Kvitt deg med søtsuget én gang for alle

Går du rundt og irriterer deg over at du er småsulten hele tiden? Da bør disse tipsene være til god hjelp.

Kjenner du til den snikende følelsen av søtsuget som kommer både i tide og utide? Sukker hører ikke hjemme i noe kosthold, men er likevel noe av det folk flest sliter mest med å kutte ut.

Suget etter noe søtt kan være ekstremt vanskelig å motstå, men med disse tipsene vil du forhåpentligvis ta knekken på det én gang for alle.

Én dag i uken

Det første du bør gjøre er å velge deg ut én dag i uken hvor du kan slakke litt på kravene. Man trenger ikke å være helt strikt sju dager i uken – det er viktig å kunne unne seg noe godt uten dårlig samvittighet også.

For mange faller denne ene dagen naturlig nok til lørdagen eller andre dager man vet at det blir litt ekstra kos i matveien.

Hold blodsukkeret stabilt

Lavt blodsukker trigger lysten på noe søtt, som får det til å stige igjen for så å synke til et nytt bunnivå etter kort tid.

Et stabilt blodsukker kan oppnås ved å spise mat som metter lenge – så og si alt bortsett fra lyse oghalvgrove kornprodukter, frukt med mye fruktsukker i, og andre varer med raske karbohydrater. ”Spis når du er sulten, stopp når du er mett” er en god regel.

Det finnes også kosttilskudd som hjelper for å holde et stabilt blodsukker. Krom bedrer insulinets virkning slik at glukosen i blodet går raskere inn i muskulaturen og blodsukkeret forblir stabilt. Det samme gjelder for kanel sammen med vitamin B6. Man kan ta minst 500 mikrogram krom daglig uten at det er farlig på noen som helst måte. Krom kan være spesielt gunstig i starten av avvenningen dersom du er plaget med store svingninger i blodsukkeret.

Andre alternativer

Det finnes mange gode alternativ til sukker. På helsekosten finner du for eksempel både sukkerfri sjokolade og vingummi, lakris og karameller. Om du ikke er noen fan av kunstig søtning, finnes det utallige oppskrifter på nett med naturlige alternativer som sukrin og tagatose. Plutselig kan du nyte desserten med mye bedre samvittighet samtidig som kroppen blir glad.

Bær er ypperlige å spise da de er søte, men inneholder relativt lite sukker. Med litt sukrin og vann har du plutselig en deilig smoothie. En kopp te, en frukt med lite karbohydrater som eple eller appelsin eller en yoghurt kan også stagge søttrangen når den er som verst.

Ikke ha noe tilgjengelig

Den største tabben du kan gjøre er å ha godteri, bakervarer og annet usunt i nærheten.

Er ikke sjokoladen mye verre å motstå når den ligger i skapet to meter fra deg enn hvis du må dra på butikken for å kjøpe den? Pass derfor på å aldri kjøpe mer enn det du bestemmer deg for skal være lov.

Nei, restene etter lørdag er ikke lov å spise på søndag. Og at det er to sjokoladeplater til prisen av én er heller ikke en unnskyldning for å kjøpe dobbelt opp.

Raskt oppsummert

  1. Velg en dag i uken du kan slakke litt på kravene. Dette kan med fordel være en dag i helga.
  2. Spis mat som metter lenge. Frukt og kornprodukter tilhører ikke denne kategorien.
  3. Kosttilskudd kan hjelpe. Tilskudd som krom og vitamin B6 vil sammen med kanel stabilisere blodsukkeret.
  4. Tenk sukkerfritt! Enten en moderat mengde kunstig søtning eller naturlig alternativer som sukrin og tagatose.
  5. Ikke gå i fella ved å ha usunne matvarer lett tilgjengelig. Blir det noe til overs etter lørdagen, kast det.

Sånn – da er du forhåpentligvis klar til å kvitte deg med en skikkelig fiende av kroppen din.

Referanser

  1. Fedon Lindberg. DrLindbergs Klinikk – Krom motvirker søtsug
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.