Trening kan bremse aldringsprosessen

Ifølge amerikansk og tysk forskning vil oksygenopptaket ditt være en viktig indikator på hvor fort du eldes.

Ifølge amerikansk forskning som er publisert i tidsskriftet Mechanisms of Ageing and Development vil du kunne bremse kraftig opp på aldringsprosessen ved å trene utholdenhet fem ganger i uken.

Utholdenhet og oksygenopptaket er sentralt

Telomerene forkorter seg hver gang det skjer en mitose av celler (celldeling). Til slutt blir telomerene så korte at cellen dør.

I undersøkelser så forskerne nærmere på treningsvanene til mennesker mellom 55 og 72 år og som trente aktivt opp gjennom deres voksne liv med minimum 5 økter i uken à 45 min.

Funnene sammenlignet de med en kontrollgruppe av voksne personer som opplyste om at de trente lite eller ingenting.

Forskerne så at gruppen som trente hadde 13 prosent lengre telomerer, sammenlignet med kontrollgruppen.

Ved å lage en graf så de også en tydelig korrelasjon mellom oksygenopptaket til deltagerne og lengden på telomerene.

Funnene støttes også av tyske forskere som viser at trening aktiverer enzymet telomeraze som virker stabiliserende på telomerene (2).

Det er med andre ord gode holdepunkter for å anbefale kondisjonstrening, framfor diverse hudkremer, om det er aldringsprosessen man ønsker å bremse ned.

Kom i gang med intervalltreningen nå – sjekk ut vår artikkel om 4×4 trening.

Referanser

1. Mech Ageing Dev. 2010 Feb;131(2):165-7. Epub 2010 Jan 12.

Leukocyte telomere length is preserved with aging in endurance exercise-trained adults and related to maximal aerobic capacity.

Abstract

Telomere length (TL), a measure of replicative senescence, decreases with aging, but the factors involved are incompletely understood. To determine if age-associated reductions in TL are related to habitual endurance exercise and maximal aerobic exercise capacity (maximal oxygen consumption, VO(2)max), we studied groups of young (18-32 years; n=15, 7 male) and older (55-72 years; n=15, 9 male) sedentary and young (n=10, 7 male) and older (n=17, 11 male) endurance exercise-trained healthy adults. Leukocyte TL (LTL) was shorter in the older (7059+/-141 bp) vs. young (8407+/-218) sedentary adults (P<0.01). LTL of the older endurance-trained adults (7992+/-169 bp) was approximately 900 bp greater than their sedentary peers (P<0.01) and was not significantly different (P=0.12) from young exercise-trained adults (8579+/-413). LTL was positively related to VO(2)max as a result of a significant association in older adults (r=0.44, P<0.01). Stepwise multiple regression analysis revealed that VO(2)max was the only independent predictor of LTL in the overall group. Our results indicate that LTL is preserved in healthy older adults who perform vigorous aerobic exercise and is positively related to maximal aerobic exercise capacity. This may represent a novel molecular mechanism underlying the «anti-aging» effects of maintaining high aerobic fitness.

2. http://www.livescience.com/5927-exercise-prevents-aging-cells.html

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.