Kroppen din vet best

Du kjenner helt sikkert din egen kropp godt, men har du noen gang tenkt over at kroppen din kjenner deg bedre enn du gjør selv?

habit

Jeg er av typen “stå på til jeg stuper”, men jeg har ikke fått den smellen mange hele tiden advarer om, helt til sent på året i fjor. Jeg elsker å fikse, ordne og stå på. Hvis det ser ut som jeg slapper av der jeg sitter jeg hjemme på sofaen med laptopen på fanget, er det garantert at jeg styrer og jobber med noe. Jeg synes det er gøy.

Lytt til kroppen din

Har kroppen din noen gang gitt deg signaler om at du kanskje bør bremse litt? Har du begynt å grine av en reklame på TV eller av at du har en flekk på buksa du skulle ta på deg? Mister du matlysten og sover dårlig? Kanskje det er på tide å ta hintet.

Det er lett å tenke “jeg har ikke tid til å slappe av akkurat nå”, “jeg har en deadline jeg må rekke”, “dette er min jobb, jeg kan ikke delegere de oppgavene” og så videre. Det er viktig å sette seg selv og sin egen helse først. Mange lever som om deres daglige oppgaver må utføres ellers går verden under. Ta en pause, kjenn vårsolen i ansiktet og pust!

Kroppen sier i fra når den sliter, men fordi vi er ganske vrange til tider er det ikke like greit for den å komme igjennom til oss alltid.

Sykdom og plager

I mitt tilfelle har kroppen sagt fra på ganske kjipe måter for å få meg til å lytte. Det hele startet sommeren 2012, jeg var i knallform og kjempesterk fysisk.

Jeg strøyk på eksamen og måtte ta den på nytt etter sommerferien. Min ferie ble altså ikke helt som ønsket. Først flyttet kjæresten og jeg, det er mye styr i seg selv, i tillegg til dette måtte jeg lese til eksamen hele sommeren. Etter en sommer med mye lesing, hard trening, nok et stryk på eksamen, bytting av skole, startet andre året på bacheloren om igjen forså å stresse på videre, kom høsten/vinteren.

Høsten og vinteren ble ikke bedre, noe jeg hadde håpet på, da jeg klarte å trene helt feil i 10 uker med en kropp som egentlig hadde sagt stopp for lenge siden. Jeg avsluttet det hele med et stevne rett før jul. Etter det har ikke kroppen vært den samme.

Jeg tok ikke hintet da jeg gang på gang ble syk, fikk forkjølelser som ikke ville gi seg, hadde stiv nakke i ukesvis og trodde jeg hadde matintoleranse når det gjaldt det meste av matvarer. Kroppen prøvde å si i fra, men jeg skjønte ikke hva den sa.

“Ta på din egen maske først…”

Du har kanskje hørt: “Nå må du slappe av litt så du ikke blir helt utslitt”? Det er et veldig godt råd for deg som kjenner deg igjen i dette innlegget. Verden fortsetter selv om du slapper av, delegerer oppgavene dine, tar deg en velfortjent ferie og sier nei til et par oppgaver.

Hvis du skal kunne være til hjelp for andre, gjøre ditt daglige arbeid, må du være i stand til å ta vare på deg selv først. Har du sett rutinene ved en nødlanding på et fly sier flymannskapet “Ta først på din egen maske før du hjelper andre”. Hvis du ikke selv har på oksygenmasken, hvordan skal du da klare å være en støttespiller for de rundt deg?

Ond sirkel

Det er vanlig å miste matlysten når man er for sliten, utbret eller overtrent. Dette kan fort utvikle seg til en ond sirkel. Jeg mistet matlysten fordi jeg var så sliten og ble sliten fordi jeg gikk i energiunderskudd. Merker du at du har lite overskudd kan matinntaket ha en stor betydning. Hva spiser du og hvor mye?

Noter ned matinntaket et par ukedager og en helgedag, finn ut hvor mye energi du får i deg versus hvor mye du trenger. Går du ned i vekt i mot din vilje er dette et sikkert tegn på at du ikke er i energibalanse. Sørg for å få i deg nok mat daglig og se at energien kommer snikende tilbake.

For utregning av energibehov les: “Min forbrenning er ikke som alle andres”

Hva nå?

Hvis du har funnet ut at du er “utbrent” må du endre mønsteret ditt. Mine råd er:

  • Kutt ut alt som ikke gjør deg noe godt, som bryter deg ned og stjeler energien din (gjelder også personer i livet ditt).
  • Oppsøk ernæringsfysiolog og lege om du ikke klarer endre rutinene dine selv.
  • Snakk om problemet med andre så de forstår hvorfor du kan virke slapp og sliten eller reagerer som du gjør på ting.
  • Sett grenser for hva du skal finne deg i fra andre og deg selv.
  • Si nei hvis du vet du ikke har tid til en oppgave eller du vet du vil bli mer sliten av å gjøre den.
  • Si ja til det som gir DEG glede.
  • Spis variert og fargerikt så du vet du får i deg det du trenger av næringsstoffer.
  • Legg deg tidlig.
  • Sov lenger når du har fri
  • Tren regelmessig
  • Ikke hold oppgavene dine tett til brystet, la folk hjelpe deg.
  • Slå av mobilen når du er ekstra sliten. Begrens din tilgjengelighet.

Dette er noen råd jeg selv prøver følge. Jeg klarer det ikke hele tiden, men jeg prøver og det hjelper.

Sett deg selv først, egoisme er ikke alltid negativt. I hvertfall ikke hvis du blir et bedre menneske av det!

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.