Kyllinggryte med kokos, søtpotet og spinat

En lett herlighet full av protein og mange andre gode næringsstoffer som vil styrke kroppen og immunforsvaret.

Kyllinggryte med kokos, søtpotet og spinat (3 of 1) FLF

Ingredienser (2 porsjoner)

  • 400 gr søtpotet, skrelt
  • 200 gr blomkål, uten blader
  • olje til steking
  • 2 kyllingbryst, uten fett, skinn og ben
  • 1 boks kokosmelk à 400 ml (lett kokosmelk kan brukes om ønskelig)
  • 1 ts Tikka masala curry paste
  • 100 gr spinat, vasket
  • salt og pepper
  • Pynt med en appelsinskive

Fremgangsmåte

  1. Sett ovn på 200 grader.
  2. Kutt søtpotet i terninger og blomkål i små buketter. Bland deretter sammen med olje, salt og pepper i en ildfast form eller på et brett kledd med bakepapir.
  3. Stek i ovn i ca 20 minutter, til grønnsakene er gjennomstekt.
  4. Kutt kyllingbryst i store biter (10 – 12 biter).
  5. Rør sammen kokosmelk og tikka masala i en gryte og gi det et godt oppkok.
  6. Tilsett kyllingbitene og la det koke kraftig i ca 5 minutter.
  7. Tilsett spinat og rør til spinaten «detter sammen».
  8. Ha i resten av grønnsakene og smak til med salt og pepper.

Hva er bra med denne retten?

Kyllingbryst (uten fett og skinn) er et veldig magert kjøtt som er full av proteiner som er nødvendige for oppbygning av muskler og vedlikehold av kroppen. 

Grønnsakene i denne retten bidrar med godsaker som vitaminene A, B6, folat, C og E, kostfiber, jern og magnesium. Søtpotet inneholder også mye betakaroten som er en antioksidant og kan omdannes til vitamin A i kroppen vår. I tillegg til betakaroten er også vitamin C og E antioksidanter og de vil beskytte kroppen mot skadelige stoffer (frie radikaler) som kan skade celler, proteiner, arvestoff og annet vev.

Kokosmelk inneholder endel mettet fett, omtrent like mye som i fløte. Forskjellen mellom fettet fra kokos og fløte er blant annet at kokosfettet vil i tillegg til å øke det «dårlige» LDL-kolesterolet også vil øke det «gode» HDL-kolesterolet. Dette er gunstig for å senke risikoen for hjerte- og karsykdommer. Kokosmelk har også et høyt innhold av fiber, samt mange forskjellige vitaminer og mineraler. 

kyllinggryte nutrition facts

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.