Kjæresteparet Jacqueline og Ole Morten gikk fra fitness til CrossFit

Jacqueline og Ole Morten var lei av at det kun var utseende som stod i fokus. Nå trener de CrossFit hvor prestasjon er det som betyr noe.

JogOM

Fitnessbloggen har snakket litt med kjæresteparet Jacqueline og Ole Morten. Begge har tidligere konkurrert i fitness, og Jacqueline har blant annet flere 1. plasser i bodyfitness på merittlista. I fjor så sa de takk og farvell til fitness som gren og gikk over til å trene CrossFit i stedet.

Hvem er Jacqueline og Ole Morten?

Vi er begge 24 år. Vokst opp i Fredrikstad, men sviktet hjembyen og kjøpte leilighet i Sarpsborg. Her bor vi med hunden vår, Loke. En Staffordshire Bullterrier på 17 mnd. Ole studerer Økonomi på Høgskolen i Østfold, mens Jacqueline er ferdig utdannet og arbeider som lærer på VGS.

Dere har tidligere konkurrert i respektivt Bodyfitness og AF, men nå siste året har hobbyen tatt en ny vending. Fortell litt om det.

Ryktene om at det hadde åpnet i crossfit box i Sarpsborg nådde oss, og av ren nysgjerrighet tok vi en prøvetime ved juletider 2014. Som spørsmålet sier var vi i fitnessmiljøet fra før av. Kardio for oss betydde med andre ord evigheter på mølla (ellers mistet vi jo muskler..!?). Ganske kjedelig! Vi så på Crossfit som en artigere vri på kardioen, så det hele startet med at vi tok «kardioen» på boxen i stedet for på mølla, og fortsatte «pumpingen» som vanlig på gymmen. Fra mai til og med september gikk vi tilbake til å kun trene på gymmen. Jacqueline ble først lei, og gikk tilbake til CrossFit Sarpsborg igjen. Et par måneder senere kom Ole dultene etter også. Den dag i dag trener vi begge på CrossFit Sarpsborg og har sagt opp medlemskapet på gymmen.

jac og ole fitness

Foto: treningsforum.no / privat

 

Hva er grunnen til at dere liker Crossfit så godt?

Det er flere ting ved Crossfit som tiltrekker oss. Det faktum at det er prestasjon som står i sentrum, og ikke utseende er muligens det som veier tyngst. Man trener for en sunn, sterk og allsidig kropp! Vi har alltid syns at prestasjonsbiten (les: bli sterkere/få fremgang) av treningen har vært det morsomste og mest motiverende, og nå befinner vi oss i et miljø hvor (nesten) alle har samme holdning. Det er ingen som ber deg kutte ned på knebøyen og marken til fordel for beinspark og leg-curl fordi midjen din blir for stor og ødelegger symmetrien. Heller strake motsetningen. Dessuten er det alltid nye utfordringer og ting å forbedre. Man blir ikke utlært, og får dermed heller ikke muligheten til å falle i autopilot-modus.

Det er også utrolig deilig å omgås folk med et mye mer avslappet forhold til kropp og mat. Gutta JogOM1måler riktig nok biceps en gang i ny og ned, men det er viktigste er å ha en kropp som fungerer og presterer. Best av alt – vi har klart å legge fra oss kaloritellinga, slik man ofte gjør (litt forstyrret) under og etter konkurransekjøret. Det tok litt tid, men vi har endelig lært oss å lytte til kroppen igjen. For den er faktisk så fantastisk at den forteller deg akkurat hva den trenger, når den trenger det!

Samholdet på boxen må også trekkes frem. Når man kommer på trening er det ikke lenger music on, world off! Man hilser på hverandre, pusher hverandre, har det vondt sammen og har det ålreit sammen. Å trene har nå (nesten) like mye blitt en sosial greie. Dukker man ikke opp en dag blir man jo faktisk etterlyst og savnet. Ellers er det utrolig deilig å dra hjem fra trening og virkelig kjenne at du har trent!

Hvordan blir man skikkelig god i CF?

Det var et godt spørsmål. Ønsker man å bli skikkelig god i CF må man være dedikert og legge ned MASSE arbeid, samtidig som man fra naturens siden må være tildelt et sett svært gode gener. Og skaff deg en coach, brennkvikt!

Ellers kan vi sitere en av Stacie Tovars(Games atlet) nylige instagramposter:
”So you want to be a professional CrossFit athlete? That´s awesome! The first thing I need you to do is put that donut down, walk into your boss´s office, and quit your day job.”

Muligens satt litt på spissen, men det bringer frem budskapet.

CF har hatt ord på seg for å ha høy skadefrekvens grunnet dårlig teknikk, for høy intensitet osv. Hva er deres syn på saken?

At folk skader seg bunner oftest i for dårlig mobilitet og/eller for stort ego. Her er det coach’en sitt ansvar å advare, og atletens ansvar å adlyde.

Mitt inntrykk er at coach’ene er veldig flinke til å si i fra og gi alternative øvelser, men at mange ikke klarer å legge egoet til side og på død og liv skal kjøre RX (den originale økta). Ellers kan det være verdt å nevne at teknikken i for eksempel knebøy overall er mye bedre på boxen enn hva vi er vant til å se på gym rundt omkring.

Så, tilbake til spørsmålet. Høy skadefrekvens skyldes hovedsakelig enkeltindividers manglende evne til å legge fra seg egoet og arbeide med svakheter. Å legge skylden på «sporten» blir ikke riktig.

OM4

Foto: Helene Haug Holen

«Paleo» er jo relativt populært blant CF’ere… Hva er deres tanker om kosthold nå kontra tidligere? Har det kanskje ikke endret seg?

Som nevnt tidligere har vi et mye mer avslappet forhold til kosthold. Vi følger ikke noe spesielt kosthold, men spiser etter lyst og fornuft. Tidligere hadde vi en spisedag i uka og var ellers veldig strenge. Vi spiste da som gale på lørdagen, gikk sultne en hel uke, og spiste igjen som gale. Sier seg selv at det ikke er helt sunt.

Når det gjelder paleo har kostholdet mange fornuftige sider, som f.eks. å kutte ut brødmat og sukker og spise mer friskt og grønt. Vi syns derimot kostholdet er en smule firkantet og forbyr matvarer de ikke har et ordentlig grunnlag til å forby, rent vitenskapelig. De har i det minste gjort poteten lovlig, så det kommer seg.

Har CF fått et ufortjent dårlig rykte?

CrossFit har muligens et dårlig rykte hos enkelte grupper, men vårt inntrykk er at brorparten har et åpent sinn. Og det fleste som tar skrittet og melder seg på en prøvetime velger også å komme tilbake igjen! Og det til tross for at de hadde det bein hardt og var støl i en uke etterpå..

Crossfit er konstant variert og er veldig funksjonell. Folk bryter stadig nye barrierer og opplever mestring. Det er tungt, effektivt og moro!  Crossfit er ikke bare for de godt trente, men like mye(om ikke mer) for mannen i gata, noe de har vært veldig flinke til å formidle på CrossFit Sarpsborg. Brorparten av medlemene er hobbymosjonister som har funnet en treningstype de klarer å forplikte seg til, mye takket være det gode miljøet.

At det finnes filmklipp hvor mennesker har veldig dårlig teknikk er ikke til å skyve under en stol. Som «crossfittere» er vi veldig enig i at det ikke ser bra ut, hvem er vel ikke det?! Det finnes derimot slike filmklipp i ”alle” sporter hvor en eller annen utfører noe helt utrolig feil! Dette er derimot IKKE representativt for hele sporten! Å la slike enkelthendelser danne grunnlaget for hva man tenker og sier høyt om en sport (eller noe som helst for den saks skyld) blir for tynt.

Mange av ryktene bunner nok også i uvitenhet. Og hvem veit, kanskje de føler seg litt truet? Eller, vent – glemmer stadig at vi har mista alle «gainza» våre, hehe.

J6

Foto: Helene Haug holen

Hva er deres beste tips til folk som har lyst å begynne med CF?

Kontakt nærmeste CrossFit-box og meld deg på en prøvetime. Bruk GOD tid på å lære deg riktig teknikk før du blir overivrig og hiver på masse vekter. Du vil tjene på det i lengden. Og sliter du med mobiliteten er det bare til å ta tak med en gang.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.