;
;

Lavkarbo holder søtsuget unna

En ny studie viser at et lavkarbokosthold er mest effektivt for å øke metthetsfølelsen og redusere suget etter karbohydrater og sukker.

For å gå ned i vekt må forbruket av energi være større enn inntaket. Dette kan enten gjøres ved å spise mindre, bevege seg mer, eller begge deler. Dette høres enkelt ut, men i praksis ender vi ofte opp med å sprekke fordi suget etter sukker og usunn mat blir for stort.

En amerikansk undersøkelse fra 2010 (1) visste at hvis man gikk ned 10 % i vekt, var det bare 17 % sannsynlighet for at man klarte å vedlikeholde vekttapet i ett år. Å gå ned i vekt er det mange som lykkes med, men i følge flere undersøkelser, klarer de færreste å holde kiloene unna.

Lavkarbo mest effektivt

Selv om vi i mange tilfeller spiser av andre grunner enn sult, vil det å øke metthetsfølelsen og redusere suget etter søtsaker og fastfood trolig være en effektiv strategi for å motstå fristelsen til å fråtse i sunn mat.

I en studie som ble publisert i oktober-utgaven av Obesity (2) ønsket forskerne å se nærmere på langtidseffekten av et lavkarbo (LCD) og lavfett-kosthold (LCD) i forhold til flere aspekter rundt søtsug, metthetsfølelse og appetitt.

270 overvektige kvinner og menn ble tilfeldig delt inn i to grupper:

Kcal Protein Fett Karbohydrat
Lavkarbo (LCD) Ad libitum < 20 gram*
Lavfett (LFD) 1200-1800** 15 % 30 % 55 %

* De første tre månedene. Deretter ble inntaket gradvis økt til ønsket vekt ble nådd.
** 12-1500 for kvinner, 15-1800 for menn.

Og resultatet?

Gruppen som spiste minst karbohydrater (LCD) opplevde den største reduksjonen i sug etter karbohydrater og søtsaker. Gruppen som spiste mye karbohydrater (LFD) opplevde mindre sug etter protein og fett.

De som spiste etter lavkarbo-prinsipper opplevde også mindre sultfølelse og tenkte mindre på mat. Størst effekt så man hos menn, som hadde minst problem med reguleringen av sult og appetitt.

I praksis

Funnene er interessante av flere årsaker. De fleste er enige om at en diett er mer effektivt enn trening, når målet er å gå ned i vekt. Derfor bør man se nærmere på hva og hvordan man kan spise for å redusere suget etter matvarer som potensielt kan ødelegge dietten.

Denne studien viser at når du kutter ut en matvare eller mat med en bestemt fordeling av makronæringsstoffer, reduserer du også suget etter denne typen mat. Mange går i fella av å fråtse noe spesielt hver gang de sprekker. På den måten opprettholder de suget etter noe de egentlig skulle holdt seg unna. Spiser man sunn mat når man er sulten, eliminerer man problemet.

Med tanke på at 13 % av energien vi nordmenn inntar er sukker, vil en reduksjon i karbohydratinntaket være en god start. Spesielt når man vet at lavkarbo-dietten også ga størst reduksjon i sultfølelse og best apetittkontroll.

Referanser

  1. Kraschnewski JL. Int J Obes (Lond). 2010 Nov Long-term weight loss maintenance in the United States.
  2. Martin, C., Rosenbaum, D., et al. Change in Food Cravings, Food Preferences, and Appetite During a Low-Carbohydrate and Low-Fat Diet. Obesity. October 2011
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.