Linda Kristensen – Superkvinne, styrkeløfter og sjokolademoms

Hun ble Norgesmester allerede som 17 åring. Nå vil hun også ha medalje i EM.

l4

Fotograf Erik Holsvik.

Linda er en skikkelig superkvinne. Hun er 35 år, har trent i til sammen 17 år og kan vise til småfrekke løft som 200 kilo i knebøy, 140 i benkpress og 182 i markløft. Hun er opprinnelig fra Mo i Rana, men bor nå i Stavanger sammen med sønnen sin som hun har annen hver uke.

Linda beskriver seg selv som en livsglad og energifull person med mye stå-på-vilje. Allerede som 16-åring begynte hun å trene styrkeløft, noe hun holdt gående helt fram til etter EM i 2004. Etter dette tok hun seg en pause som varte i 9 år. I juni i fjor bestemte hun seg for å også satse internasjonalt og går nå for medalje i VM.

Følg Linda på Facebook og Instagram.

17 år og Norgesmester for første gang

Fitnessbloggen: Du har konkurrert i totalt 17 år nå. Hva har vært dine største høydepunkt?

Linda: Jeg var ikke gamle jenta da jeg fikk konkurrere internasjonalt både på junior- og seniornivå. Det å få representere Norge internasjonalt er jo et høydepunkt i seg selv.

Men den konkurransen jeg husker best som et av mine første høydepunkt er faktisk mitt første junior NM. Jeg var 17 år gammel, ble norgesmester, satte norgesrekord i knebøy, markløft og sammenlagt. Ekstra kjekt var det å sette de rekordene når begge tidligere rekordholdere var tidligere verdensmestere. Rekorden i knebøy ble aldri slått av andre i ettertid. Den gang var jeg 55 kg og løftet 160 kg i knebøy. Jeg fikk også en pris for beste debutant på denne konkurransen.

Ble tidlig sett på som et stort talent

Fitnessbloggen: Hvordan og når bestemte du deg for å satse på skikkelig på styrkeløft, og hva har det gitt deg som person?

Linda: Når jeg tenker tilbake så føler jeg ikke det var jeg som bestemte at jeg skulle satse på styrkeløft. Det var vel mer tilfeldigheter og at andre så potensial i meg. Jeg var ung, og lot meg vel lett styre av andre. Jeg var fotballspiller og ønsket å bli sterkere på fotballbanen, og nærmeste plass å trene vekter var styrkeløftklubben hjemme i Mo I Rana.

De andre i klubben så vel tidlig at jeg var et talent, og så ble det bare slik at jeg trente slik jeg fikk beskjed om, og løftet på de konkurransene jeg ble påmeldt på. Etter ca. 1 år så fikk jeg plass på landslaget, og det takker en jo ikke nei til.

Den store forskjellen på den gang og nå er at denne gangen er det jeg selv som har bestemt at jeg vil satse på styrkeløft igjen, og det at nivået er så høyt at en må være skjerpet og prestere hele veien for feks få å landslagsplass el. medalje på NM gjør meg bare mer motivert.

Styrkeløft har gitt meg mye glede og mange gode venner. Det er en veldig lett målbar idrett. Det er enkelt å se utviklingen, og når en greier å løfte mer enn en har gjort tidligere, så er det en fantastisk følelse.

l3

Fotograf: Erik Holsvik

Går for medalje i EM

Fitnessbloggen: Hvilke mål har du framover?

Linda: Jeg fikk plass på landslaget i benkpress fra juli 2013, og fra januar 2014 så er jeg også på landslaget i styrkeløft. Da har jeg oppnådd noen av delmålene mine. Nå på julestevnet løftet jeg 520 kg totalt, så målet er å klatre sakte men sikkert opp mot 600 kg sammenlagt, og helst mer, men det er noe spesielt med det der å runde et nytt hundretall.

Å få delta på EM i mai er selvfølgelig vårens hovedmål, og da er satser jeg på medaljer i enkeltøvelser og sammenlagt.

Fitnessbloggen: Ser du på alderen din som noen begrensning eller kan det kanskje være en fordel?

Linda: Jeg begynner å bli voksen, men føler bare at det er en fordel. Ikke bare i styrkeløft, men i mange andre idretter ser en i dag at en kan hevde seg i toppen i voksen alder. Et god eksempel er styrkeløfteren Inger Blikra. Når hun var på sitt sterkeste så var hun nærmere 50 år.

Grunnen til at mange ikke ønsker å fortsette å satse etter mange år som konkurrerende utøver er vel fordi de ønsker å bruke mer tid på andre ting i livet, og ikke fordi de ikke har potensiale til å utvikle seg videre innen idretten sin.

Etter at jeg har gjort comeback, så har jeg tenkt nøye igjennom mine mål, og hvordan jeg skal oppnå de. I motsetning til sist jeg var på landslaget så har jeg blitt mer fornuftig. Jeg har fått mer livserfaring og er blitt flinkere til å prioritere og disponere tiden riktig.

Har blitt flinkere til å prioritere

Fitnessbloggen: På hvilken måte prioriterer du og disponerer du tiden din nå?

Linda: Jobb, trening og sønnen min er det som er viktig nå. Men siden jeg har stor frihet i jobben min og har Marius på deltid, så fungerer det for meg å trene 12-20 timer i uka. Men det er selvfølgelig mye annet sosialt som må ofres.

Det som gjør at jeg kommer til å ha en jevnlig fremgang og gradvis bli sterke er fordi denne gangen er det jeg som har bestemt at jeg vil satse. Motivasjonen er på topp, og jeg har lært av mine tidligere feil. Nå skal tiden disponeres riktig både til trening og restitusjon.

En av mine fordeler i den daglige treningen er at jeg har innsett at en må ha størst fokus på det en er dårligst i. Finne sine svakheter og jobbe med de. Alt for mange er ”flinkest” til å trene det de er best på fordi det er det som er kjekkest, men jeg tenker at det er ikke slik en blir bedre enn sine konkurrenter.

l6

6 punkter som gjør deg bedre

Fitnessbloggen: Du er et kjempeflott forbilde for mange, og vi er vel flere som lurer på hvordan man må trene for å bli så sterk som du har blitt?

Linda: Uten å gå inn på detaljer om selve treningen, så vil jeg anbefale å fokusere på følgende seks punker:

  • Det er en livsstil som en må ønske å leve, da treningen vil ta det meste av tiden utenom jobb. Døgnet har bare 24 timer så andre ting må ofres for treningen.
  • Tålmodighet og hardt arbeid gjennom mange år er en nødvendighet. Snarveier lønner seg ikke, og skyndt deg sakte.
  • Det er viktig å ikke glemme alle delmålene en må ha på veien mot det store målet. Dette er med på å holde motivasjonen oppe.
  • Lytt til kroppen, men lær deg forskjellen på det å være lat, og det at kroppen faktisk har behov for hvile.
  • Kom deg ut av komfortsonen og utfordre deg selv med øvelser og kilo du ikke trodde var mulig for deg.
  • Finn dine svakheter, og ha hele veien fokus på hva du kan bli bedre på. Terp på teknikk og små detaljer. Aldri slurv, og vær 100% fokusert når du er på trening.

Innrømmer at hun er en sjokolademoms

Fitnessbloggen: Hva med kostholdet, hvordan spiser du og hva bruker du av kosttilskudd?

Linda: Kroppen fungerer best  hvis jeg spiser mest mulig ”ren” mat. Det vil si havregrøt til frokost, mens resterende måltider består av kjøtt, ris og grønnsaker. Mellommåltidene består av riskaker, banan evt. annen frukt/grønt og proteinshake.

I perioder er jeg veldig flink med kosten og andre perioder ikke. De periodene jeg ikke er flink, så merker jeg at kroppen fungerer dårligere. Da spesielt magen. Problemet med å spise veldig sunt er at jeg ikke greier å spise nok kalorier til å holde kroppsvekta oppe. Jeg er veldig glad i sjokolade, og det er en enkel kaloritilførsel hvis jeg ikke greier å spise nok mat. Luksusproblem kaller vel noen det.

Av kosttilskudd så fungerer det bra med ekstra tilførsel av vitaminer og udos choice. L-glutamin og BCAA og Zma knyttet til trening, og selvfølgelig et par proteinshaker til dagen. Når en trener så mye og tungt, så trenger en ekstra tilførsel for å få restitusjonen til å gå raskere og for å holde immunforsvaret på topp.

l2

Fotograf: Erik Holsvik

Norge er en stor nasjon innen styrkeløft

Fitnessbloggen: Hva tenker du om at vi i lille Norge med drøye 5 millioner innbyggere kan hevde oss blant de største nasjonene i styrkeløft?

Linda: Norge har alltid hevdet seg bra internasjonalt, men de siste årene så har rekrutteringen av løftere av begge kjønn økt veldig noe som igjen gjør at det blir økt konkurranse om landslagsplassene, og nivået på løfterene blir større.

Vi har mye å takke Dietmar for (nåværende landslagsjef og trener for seniorlaget ). Hans kunnskap om Styrkeløft og treningsprogrammer er på et høyt nivå. Og vi kan nok takke han for at så mange norske løftere hevder seg internasjonalt.

Og i motsetning til for noen år siden så er det i dag utdannet mange trenere, og oppgavene er delte. Det er egne trenere for junior- og seniorlandslaget, og egen trener for benkpresslandslaget. Da får trenerne mer tid til hver enkelt løfter. Det er også egne regionstrenere som følger opp løftere i de ulike delene av landet. Dette er nok en av grunnene til at det er så bra rekruttering, og at det igjen blir flere løftere som hevder seg i verdenstoppen. Utviklingen av ulike treningsmetoder har selvfølgelig også mye å si, som for eksempel frekvensprosjektet og strikkprosjektet.

Ønsker økt fokus på styrkeløft

Fitnessbloggen: Med økende rekruttering i styrkeløft skulle man tro at også de største mediene fattet interesse. Hva tror du må til for at det skal skje?

Linda:Her er det mye som kan gjøres. Hver enkelt løfter og klubb må være flinkere til å profilere seg selv. Man kan ikke gi forbundet ansvaret for hele denne jobben. Konkurransene må gjøres mer publikumsvennlige, og de må markedsføres på forhånd.

Her kan jeg bruke VM i Stavanger nå i november som et eksempel.

  • Informasjonen om når og hvor VM skulle arrangeres kom ut til folk før konkurransen.
  • Arrangementet og løfterne ble profilert via landsdekkende- og lokal tv, aviser og andre sosiale medier ikke bare etter konkurransen, men også før og under.
  • Og slik jeg har forstått det, så var det ikke så vanskelig å få mediene intr. Når en først tok kontakt med de.
  • En kan ikke forvente at mediene kommer til oss, så det er vi som må ta første steget for å fange deres intr. For idretten vår.

Det jeg mener med publikumsvennlig er hvordan selve hallen/salen og arrangementet er lagt opp og hvordan det ser ut estetisk sett. Detaljer som jeg mener bør være på plass er kontraster i lyssettingen på platting og publikum, musikk, resultatservice via storskjerm som er forståelig for tilskuerne, en speaker som er underholdende å høre på, og som er flinkt til å ”dra med seg” publikum. Livestream av god kvalitet bør være obligatorisk, ikke bare internasjonalt, men også på nasjonale stevner.

På VM så fikk vi beviset på at vi får det til hvis vi vil, og at styrkeløft er en publikumsvennlig idrett. Tilbakemeldingene fra mange av de flere tusen menneskene som var å så på var at det var utrolig bra arrangert, underholdende, enkelt å følge med under konkurransen, spennende og en heidundrende god stemning.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.