6 tips til feriemat

Her kommer 6 kjappe tips til deg som er på ferie eller på farten og lurer på hva du kan spise når du ikke har kjøkkenet tilgjengelig.

East Shinjuku, Tokyo, Japan

En ting er å spise sunt når man er hjemme og har hele kjøkkenet tilgjengelig. Noe annet er det når du er på ferie. Her får du 6 sunne forslag til hva du kan spise når du er langt hjemmefra.

Det er ikke bare treningen som blir nedprioritert når graderstokken stiger, og ferien er i anmarsj. Mange finner det vanskelig å opprettholde det sunne kostholdet, og ender opp med å ta en pause i den ellers så godt innarbeidede livsstilen.

Men fortvil ikke. I denne artikkelen gir jeg deg 6 velsmakende og balanserte forslag til hva du kan spise. Det kan være at du er på bilferie, er på tur med campingvognen, er på hytta, eller har dratt til sydligere strøk.

1. Frukt og grønnsaker

Eple, pære, banan, ananas, plommer, kiwi, nektarin, gulrøtter, tomat, paprika – ja alt dette og enda mer, er veldig enkle ting å ha med seg når du er på tur eller er borte.  1-2 store frukt eller 3-5 små dekker behovet ditt for karbohydrater i løpet av et måltid

2. Magre meieriprodukter

Skyr, mager kesam og cottage cheese er flott som «base» i et måltid. De kjennetegnes ved at de er mettende og har et høyt innhold av protein.

Alle 3 produktene kan fint kombineres med nøtter, kanel, søtning, friske bær eller lettsyltetøy.

3. Wraps med proteinrikt innhold

Kjøper du wraps på butikken (gjerne den grove varianten), så holder det at du samtidig kjøper med kylling, rødløk, salat, agurk og noe mais fra salatbaren. Om du vil ha ekstra smak, kan du klemme på litt dressing på toppen, før du ruller sammen wrapsen.

Wrapsen kan også fint nytes med røkt laks, spekeskinke, kyllingkjøttdeig eller karbonadedeig. De holder seg fint på en biltur, og kan også deles opp om du ønsker flere små måltid.

4. Nøtter

Ubehandlede nøtter kan fint brukes som tilbehør til annen mat. Da vil du også få i deg en del viktig fett, samtidig som det metter bra. Pass likevel på. Nøtter er svært energirike. En neve nøtter er i underkant av 100 kalorier. Opphakkede mandler, hasselnøtter, valnøtter eller kanskje litt cashewnøtter er sunn og god snacks.

5. Proteinpulver

Proteinpulver er et supert kosttilskudd, ikke bare når man trener – men også når man er på ferie. Protein øker forbrenningen, er veldig mettende og bidrar til å gjøre et måltid med fett og karbohydrater komplett. Du kan også kombinere proteinpulver sammen med usunn mat, slik at du ikke overspiser av den usunne maten.

Et eksempel kan være en cheeseburger uten dressing (men med salat og ost), sammen med 30g proteinpulver. Det kan være 2 pizzastykker med en proteinshake, eller annen gatekjøkkenmat. Så i stedet for å finne den største burgeren, tar man en med normal størrelse, begrenser seg litt på dressingen og drikker en proteinshake etterpå.

6. Omega-3

Det finnes ingen unnskyldning for å kutte ut omega-3 tilskuddet i ferien. En flaske med olje eller kapsler kan fint brukes sammen med annen mat for å få en komplett sammensetning av protein, karbohydrater og fett.
1-2 ss om dagen er alt som skal til.

Har du tips til god og middels sunn mat når man er lang borte fra kjøkkenet? 25 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.