt forhold til mat. Det oppmuntrer til moderasjon og et forhold til mat som er lettere å forholde seg til.

Hva er best?

Det finnes ikke noen vitenskaplige bevis for at enkelte matvarer er magiske, og man ser sammenlignbare resultater på fettforbrenning mellom dietter som har lik makronæringssammensetning. Hvordan man legger opp makroene derimot påvirker definitivt fettforbrenning.

Det er ikke snakk om enten/eller når det kommer til det å spise fleksibelt. En fleksibel diett handler ikke om å kun spise det som av mange i fitnessmiljøet oppfatter som junk, eller å ikke ta hensyn til makrosammensetning. Det handler om å spise sunt og variert, med muligheten til å spise noe man virkelig har lyst på av og til men samtidig ta hensyn til det i kalori- og makrobudsjettet.

Det som er viktig å passe på når man er på diett, og ellers også, er proteininntak og fiberinntak. Både proteiner og fiber har en høyere termogenisk effekt enn karbohydrater og fett. I tillegg så motvirker fiber stigning i blodsukker og regulerer hvor raskt maten går gjennom fordøyelseskanalen. Man skal velge mat med skikkelig kvalitet uansett hvordan man velger å spise, men det betyr ikke at du må kutte ut enkelte matvarer fordi de ikke er «bra». Det handler om moderasjon og fornuftige valg, ikke at et lite utvalg matvarer er det eneste som «funker» på diett.

Det er ekstremt vanskelig å takle matsug over en lengre periode. Sprekker man og går på en skikkelig smell så vil man føle seg helt forferdelig etterpå som igjen kan ha uheldige ettervirkninger. Da er det faktisk bedre å ta vare på psyken samtidig som man er på diett ved å ikke være super-restriktiv, men heller vise moderasjon med de litt mer «usunne» matvarene om det hjelper deg å ikke gå fra vettet.

Så til deg som skal på en lengre diett så kan det lønne seg for både psyken og det langvarige resultatet om du:

  • holder deg unna de verste restriksjonsdiettene
  • er fleksibel
  • viser moderasjon

Disse punktene vil definitivt gi deg en bedre diettopplevelse og mest sannsynlig hjelpe deg å unngå det anstrengte forholdet til mat en kan oppleve å sitte igjen med etter en lengre periode med et restriktivt spisemønster.

LES OGSÅ – Tror du fortsatt på disse 5 mytene om vektnedgang?

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.