Massasje gir økt restitusjon

En ny studie viser at massasje kan virke betennelsesdempende og øker musklenes restitusjonsevne.

11.0x5.5-NPPV08-39-Jaffe-Chicagoland-IL-CUST-4c-68701-Rindd.indd

Alle er enige om at massasje er fine greier. Ved siden av å generelt være ganske behagelig, er denne formen for terapi ikke minst kjent som en flott måte å bli kvitt muskelsmerter og løsne opp spente og stive muskler på.

Men skal vi tro forskere ved McMaster-universitetet i Canada, kan en massasje også sende betennelsesdempende signaler til muskulaturen, samtidig som den øker musklenes evne til å restituere seg etter en treningsøkt1,2.

Justin Crane, en av doktorgradsstudentene bak studien, sier at dette er første gang noen faktisk har sett på de biomekaniske prosessene som foregår i en muskel når den masseres.

Studien ble utført på elleve menn i tjueårene, som hver syklet i 70 minutter til de var utmattet. Deretter fikk hver av dem massert det ene låret i 10 minutter av en spesialist. Når den masserte lårmuskelen ble sammenlignet med den ikke-masserte etter noen timer, fant forskerne to forskjeller:

  • Den masserte lårmuskelen hadde reduserte betennelsessymptomer i forhold til den andre.
  • Den masserte lårmuskelen hadde økt sin restitusjonsevne ved å bygge flere mitokondrier.

Crane er selv overrasket over at så lite som 10 minutter med massasje kan ha så overveldende positive effekter på en muskel. Disse funnene kan også ha betydning for mennesker som lider av kroniske betennelsesplager i muskulaturen, som for eksempel leddgikt og muskeldystrofi.

Dette er flott og viktig forskning som i fremtiden kan hjelpe oss å behandle skader og muskelplager på alternative måter, fremfor å benytte medisinske preparater. Det betyr forøvrig også at du kan mase på din bedre halvdel om en massasje etter trening med verdens beste samvittighet.

Du kan eventuelt bruke det som sjekketriks på gymmen. Jeg tar riktignok null ansvar for dette, så ikke kom til meg hvis det skulle slå feil!

Referanser

  1. J. D. Crane, D. I. Ogborn, C. Cupido, S. Melov, A. Hubbard, J. M. Bourgeois, M. A. Tarnopolsky. Massage Therapy Attenuates Inflammatory Signaling After Exercise-Induced Muscle Damage. Science Translational Medicine, 2012; 4 (119): 119ra13 DOI: 10.1126/scitranslmed.3002882
  2. Science Daily: Massage Is Promising for Muscle Recovery: Researchers Find 10 Minutes Reduces Inflammation
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.