;
;

Linda Brekke er klar til kamp

Linda Brekke (26) fra Trondheim gjør seg klar for å debutere i athletic fitness til helga.

De harde fakta:

  • Alder: 26 år.
  • Kommer fra: Trondheim.
  • Utdannelse: Logistikkingeniør.
  • Sivilstatus: Samboer.

Aktuell som: Debutant i Athletic Fitness under Norway Open.

Kaliber treningsstudio ble vendepunktet

Foto: Geir Tverdal (Iform.no)

Hei Linda! Kan du ikke starte med å fortelle leserne litt om deg selv, Hvem er du og hva kjennetegner deg?

Jeg er født og oppvokst i Trondheim, hvor jeg fortsatt bor med min kjære samboer. Jeg er utdannet logistikkingeniør, og er akkurat ferdig med et vikariat.

Jeg er ei blid, energi og litt sta jente. Folk rundt meg forteller at jeg er en humørspreder som stort sett ikke gjør annet enn å smile hele tiden.

Kan du fortelle oss noe om hvordan det hele startet. Det var vel ikke fitnessutøver du så for deg å bli som liten?

Jeg har bestandig vært aktiv og spilte håndball i mange år. Etter hvert som jeg ble eldre meldte jeg meg også inn på et treningsstudio. Det startet med ulike saltimer – som aerobic og spinning, men jeg fant fort ut at det ikke var noe som passet meg.

Etter en stund ble jeg med en kompis og trente styrke. Heller ikke det var noe særlig fant jeg ut, kanskje mest på grunn av det dårlige kostholdet. Men for rundt ett års tid siden begynte jeg å interessere meg mer for kostholdet, og ga styrketreningen en ny sjanse. Jeg meldte meg inn på Kaliber Treningsstudio i januar i år, og med god hjelp fra dem, kom resultatene langt raskere.

Men hva gjorde at det ble styrketrening og ikke sykling eller løping?

Det som alltid har fascinert meg med styrketrening er hvordan man kan forme kroppen sin ved riktig trening og kosthold. Jeg mener at det er mye finere med en veltrent kropp med definerte muskler, enn bare en tynn kropp.

Ble en fiskeelsker på diett

For mange er livet på diett en ganske ekstrem omstilling. Både med tanke på treningsmengden som innføres, men spesielt fordi man gradvis skal spise mindre og mindre. Har du lært noe om deg selv på disse månedene?

Under disse ti ukene på diett, har jeg først og fremst lært meg å like mat. Jeg er på langt nær så kresen som før. Jeg har gått fra å være noen som misliker fisk, til å glede meg over dagens fiskemåltider.

Jeg har også lært meg å spise sunt. Og det er noe jeg har planer om å fortsette med – å spise sunn og ren mat, også når jeg ikke er på diett.

Har dilla på sjokoladeboller

Å være på diett er ingen enkel sak. Jeg vil tro at du som mange andre, opplever at du blir ekstra lyst på noe. Hva gjør du for å kontrollere dette suget? Er det bare å knipe igjen munnen, eller er du av typen som går med en pakke lackerol i hver bukselomme?

Det går mye i funlight med kullsyrevann, pukka te med lakris og kanelsmak og eggehviter pisket med proteinpulver. Jeg har blitt ekstra hektet på eggehviter med kaseinprotein. Det er en favoritt om kveldene. Jeg er egentlig veldig fornøyd med hvordan det har på gått på dietten, men jeg skal innrømme at det frister veldig med sjokoladeboller nå.

Og fra diett til humør. Hvordan er det å leve sammen med ei som er på diett? Kjenner du noe forskjell på temperamentet ditt?

Jeg merker at jeg blir lettere irritert på diett. Jeg er nok heller ikke like sosial som før, i hvert fall ikke på ukedagene. Da går det stort sett i trening og tilberedning av mat. Det er likevel verdt det, fordi det tross alt ikke er snakk om mer enn et par måneder.

En nervøs og spent debutant

Har du gjort deg noen tanker rundt det å konkurrere? Er det plankekjøring, elller kjenner du at dagen nærmer seg med stormskritt?

Jeg kjenner at nervene har begynt å komme, men jeg gleder meg likevel veldig mye til å debutere. Jeg var ivrig leser av Fitnessbloggens dekning av bodyfitnessjentene i fjor høst, og det var først da jeg begynte å tenke på det rundt og stille.

Har du rukket å smugtitte litt på konkurrentene, eller har du rett og slett hatt nok med deg selv?

Jeg følger med på flere blogger. Spesielt gjelder det de som skal stille i bikini fitness og body fitness. Jeg har også fulgt med på noen athletic fitness blogger, men det er først og fremst den høye klassen. Jeg er derfor ikke helt sikker på hva jeg går til, men gøy blir det!

Hvilke egenskaper bør en vinner ha, mener du? 

En som skal stille og kanskje vinne i athletic fitness bør være sterk både fysisk og psykisk. Øvelsene er fysisk krevende, men det er viktig å ha hodet på riktig plass for å gjøre det bra. Med maks antall repetisjoner dips, chins og tid på 1000 meter med roing er det ingen muligheter for å ta seg pauser.

LES OGSÅ – Ønsker du å komme skikkelig i gang med treningen? Da bør du sjekke ut vår nybegynnerguide om styrketrening!

Linda øver seg på chins før Norway Open

Da er det bare å ønske Linda Brekke lykke til før sin første konkurranse i athletic fitness – Norway Open som går den 29. september I Olavshallen i Trondheim.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.