Berøringsmassasje kan redusere stress og angst

En svensk doktorgradsavhandling tyder på at berøringsmassasje kan redusere angst og stress.

massasje

De fleste liker å bli massert. Det er både beroligende, behagelig og er en effektiv måte å løse opp i anspent muskulatur og redusere muskelsmerter. Tidligere har vi også omtalt massasjens positive effekt på betennelser og restitusjonstiden.

Men hvis vi setter vår lit til den svenske forskeren Lenita Lindgren kan såkalt berøringsmassasje (en rolig form for massasje med forsiktig trykk) redusere angst hos syke mennesker og stress hos friske mennesker. Massasjeformen aktiverer visstnok et område i hjernen som er knyttet til følelser, glede og velbehag. Området har et stort antall morfinreseptorer og aktiveres når kroppen frigjør sine egne endorfiner.

Også tidligere har man sett positiv effekt av massasjeformen, men uten helt å vite hvorfor. Lindgren har både latt pasientene selv vurdere effekten, samtidig som hun har brukt objektive kriterier som glukose, blodtrykk og insulinnivå.

Konklusjonen er at berøringsmassasje kan gi velbehag, redusere angst og stress hos mottageren. De som fikk massasje ble roligere, mens blodtrykk og puls gikk ned.

Så neste gang du skal gi noen litt ekstra oppmerksomhet, hvorfor ikke tilby massasje? 1 Svar

Referanser

Lindgren 2012. Emotional and physiological responses to touch massage. Umeå University medical dissertations, ISSN 0346-6612; 1531 (fulltekst)

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.