5 viktige punkter for å lykkes med nyttårsforsettene

Skal du lykkes med nyttårsforsettene må du stille deg de riktige spørsmålene.

Niagara-Falls-Fireworks (2)

Hver eneste nyttårsaften gir vi oss selv mange løfter. Dette skal bli året hvor vi blir sunn, slank og energisk.

Med stor iver melder du deg kanskje på nok et Grete Roede kurs – samtidig som du bretter opp ermene og bestemmer deg for å ikke bare være støttemedlem på treningsstudioet.

Innerst inne tenker du likevel at du mest sannsynlig ikke vil klare det denne gangen heller. Ikke slå deg til ro med denne tankengangen.

For å kjempe må man kjenne motstanderen

Spør du oss i Sunt Hjem så sitter kampen om og mot kiloene primært mellom ørene og hormonkjertlene.  Mange har nemlig blitt ganske gode på å slanke seg etterhvert. Utfordringen er bare at det svært ofte tar kort tid før kiloene er tilbake, og gjerne i større antall.

Grete Roede, Fedon Lindberg, Herbalife, nutrilett, honningkuren, suppekuren, ananaskuren, paleo, Atkins, CLA, akupunktur, faste, lavkarbo, superfood, blodtypedietten – jeg kunne fortsatt i evigheter. Det å gå ned i vekt kan du gjøre ved hjelp av svært mange ulike kostholdsretninger, dietter og pulverkurer.

Velg riktig metode

Hvordan velger du så metoden som er bra for deg? Her er noen momenter å tenke på:

1. Innebærer det pulver?

Dersom det ikke finnes fysiologiske årsaker til at den næringen du inntar skal være ferdig tygget bør du unngå å leve på pulver både på kort og lang sikt.

2. Er de fleste ingredienser i kostholdet noe du må kjøpe på nett eller helsekost?

Dette er ikke forenelig med langsiktighet. At det skal være praktisk og gjennomførbart bør være en forutsetning.

3. Føler du deg konstant fysen og sulten ved å følge anbefalingene?

Det er ikke nødvendig å sulte seg for å gå ned i vekt. Du må slutte å spise deg stappmett – men, sulten? Nei!

4. Liker du maten som anbefales?

Dette er et viktig moment – både fordi det gjør en vektreduksjon så uendelig mye mer hyggeligere og fordi det da er enkelt å fortsette resten av livet. Matglede!

5. Har du gått på mange slike kurer/kurs før?

Da er det stor sannsynlighet for at dette er et kosthold som er for komplisert og utfordrende, for lite innbydende eller rett og slett ikke det kroppen din trenger/fungerer på over tid.

Mellom hormonkjertlene

Det er ikke bare diabetikere som behøver kunnskap om hormonet insulin. I Norge i dag består kostholdet til mange mennesker av 50-60% karbohydrater, og når vi spiser så mye karbohydrater skiller vi ut store mengder insulin.

Jo høyere insulinnivå vi har jo mer fett lagrer vi. En annen viktig ting er at høyt insulinnivå i blodet blokkerer for fettforbrenningen slik at det blir vanskelig å gå ned i vekt uten å sulte seg. Kroppen befinner seg i alarmberedskap når insulinutskillelsen er så stor – høyt blodsukker over tid er svært skadelig for kroppen.

Hvis du reduserer inntaket av sukker og karbohydrater, stabiliseres blodsukker og dermed vil også insulinutskillelse reduseres. Resultatet er enkelt forklart at du da lagrer mindre fett og du er i stand til å forbrenne mer av det.

Det er mange faktorer som spiller inn på insulinnivået. Hormonene våre er både fantastiske i sin funksjon og fantastisk kompliserte. Vårt råd er at du søker kunnskap ved å lese, gå på kurs eller bestille time hos en veileder. Vær kritisk til etablerte påstander og anbefalinger – har du kunnskapen kan du velge selv hva du vil tro på. Enda bedre, prøv deg frem! Ikke ta andre sitt ord for hva som er best for deg.

Hvordan vet du at vann er vått eller ild er varmt? Jo – du kjenner det. Gjør det samme med maten – går energien opp, eksem forsvinner og du kvitter deg med en mageproblemer du har hatt i 10 år så er sannsynligheten stor for at du gjør noe riktig. 

Mellom ørene

Det du tror på er handlekraften i det du gjør. Det du tror på sender svært overbevisende beskjeder til hjernen din som vil påvirke dine handlinger – og dermed det resultatet du får.

Dette gjelder ikke bare vekt og helse, men alle de endringer du ønsker å implementere i livet ditt. Er det slik at du mislykkes igjen og igjen med visse drømmer og store planer om forbedring så er sjansen forholdsvis stor for at du har prøvd å overbevise deg selv om noe du innerst inne ikke tror på at du kan klare.

Veien til suksess ligger i to svært sentrale ting:

  • Det du tror på
  • Tiden det tar å komme dit

Start med å definer målet ditt. Dette er viktig. Gjør derfor en grundig jobb med dette.

Reisen mot målet ditt kan ta lang tid eller kort tid. Hvor brokete veien er, avhenger av hvor sterkt du tror på deg selv og hvor tydelig du ser deg selv når du står i målet du vil nå.

Se bildet for deg:

  • Hvor er du når målet er nådd?
  • Hvordan ser du ut?
  • Hvordan føles det?
  • Hvordan virker endringen i deg inn på de rundt deg?
  • Hører du noen lyder?
  • Hva sier du til deg selv?
  • Hva tenker du om deg selv og det du har oppnådd?

La visjonen din være tiltrekkende, levende og fristende. Den skal gi deg et stort smil om munnen og en god følelse. Jo tydeligere ditt bilde er av deg selv når du har kommet dit du ønsker og jo sterkere du tror på det, jo kortere tid vil det ta. Du slipper nemlig omveien via mislykkede forsøk. Da VET du at du har alt det du trenger for å nå målet.

Både bestevenn og fiende

I alt vi gjør er vi vår egen største fiende og beste venn. Det er hva du velger å være som gjelder!

Så, gå nå gjennom tidligere mislykkede forsøk på endring. Hva var det konkret som gikk galt? Nå er det viktig å være ærlig med deg selv.

Bli bevisst dine tanker, vaner og handlinger. En bevisstgjøring kan føles ubehagelig. Men, gled deg over at du nå vet hva som skal til for å skape en endring.

Mestringsfølelse er viktig

Det er når du tror på at du kan mestre at adferden endres – og det er dette som til syvende og sist vil endre livet ditt!

Lettere sagt enn gjort sier du? Ja, jeg kan være tilbøyelig til å være enig. Det er ikke lett. Men, det er fullt mulig.

Oppskriften på suksess inneholder slik jeg ser det de samme hovedingrediensene for alle. Men, hva du velger å krydre med, steketid, personlige preferanser og den hjelp du får på kjøkkenet kan være faktorer som spiller inn på hvor godt sluttresultatet både smaker og ser ut.

Har du ikke nok kunnskap og tro på deg selv og er redd for å mislykkes igjen?

Gjør livsstilsendringen varig ved å investere i hjelp med kostholdet, treningen eller det som sitter mellom ørene. Det handler om å gjøre det umulig å ikke lykkes. Vi i Sunt Hjem hjelper deg på din vei mot målet.

Er du din egen venn eller fiende? Det er du som bestemmer!

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.