Lange og slanke muskler med bodysculpting… eller?

Ikke kast deg ukritisk på nye fitnesstrender som er basert på tullete treningsmyter og dogmer.

Det går sjelden en dag uten at vi får presentert en mer eller mindre ny, men alltid akkurat like revolusjonerende treningsmetode i en eller annen nettavis. Flerparten av disse er basert på gamle og tullete treningsmyter som har blitt avkreftet så mange ganger at selv ikke Mythbusters hadde giddet å røre dem. Den evig tålmodige Fitnessbloggen, derimot, har ingen slike hemninger.

Nettavisene konkurrerer tilsynelatende om gull i NM i bullshit, rett og slett.

I går gjorde DN.no et hederlig forsøk på å sikre seg pallplassering med denne artikkelen, hvor vi nok en gang får servert den samme suppa med lange og slanke muskler, brygget på en ny oppskrift med nye ingredienser, og servert i en lang, slank Hollywood-suppetallerken.

Nei, ikke bygge… DESIGNE!

Bodysculpting, altså. Det nye store. Her er endelig løsningen for deg som ikke vil plutselig våkne opp en dag og se ut som den kvinnelige Hulken, og som bare vil «tone» og «shape» musklene dine så du ser sånn akkurat passe trent og fit ut. Du skal med andre ord ikke BYGGE kroppen din, du skal DESIGNE den.

Det høres jo vitterlig ganske flott ut, helt til du innser at det er reinspikka tull fra ende til annen. Og ikke bare det: Som jente trenger du ikke i noe fall å bekymre deg for å bli en stor og stygg muskelbunt. Dette har vi skrevet om flere ganger tidligere her på Fitnessbloggen – bare les her og her.

Det eneste du har kontroll over når det gjelder utseendet på musklene dine, er hvor store de skal være. Punktum. Du kan ikke bestemme hvor lange de skal være, hvilken vei de skal bøye seg eller hvilken farge de skal ha, ihvertfall ikke ved hjelp av trening. Muskelfestene dine er genetisk bestemte, og de kan ikke flytte på seg noe mer enn tomlene dine kan bytte plass med pekefingrene.

Dette gjelder alle musklene dine, i hele kroppen. Ja, magemusklene også. De trekker seg ikke sammen og blir smalere av at du tar sit-ups, og de blir ikke noe mindre store og stygge av sit-ups enn av tunge markløft og knebøy.

Kvinneblader; trenings- og kostholdsfagfeltenes svøpe.

Men jeg VIL! Hvorfor ikke?

Kort fortalt: Når du trener styrke, skapes det mikrotraumer i muskulaturen. Dette er små rifter i muskelfibrene. Du bryter med andre ord ned muskelvevet ditt. Kroppen responderer på dette ved å erstatte det ødelagte vevet, og samtidig lage mer av det for å redusere sjansen for at den samme skaden skal skje igjen. Det er slik muskelcellene vokser, og denne prosessen kalles hypertrofi. Det er dette som skjer med musklene dine når du trener tung styrketrening, og det er dette som skjer når du trener yoga og pilates.

Du kan ikke, ved hjelp av bestemte treningsformer, påvirke hvordan kroppen din skal bygge musklene dine opp igjen. Det er til en viss grad mulig å påvirke hvilke muskelfibre som skal brytes ned ved å trene færre reps med tyngre vekter (raske fibre) eller flere repetisjoner med lettere vekter (trege fibre), men det eneste du gjør er fortsatt bare å bryte ned og bygge opp.

En lang og slank muskel er i prinsippet bare en mindre muskel som ikke er dekket av fett. Å si at du får lange og slanke muskler av yoga og pilates er med andre ord det samme som å si at disse treningsformene har dårligere muskelbyggende effekt enn tradisjonell styrketrening med vekter.

Du gjør ikke noe for formen og størrelsen på musklene dine med yoga og pilates som du ikke kunne ha gjort på kortere tid med tung styrketrening. Så enkelt er det.

Du må gjerne trene yoga og pilates…

… men ikke gjør det i den tro at det er den beste og mest effektive måten du kan få den kroppen du ønsker deg på. Det er uten tvil et utall helsefordeler forbundet med disse treningsformene for både kropp og sjel, men de gir deg IKKE lengre og slankere muskler enn annen trening.

Det er selvfølgelig helt legitimt å trene yoga og pilates, og alle andre treningsformer for den saks skyld, fordi man liker det og synes det er gøy. Det aller viktigste er at man finner seg en treningsform man kan trives med.

Sikkert morsomt, men lange og slanke muskler? Nope.

Poenget her er IKKE å snakke negativt om alternative former for trening, men å påpeke at hverken yoga eller pilates er noe bedre alternativ enn annen trening for å forme kroppen din. Ikke bruk tiden din på feilaktig grunnlag på grunn av villedende markedsføring. Det er synd at noe som i utgangspunktet er flotte treningsaktiviteter skal smøres inn med et tjukt lag med svada og kommersialiseres på denne måten.

«Men men men alle kjendisene blir jo sååå fine, og de trener disse programmene!»

Ja, det gjør de helt sikkert, men det er ikke dermed sagt at dette er den mest effektive måten du kan få en flott kropp på. Det er samtidig en stor feil å undervurdere viktigheten av kostholdet ved å knapt nevne det i en bisetning, spesielt når målet er å få en velformet kropp.

Gjør deg selv en tjeneste og akt deg for varsellampene som blinker når du hører New Age-lignende svadabegreper som «kroppsdesign.» Det enkle er ofte det beste, også når det gjelder trening.

Men jeg VIL se ut som Jennifer Aniston..!

"Psst! Jeg har trent litt knebøy også!"

Jeg vil også kommentere det som står om Jennifer Aniston i artikkelen til DN.no og i resten av nettavisene, nemlig at hun i perioder trener flere timer hver dag for å forme kroppen sin. Det står stor respekt av det denne dama har oppnådd; det er særdeles få som klarer å se så bra ut i hennes alder, eller se se så bra ut i det hele tatt, for den saks skyld.

Men det er ikke poenget. Det er ikke noe i veien for at du kan få en kropp som Jennifer Aniston ved å trene tre-fire ganger i uken, så lenge du har kontroll på kostholdet ditt. Og du kan få den mye fortere ved å skaffe deg et skikkelig styrketreningsprogram med frivekter.

Det er virkelig ikke rart at frøken Aniston må trene flere timer hver dag for å forme kroppen sin, hvis treningsprogrammet hennes nesten utelukkende består av yoga, pilates, bøy og tøy. Trist, men sant.

Hva med deg? Skal du designe kroppen din med yoga, eller med tunge knebøy? 41 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.