Dette er korrekt teknikk i knebøy [VIDEO]

Styrkeløfttalentet André Midtby lærer deg her hvordan du gjennomfører knebøy med perfekt teknikk.

andre

Det er ingen tvil om at knebøy er en øvelse som bør trenes om du ønsker fremgang med styrketreningen din, uavhengig av hva ditt mål måtte være.

I en tidligere artikkel tok vi for oss hvorfor du bør ha knebøy som en hovedøvelse i dine treningsrutiner:

Nå som du endelig har fått opp øynene for denne fantastiske øvelsen (hvis ikke, sett igang å les artikkelen over), er det på tide at vi nå skal gi dere en instruksjonvideo for at du lettere skal kunne oppnå ønsket treningsresultat.

Kort og godt om knebøy

Knebøy er en kompleks øvelse som krever at du gjør en innsats for å kunne utføre den, i motsetning til å velge en maskin på senteret med låst bevegelsesbane. Her gjelder ikke «det enkle er ofte det beste!»

Å bruke maskiner som et tillegg i treningen er det ikke noe galt ved, men hovedfokuset bør ligge på knebøy for å så kunne trene utfall, lårspark eller lignende øvelser etterpå, om det måtte ønskes. Så ta deg tiden, lær skikkelig teknikk og tren knebøy istedet for å kaste bort ineffektive timer på trening.

LES OGSÅ – Hvor dypt bør du gå?

Dropp de dårlige unnskyldningene

Flere av dere som leser har vel allerede gjort klar et par unnskyldninger for å ikke trene øvelsen.

Mange sliter med plager i rygg/knær fra en tidligere idrettskarriere, arbeidsulykke eller andre uhell. Jeg kan ikke ta sikte på enkeltindividets skader, men ikke lur deg selv ved å unngå øvelsen!

Ta kontakt med en erfaren fysioterapeut/manuellterapeut og be de kartlegge mulighetene for at du faktisk kan trene øvelsen, istedet for å forkaste en av de beste øvelsene innen styrketrening.

Den perfekte knebøy?

Vi skal nå gå igjennom øvelsen (se video) slik at du kan utføre øvelsen korrekt og unngå å pådra deg unødvendige skader. Det høres skummelt ut, men treningeffekten av øvelsen er verdt å bruke tid på!

Andre sentrale elementer:

1. Beinbredde

Hvor bredt du skal stå i knebøy avhenger av flere faktorer. Har du god mobilitet og korte lårbein, er det gode muligheter for å kunne stå relativt smalt med en optimal teknikk. Dessverre kan vi ikke endre lengden på lårbeina og man må derfor tilpasse din løftestil etter hvordan mor og far skapte oss.

Noen kan stå med skulderbred avstand, andre må gå ytterligere ut på bredden for å kunne komme til god dybde uten for mye knevandring og dårlig teknikk.

2. Tyngdepunkt

Tyngdepunktet skal være bak mot hælene (ikke foran på tærne). Derfor er det viktig at man starter bevegelsen bak med hofta og knærne ut til siden, istedet for å starte bevegelsen i knærne og la de vandre fremover.

3. Mobilitet

God nok mobilitet for å kunne utføre øvelsen er et must!

Med dagens samfunn bestående av mye kontorjobbing og sittestillende dager på skolebenken, er det enda viktigere å ivareta god bevegelighet av kroppen for å kunne fungere i hverdagen.
samt unngå livsstilsplager som  skulder- og ryggplager.
Kroppen er ikke ment for å sitte stille hele dagen. Sørg for å legge inn gode rutiner med dynamisk oppvarming.

Her tar junior-landslagstrener for det norske styrkeløftlandslaget, Lars Edvin Samnøy for seg flere gode aktiveringsøvelser du nå kan legge inn før din knebøy økt:

Opp til deg selv

Nå er det bare opp til deg hvorvidt du ønsker å utføre knebøy som det skal.

Som en klok mann en gang sa:

Du har de som unnlater øvelsen,
de som trener kvartbøy,
og de som faktisk vil og kommer til oppnå resultater!

Hva vil du? 30 Svar

Er du usikker på hvor du skal begynne? Sjekk vår nybegynnerguide om styrketrening !

Likte du saken? Del den med andre!

Snacksen som ikke ødelegger sommerformen

Snacksen som ikke ødelegger sommerformen

Få ting er mer avslappende og motiverende enn å kunne kose seg fra tid til annen, men ofte får man mange unødvendige kalorier i samme slengen. Det finnes dog ting man kan kose seg med som ikke involverer seleri og som atpå til får deg til å virke litt mer normal ovenfor dem som ikke er like opptatt av trening og kosthold.