Sjekk hvordan Line Bjerk først slanket bort fettet og så bygde muskler

Line Bjerk (24) har vært stor og liten. Her får du historien om jenta som først tok av fettet for så å bygge opp en solid porsjon muskler.

line3333Line Bjerk er en jente vi kan kjenne oss igjen i. Line veide mellom 60 og 70 kilo i en lengre periode uten at hun gjorde så veldig mye med den ekstra vekten. Hun hadde på sett og vis akseptert seg selv, selv om hun ikke var helt fornøyd med tingenes tilstand.

Dette kulminerte i at hun en dag bestemte seg for at nok fikk være nok. Det var på tide å legge om kostholdet og begynne å trene. Målene ble satt: hun ville først slanke bort fettet også fokusere på å bygge muskler etterpå.

Resultatet ser du i dette intervjuet og de medfølgende bildene. Line er åpenbart ei jente vi kan assosiere oss med og bli inspirert av. 

De harde fakta

  • Navn: Line Bjerk
  • Alder: 24
  • Yrke: Instruktør på Elixia og barne- og ungdomsmedarbeider i en omsorgsbolig
  • Utdanning: Studerer 2.året på ernæringsfysiologi
  • Vekt: cirka 60 kilo

Bestemte seg for å ta tak i livet

Fitnessbloggen: Først og fremst må jeg si at du virkelig har gjort en utrolig god jobb. Hva var det som fikk deg til å våkne opp en dag å bestemme deg for at du skulle endre på livsstilen din?

Line: Tusen takk! Det er veldig hyggelig å få positive tilbakemeldinger når man har jobbet hardt for noe. Jeg vet at jeg ikke bare våknet opp en dag. Det tok lang tid før jeg innså hvor stor jeg var og hvor mye fett jeg hadde til overs.

Jeg bestemte meg først og fremst for å trene 3 dager i uken. To dager i uken med personlig trener og en dag alene. Etter hvert ble 3 dager til 4, 4 dager ble til 5 og etter 5-6 måneder trengte jeg å bli minnet på å ta hvile dager. Det å komme seg over dørstokken var vanskelig, men motivasjonen med treningen var der hele tiden. Det vanskeligste var å endre matvaner og psykiske vanskeligheter rundt dette.

Line 1

2009-2011: Fettprosent mellom 24-26%. Veide 65.5 kg før jeg ble gravid. Veide ca 95 kg et par dager før jeg fødte. Gikk ned til ca 70 kg etter fødselen.

Ingen dans på roser

Fitnessbloggen: Veien fra da til nå har helt sikkert ikke vært en dans på roser. Hvilke hindringer følte du var verst? Og hvordan løste du dem?

Line: Det som helt klart var det verste, var å endre den psykiske tankegangen og tankene jeg hadde om meg selv. Jeg var langt i fra så psykisk sterk for 5-6 måneder siden som jeg er i dag. Jeg er virkelig stolt av å kunne si at det beste med alt som har skjedd de siste månedene, er at jeg ser på meg selv som en like verdig person som alle andre. Jeg aksepterer meg selv, har god selvtillit og vet at jeg kan få til det jeg bestemmer meg for å gjennomføre.

Før trodde jeg ikke på meg selv. Jeg lot meg selv bli trykket ned og lot andre bestemme over hvem Line skulle være. Nå har jeg valgt hvem jeg vil være, og jeg er den personen 110%. I forhold til psyken og kroppen, var maten det vanskeligste å endre vanene ved. I begynnelsen var jeg svak psykisk, belønnet jeg meg selv med en sjokolade hvis jeg hadde vært flink til å trene.

Hadde jeg visst det jeg vet om kosthold i dag, ville jeg spist MYE grønnsaker, kjøtt, bær og rene matvarer. Jeg ville ikke «sultet meg» ned i fett med for få kalorier og lite, dårlig næringsfattig mat. Jeg slet med å kutte ut sukker, kutte ned på raske karbohydrater og spise mindre måltider. Nå i dag kan jeg endelig bestemme og bli enig med meg selv hva jeg vil og ikke vil putte i kroppen uten at dette er et savn eller et problem i hverdagen.

Overrasket seg selv

Fitnessbloggen: Var noen av forandringer enklere enn du trodde?

Line: Jeg ble veldig overrasket over meg selv angående hvor fort jeg kom inn i treningsrutinen. Jeg har aldri vært spesielt glad i å trene, gå tur, løfte tungt eller bevege meg ut av komfortsonen min. Jeg likte meg best på sofaen, men fant ut etter et par måneder med press til trening at sofaen ble mye mer behagelig etter at jeg hadde trent først. Jeg fant fort ut at jeg har en stor lidenskap for å løfte vekter.

Fremgangen var stor med noen timer med personlig trener og dette økte motivasjonen veldig. Jeg har fått mye hjelp til teknikktrening av PT kollegaene mine på Elixia og er evig takknemlig for det. Teknikktrening er mye viktigere enn man tror og man tar det litt for gitt. Men for å få best utbytte av treningen og fremgangen, er teknikk under styrketrening veldig viktig.

Line 2

2012: Fettprosenten var et sted mellom 13 og 15. Jeg veide mellom 53 og 55 kilo. Hovedfokuset var å gå ned i vekt. Jeg spiste lite i ukedagene, mye i helgene og trente mye kardio.

Mer målbevisst i valgene

Fitnessbloggen: Vil du si at denne livstilendringen har forandret deg noe som person?

Line: Til en viss grad har jeg det. Jeg er mer bevisst på valgene jeg tar i hverdagen. Tenker meg om to-tre ganger før jeg tar et valg. Jeg vet at jeg ser på personer rundt meg og andre på en helt annen måte enn det jeg gjorde før.

Siden jeg har opparbeidet meg kunnskap via studier og egentrening, kan jeg gi råd videre. Jeg er mer åpen for å hjelpe andre enn jeg var før. Før ville jeg helst ikke se noen lykkes før jeg gjorde det selv. Men den holdningen er helt borte. Dette er et av målene jeg er mest stolt over at jeg har nådd. «Se andre mennesker nå målene sine, og hjelpe de videre».

Nå jobber jeg for at andre skal glede seg over målene de når, om det så er at de går ned i fettprosent, opp i vekt på øvelser eller blir sterke psykisk. Jeg blir glad når de jeg har rundt meg lykkes, og se de utvikle seg til å bli en bedre versjon av dem selv, er utrolig spennende.

Lines tre beste tips for å endre livsstilen

Fitnessbloggen: Hva er dine 3 beste råd til andre som ønsker å endre sin livsstil?

Line:
  1. Finn en aktivitet som du trives med. Dette er viktig for å holde motivasjonen oppe over tid. Snu tanken om at trening er et «ork» over til en positiv ting du gjør for deg selv, og ingen andre. Du kan gjerne ta med deg en venn på trening, men det er du som skal være i fokus og du skal tenke på deg selv den tiden du trener.
  2. Kutt ut sukker. Dette er den eneste måten jeg har sett synlige resultater på kort tid. Jeg kan gjerne trene mye og spise mindre sunt en periode, og ikke se noe forskjell på meg selv. Så kan jeg gjerne trene mindre, spise mindre sukker og se resultater etter bare en uke eller to. Maten for min del er over 90% av det jeg gjør. Jeg kjenner meg selv såpass godt nå, at jeg vet at resultatene kommer uten sukker. (Selv om man skal kose seg innimellom)
  3. Finn noe/noen som motiverer deg. Man kan gjennomgå en slik reise alene hvis man er psykisk sterk, men som regel trenger man litt hjelp. Noen ganger er det vanskelig å innrømme, men den som står oppreist til slutt er som regel den sterkeste. Jeg har vært heldig å hatt motiverende og støttende mennesker rundt meg hele veien. Man vil oppleve å bli «sett ned på» for at man ikke spiser kake i bursdager, men er du sterk i hodet, vil du ha tro på at du vet selv best hva du vil og du kommer til å takle det veldig bra.

Fitnessbloggen: Kan du fortelle deg hva som har motivert deg underveis?

Line: Selvfølgelig at kroppen min har endret seg dramatisk. Men den største motivasjonen jeg har hatt er det at jeg klarer så mye mer med kroppen min nå, enn det jeg gjorde for et par år siden. Jeg kunne ikke gå i oppoverbakke uten å miste pusten, jeg kunne ikke løfte datteren min når hun var 4-5 kg uten å kjenne det i musklene etterpå.

Det at jeg kan ta markløft på 80 kg, dra meg selv opp over en stang 7 ganger, ta 15 dips alene, ta 150 «burpees over bar» på under 15 minutter og løpe opp en bakke mens jeg fortsatt kan puste, er helt utrolig. Når jeg ble introdusert for Crossfit, endret hele min verden seg. Komfortsonen min ble presset til de grader for hver gang, viljestyrken jeg ikke visste jeg hadde ble testet og takket være en spesiell person, ble hodet mitt sterkere enn noen gang og jeg nådde virkelig toppen fysisk og psykisk.Veien hit har ikke vært lett, men jeg ville aldri i livet hvert for uten disse øyeblikkene.

Line 3

2013: Fettprosenten har økt litt, men jeg har også bygd en god porsjon muskler. Jeg spiser sunt, variert og koser meg litt i helgene. Hovedfokuset er å gå opp i vekt og bygge muskler. Dette gjør jeg med styrketrening og litt crossfitt-trening.

Instruktør på elixia og studerer ernæringsfysiologi

Fitnessbloggen: Du jobber som instruktør på Elixia og studerer ernæringsfysiologi. Hva gjorde at du nettopp valgte det?

Line: Jeg søkte meg inn på studiet ernæringsfysiologi i februar for 2 år siden. Da ble jeg regnet som overvektig, og trente ikke noe som helst. Jeg skjønte ikke helt hva søkte meg inn på tror jeg. Jeg er veldig glad for at jeg kom inn og begynte å studere ernæringsfysiologi. Dette er jo et emne jeg brenner for og jeg vil gjerne hjelpe mennesker fra begynnelsen av og videre innenfor mat og trening.

Jeg jobbet i resepsjonen på Elixia når jeg ble spurt om jeg ville ta kurs for å bli instruktør. Sjefen min mente jeg ville passe som instruktør, og det var selvfølgelig veldig smigrende. Jeg var både veldig spent og skrekkslagen første time, men nå storkoser jeg meg med å være streng og pushe folk igjennom 55 minutter med masse kraft og svette.

Fitnessbloggen: Bare for moro skyld, hva ønsket du å bli før du selv endret livsstil?

Line: Jeg vurderte i lang tid å utdanne meg som barnevernspedagog. Det er fortsatt en liten del av meg som vil det. Jeg har også vært innom tanken på å bli toller. Så mulig det blir en ekstra lang utdanning senere i livet!

Jeg er fortsatt ung, og har all verden av tid foran meg Jeg skal ta personlig trener utdanningen når jeg er ferdig med bachloren i ernæring. Jeg vet at jeg kommer til å jobbe som ernæringsfysiolog og personlig trener hele livet, men det skader aldri med mer kunnskap innen barn og ungdomsarbeid heller.

Fitnessbloggen: Hva er drømmejobben?

Line: Drømmejobben vil være å kunne hjelpe flest mennesker på kortest mulig tid. Jeg vil gjerne være min egen sjef en dag. Hvordan jeg vil legge opp dagen min, kommer til å bli en vanskelig kabal. Men jeg vet jeg vil ha en balansert og variert dag på jobb mellom å hjelpe voksne, funksjonshemmede, barn, ungdom med hverdagsoppgaver, mat, aktiviteter, bli sterkere i kropp og sinn og være en motiverende og støttende person og kollega.

Line har vært både stor og liten

Fitnessbloggen: Føler du at du med din erfaring kan bidra med noe ekstra i jobben som instruktør?

Line: Jeg har vært stor, jeg har vært liten. Jeg har hatt mye fett, jeg har hatt lite fett. Jeg vet hvordan det er å ville ha noe så sterkt, men å ikke helt klare det når jeg vil. Jeg tror det er viktig å kunne vite hvordan den andre personen har det hvis man skal hjelpe. Det er absolutt ikke et krav, men det er en fordel for kunden.

Jeg har jobbet mye med å bli sterkere psykisk, og dette var den største utfordringen for meg innen mat og trening. Jeg vet hvordan det er å gi opp for tidlig, og gi opp altfor sent når man egentlig burde tatt det roligere. Jeg kan noen ganger si: «Jeg vet hvordan du har det». Det er en sann glede å se andre nå målene sine. Jeg elsker å pushe mennesker igjennom trening, men også ha samtale om mat på slutten av en time.

Jeg tror det er veldig viktig med balanse i «fitness hverdagen». Man kan lette havne i sin lille boble hvor all fokuset blir rettet mot kalorier, «null sukker» og altfor mye trening. Jeg har lært meg at man ikke skal høre på alle rundt seg. Vi er alle forskjellige og det som funker for vennen din, funker kanskje ikke på deg. Det er viktig å ha mål, men la veien mot målene vare en glede og ikke et stort ork som påvirker alt annet i livet. Helse og livsglede er alfa omega. Hodet og kropp henger sammen. Jeg vil at du skal stole på deg selv, lære din egen kropp å kjenne og alltid følg hjertet ditt.

Følg Line Bjerk på Instragram  

li2 li

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.