Line Marion Kjøniksen konkurrerer i bikinifitness under EM i England

Line Marion konkurrerer i bikinifitness i EM i fitness under forbundet UFE – verdens største dopingfrie fitness- og kroppsbyggerforbund.

_DX_3664-Edit

Line Marion N. Kjøniksen forbereder seg for tiden til å konkurrere i bikinifitness under Europeisk mesterskap som arrangeres av UFE (Ultimat Fitness Events) i England denne helgen. UFE er verdens største fitness- og kroppsbyggerforbund som er tydelig negativ til doping. UFE er spesielt stort i USA, Canada og England.

Line Marion er den første Norske utøveren de har i UFE. Alle utøverene må også avlegge dopingprøve ved innsjekk!

Vi har tatt oss en prat med Line Marion.


Hva er bakgrunnen for at du konkurrerer i fitness?

_D3_6001-4

– Jeg er vel født konkurransemenneske. Jeg har en indre driv i meg som gjør at jeg trigges av nettopp konkurranse – det å ha noe å strekke seg mot. Jeg liker utfordringer og for meg er det et stort hopp ut av komfortsonen å delta i fitnesskonkurranser. Det faller meg ikke helt naturlig for å skulle stå på en scene i liten bikini og høye hæler – jeg som egentlig alltid har vært en guttejente!

Hvorfor velger du å stille i akkurat denne konkurransen?

– Jeg skal delta i Europeisk mesterskap som avholdes av forbundet UFE. UFE står for Ultimate Fitness Events og er verdens største «natural»/anti-doping fitness og kroppsbygger forbund. Alle utøvere testes i forbindelse med konkurransene.

– I 2010 opprettet jeg mitt eget konkurranseteam nettopp fordi jeg ville tilby coaching mot konkurranser basert på ren idrett. Derfor føltes det naturlig å velge dette forbundet når jeg nå skulle konkurrere igjen selv. Jeg er opptatt av at veien mot målet skal være så sunn som mulig og ivareta helsen, i tillegg til at jeg vil konkurrere mot andre som stiller på like linje som meg selv. UFE er veldig store i både Canada, Usa og England, så det skal bli morsomt å dra over til England for å konkurrere!

_DX_3674-2Konkurrerer du noe særlig i Norge?

– Jeg har konkurrert tidligere både i bodyfitness, før bikinifitness var lansert, og senest i Norges første bikinifitness konkurranse høsten 2012, kun 5 måneder etter at jeg fikk mitt andre barn på under 2 år.

LES MER: Dette er Line – fem måneder etter sin andre fødsel

Hva tenker du om fitnessmiljøet – er konkurranser noe du vil anbefale hvem som helst? _DX_3706-2

– Jeg er jo selv en del av fitnessmiljøet og har kjent på mange av fordommene den «vanlige mannen i gata» har. Stigmatisering og generalisering. «Alle som driver med fitness doper seg». Og så lenge det ikke blir testet for bruk av dopingmidler på lik linje med annen idrett innen fitnessmiljøet i Norge, vil nok dessverre sporten alltid ha et noe frynsete rykte.

– Å konkurrere i fitness kan også være ganske så altoppslukende. Det er viktig å finne den rette balansen slik at man også kan ha et familieliv, være sosial, beholde humør og energi. Det krever mye, og man trenger støtte fra de rundt seg. Ikke minst er det tøft mentalt for mange å gjennomgå en konkurransediett. Det er viktig å huske på at magerutene og blodårene kun er der en kort stund – å opprettholde en konkurranseform året rundt er hverken sunt eller realistisk. For mange kan det bli en psykisk nedtur å se formen bli «borte» så raskt etterpå, og det er derfor viktig at man også coaches mentalt så man er skikkelig rustet i forkant.

Du har jo konkurrert før, da ikke mange måneder etter graviditet. Hvordan opplevde du den prosessen? Fikk du noen hevede øyenbryn pga. diett og trening så tidlig etter fødsel?

– Klart mange tenker at du er selvopptatt og bare opptatt av egen kropp når du nettopp har fått en baby og helst bare skal kose med den. Trening er en naturlig del av min hverdag og både hodet og kroppen min trenger den. Eneste forskjellen var at jeg kuttet litt ned på kaloriene, men lå likevel godt over inntaket til en normal kvinne med 2500 kcal daglig på dietten. Jeg fullammet jo også og var veldig på vakt i tilfelle dietten skulle påvirke melkeproduksjonen. Skulle det skje, ville jeg droppet dietten med det samme.

– Grunnen til at jeg valgte å delta så kort tid etter fødsel var rett og slett fordi jeg var luta lei all klaging fra andre nybakte mødre om deres kroppsfasong og vektøkning, og ikke minst holdningene til mange _DX_3674gravide jeg møtte gjennom jobben som personlig trener som omtrent så på seg selv som “syk” bare fordi de var gravide. Trene kunne de i hvert fall ikke gjøre! Jeg ville vise at det faktisk går an om man tilrettelegger, spiser sunt og trener. Hvis jeg klarer dette, så klarer vel “Kari Nordmann” å trene 2-3 ganger i uken og kutte ned litt på snopet? Det er ofte ikke så mye som skal til.

Har du gjort noe annerledes nå under oppkjøringen til EM?

– Denne gangen har jeg spist litt mindre om morgenen og tidlig på dagen enn sist gang. Fortsatt har jeg protein og fett tidlig på dagen, mens protein og karbohydrater sent, siden min kropp fungerer best på det. Spiser jeg karbohydrat tidlig på dagen får jeg raskt lavt blodsukker og må spise igjen bare 1,5 time etter siste måltid. Derfor velger jeg heller å fylle på med havregrøten eller lignende om kvelden før jeg legger meg. Da sover jeg også bedre.

– Ellers har jeg forsøkt å «glemme» konkurransen litt i hverdagen. Dagene går så fort og med to små gutter i hus blir det stort sett andre ting man tenker på. Dietten har gått overraskende lett og fort og jeg har ikke gått skikkelig sulten en eneste gang. Ingen søtsug heller.

– Nå gleder jeg meg til en helg med husmorfri sammen med min beste venninne og skal nyte hvert øyeblikk. Det aller viktigste er jo å ha det gøy underveis.


Fitnessbloggen takker Line Marion for praten og ønsker henne lykke til i helgen! :)

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.