Nettmøte med Kenn Hallstensen om lavkarbo og trening

Onsdag 9 november stilte lavkarbo-ekspert Kenn Hallstensen til nettmøte om trening og lavkarbo. Sjekk svarene!

978x

Er et kosthold med lite karbohydrater og mye fett forenlig med toppidrett? Ja, svarer kostholdsekspert Kenn Hallstensen. I boken Treningsuksess med Lavkarbo som kom ut for rundt en uke siden, kan vi lese om det teoretiske grunnlaget for hvorfor Hallstensen mener at et høyfett-kosthold er det optimale for idrettsutøvere.

En av dere som stiller spørsmål i nettmøte, vil være så heldig og vinne ett eksemplar av boken Treningsuksess med lavkarbo, som skrevet av Björn Ferry, Cathrine Schük og Kenn Hallstensen.

Kontroversielt eller ikke?

I boken kan man lese en del påstander som noen mener er kontroversielle. Dette gjelder blant annet betydningen av karbohydrater og fett for yteevnen og treningseffekten og at en lav utskillelse av insulin vil gjøre det vanskelig å legge på seg.

Et karbohydratrikt kosthold gir større glykogenlagre, men dette er ikke ensbetydende med bedre prestasjoner. Selv om lave glykogenlagre kan være en begrensede faktor, er ikke løsningen å fylle på med mest mulig karbohydrater og glykogen.

IMTG (Intramuskulære triglyserider) for veltrenede personer kan utgjøre en betydelig energikilde, opptil minst 85 % av maksimalt oksygenopptak (VO2max).

Siden fettet i kostholdet fører til minimal insulinutskillelse, vil det være vanskelig å legge på seg av et fettdominert kosthold. Hovedgrunnen er bedre metthetsfølelse, som skyldes bedre tilgang og evne til å bruke fett som energi

Stiller til nettmøte Onsdag klokken 18.30

Kenn Hallstensen stiller til nettmøte onsdag 9 november klokken 18.30. Han er kostholdsrådgiver for eliteserieklubbene Strømsgodset og Odd Grenland. Der har han fått spillerne til å redusere karbohydratinntaket sitt, slik at de spiser mellom 15 og 20 energiprosent karbohydrat. Ut fra høstens prestasjoner i tippeligaen er det i alle fall ingenting som tyder på at de lider av å spise lite karbohydrater.

Det mange derimot ikke har fått med seg, er at en fettadapsjon ikke er gjort over natta. Å tilpasse seg et kosthold med mye fett kan fort ta alt fra noen uker til et par måneder. De alle fleste vil ha best effekt av å legge om kostholdet sitt gradvis. Derfor blir en del av den senere tids utspill i media om idrettsutøvere som har prøvd lavkarbo i ei uke uten effekt uinteressante. Skal man først gjøre det, må man gjøre det riktig.

Har du spørsmål til Kenn Hallstensen om lavkarbo og trening? Still de i kommentarfeltet. Kenn vil være her fra klokken 18.30 på onsdag og svare deg.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.