Hvor mye protein kan egentlig kroppen ta opp per måltid?

Fakta: Du kan fint spise både 30, 40, 50 og 100 gram protein i et måltid. Kroppen tar opp det meste uansett.

prot2

Et evig diskusjonstema er hvor mye protein vi kan ta opp per måltid. Er det 15 gram, er det 30 eller kan vi spise så mye vi bare vil? Mange hevder at vi bare kan ta opp en gitt mengde – eksempelvis 30 gram.

Dette bygger kun på vranglære – verken logikk eller fysiologi tilsier at det er noen som helst sannhet i det.

Det meste av det du spiser blir tatt opp i kroppen, nesten uavhengig mengde og hvordan du fordeler proteinet ditt i løpet av dagen. Størrelsen på måltidet og sammensetningen avgjør hvor hurtig maten fordøyes. Inntar du 100 gram protein i et måltid vil kroppen respondere ved å bruke lengre tid på å fordøye proteinet, sammenlignet med om du bare inntok 20 gram. Typen protein og hvor lenge det var siden sist måltid påvirker deg også. Men alt dette har ingenting med at proteinet ikke blir tatt opp – det påvirker bare absorpsjons-hastigheten.

Dette er ikke det samme som at jeg råder deg til å innta all mat i løpet av et måltid eller at du bør spise ubegrensede mengder protein. For mye protein vil gjøre at mye omdannes til glukose, mens det å bare spise et gigantisk måltid om dagen kan være praktisk og sosialt vanskelig.

Mitt råd er at du setter opp kostholdet ditt på en slik måte at det passer deg – ikke motsatt. Hvis vi skal holde oss rundt det som er konsensus: 1,4 gram til 2 gram pr kg kroppsvekt, kan du fint fordele dette på 2 til 6 måltid per dag.

LES OGSÅ – Dette er det optimale inntaket av protein

Referanser

  1. Is there a limit to how much protein the body can use in a single meal? Alan Aragon, WannabeBig.com
  2. The Protein Book, Lyle McDonald
  3. Menneskets fysiologi, Olav Sand, Øystein V. Sjaastad, Egil Haug, 2001
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.