Visste du at lite søvn kan redusere forbrenningen?

Å sove godt er for mange luksus, men visste du at lite søvn kan påvirke appetitten og forbrenningen negativt?

Å sove godt er for mange luksus, men visste du at lite søvn kan påvirke appetitten og forbrenningen negativt? (1-3). En god natt søvn er derfor viktig for å regulere kroppsvekten.

I en undersøkelse som ble publisert i American Journal of Clinical Nutrition (2) undersøkte forskerne hvordan for lite søvn påvirket fjorten menn i tjueårene.

Med fire uker i mellom og ved to ulike anledninger oppholdt de seg i et laboratorium i 24 timer. Den første gangen ble de bedt om å sove mellom 23 og 7 neste morgen – mens de den andre gangen holdt seg våken gjennom hele natta.

Undersøkelsen visste en reduksjon i hvileforbrenningen på 5 % og en nedgang i den termiske effekten av mat på 22 % (energikostnaden ved å fordøye, ta opp og omsette mat) ved mangel på søvn. Forskerne la også merke til at deltagerne som holdt seg våkne var mer sulten.

Forbrente 140 kalorier mindre

Selv om dette nødvendigvis ikke er den store nedgangen i forbrenningen (tilsvarende cirka 140kcal/dag), og de færreste av oss unngår å sove helt, er det i et større perspektiv et aldri så lite poeng at det er viktig med tilstrekkelig med søvn.

Det vil ved en senere anledning være interessant å sammenligne flere ulike søvnmønstre. Ville det vært noen utslag om de samme deltagerne sov 4 og 8 timer?

Hva med å måle dem i et større tidsrom? En hel helg for eksempel?

Referanser

  1. Weightology weekply (Sleep less, burn less)
  2. Am J Clin Nutr. 2011 Apr 6. Acute sleep deprivation reduces energy expenditure in healthy men.
  3. Int J Obes (Lond). 2010 Jun 8. Sleep problems and major weight gain: a follow-up study.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.