;
;

Knebøy – Når det ene beinet jobber mer enn det andre

Det er på tide å drøfte et av de vanligste problemene under knebøy.

kneboysandra

Knebøy er ikke bare en fantastisk øvelse, den kan også være krevende og utfordrende. Likevel velger flertallet å utføre øvelsen til tross for mindre og større utfordringer med øvelsen. I dette innlegget skal jeg rette fingeren mot et svært vanlig problem når det kommer til knebøy.

Spørsmålet nedenfor dukker opp med jevne mellomrom, og fordi dette er noe jeg ofte observerer som styrkecoach, så tenkte jeg å utdype min mening om det.

Hei Eirik,

Når jeg kjører knebøy føler jeg at høyrebeinet jobber mer enn venstrebeinet. Jeg føler meg rett og slett ubalansert og ustabil. Vet du hva det kan komme av?

Hilsen frustrert

De underliggende faktorene

Et «utrent» øye vil uttale at venstrebeinet er svakere enn det høyre, og at dette vil utjevne seg over tid, men faktum er at dette nødvendigvis ikke stemmer. Med mindre vi snakker om en nybegynner som nettopp har begynt å teste ut knebøy, finnes det underliggende faktorer som gjør at den ene siden blir «mer trent» enn den andre.

Du spør kanskje hvorfor?

Det er forsåvidt ikke uvanlig at det ene beinet er sterkere enn det andre, men det er også en grunn til det. Årsaken er i mange tilfeller med strukturelle forhold å gjøre, eller nærmere bestemt ubalanser i bekkenet – eller øvrige knokler som legg- og lårbein. Andre problem kan også innvirke, men i denne omgangen skal vi holde oss til bekkenproblematikken.

En asymmetri mellom høyre og venstre side er slettes ikke uvanlig, og er ofte en underliggende årsak til at knebøy kan føles noe «skeivt». Bildet nedenfor illustrerer hva jeg mener:

bekken

Hvis skjelettet ditt har dette utgangspunktet når du trener knebøy, eller en annen øvelse, vil selvsagt beina operere noe asymmetrisk. Dette kan man ofte identifisere ved at en fot er plassert foran den andre, eller at den ene er med ut-rotert enn den andre.

Dette er typiske eksempler på kompensasjoner som ofte fremkommer under to-beinsøvelser der et asymmetrisk bekken er tilstede. I bunnposisjon vil du også kunne se en liten høydeforskjell mellom venstre og høyre kne, slik at utførelsen ikke føles hundre prosent balansert.

Du er ikke alene om problemet

Jeg vil faktisk påstå at det er flere som har ubalanser i bekkenet som gir en følelse av ubalansert knebøy, enn de som føler at bevegelsen er hundre prosent «clean».

En studie så på hvor vanlig det var med bekkentilt og ubalanser hos asymomptomatiske kvinner og menn, og kom fram til at det var relativt vanlig både med bekkentilt (fremover) og uabalanser mellom høyre og venstre side, spesielt hos menn.

There was significant difference in pelvic angle between sides for males but a non-significant difference between sides for females. Fra studien: Assessment of the degree of pelvic tilt within a normal asymptomatic population.

Er det problematisk å trene knebøy?

bekkenu

Hvor problematisk kan det være å kjøre knebøy med slike ubalanser?

Ut fra at knebøy er en øvelse hvor begge bein bør jobbe identisk for å opprettholde en rett ryggrad, uten kompensasjoner, er det faktisk en grunn til å utvise noe forsiktighet. Og selv om man ser at mange kan trene med den ubalansen de har, er det langt fra alle som takler det.

Tidligere skade-historikk, aktivitetsnivå i hverdagen, treningsbakgrunn, yrke, nåværende skader og smerter, og andre faktorer vil kunne påvirke hvordan et asymmetrisk bekken innvirker på utførelsen av knebøy, og potensiell problematikk.

Selv har jeg hatt utur og endt opp med prolaps under knebøy. Jeg har aldri følt at det har medført god balanse, og jeg har følt at tradisjonelle knebøy ikke har vært noe for meg. Jeg fant min løsning å trene boks-bøy (men det er en digresjon/avsporing).

Noen avsluttende ord

Selv om det ene beinet jobber med enn andre, trenger det ikke å by problemer å trene knebøy.

Faktisk er det veldig vanlig, og skyldes primært en ubalanse i bekkenet. Det kan enten være strukturelt eller funksjonelt betinget, noe som betyr at man ikke alltid kan gjøre noe med det. I en del tilfeller vil det være fornuftig å finne andre alternativer til knebøy og kanskje legge et større fokus på ulike etbeins-øvelser. Dårlig teknikk i knebøy, på et dårlig grunnlag, kan være enda verre enn kun dårlig teknikk i seg selv.

Det jeg ønsker, er at når du trener deg selv eller andre, så vær klar over problematikken. Ta gode valg, og finn de beste løsningene for deg selv og andre. Om noe ikke føles riktig, velg noe annet. Selv mener jeg dette er et så viktig emne, at jeg har viet det en del tid i styrkecoach-kurset jeg jobber med.

Hvilke utfordringer har du hatt med knebøy og hvordan har du løst dem? 15 Svar

Original-artikkel: Knebøy – føler du det ene beinet jobber mer enn det andre?

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.