Kari er 56 år gammel, 5-barnsmor, og tar 160 kg i markløft!

Vi har snakket med Kari, og denne spreke 5-barnsmoren er grisesterk!

kari_post

Fortell litt om hvem Kari er

Jeg er 56 år gammel og kommer fra Oslo, jobber i helsesektoren. Jeg har 5 barn i alderen 20 til 29 år og snart 2 barnebarn for å nevne noe. Etter hvert som barna har blitt store har det blitt mer tid til egne prosjekter, deriblant trening som jeg har blitt mer og mer glad i å drive med. Med alt som følger med det å ha mange små barn, og jobb ved siden av ble det ingen organisert trening for min del fra jeg var i slutten av tjueårene og fram til for noen år tilbake. Jeg gjorde et forsøk på et årsmedlemskap på et treningssenter da barna var små, men måtte gi opp hele greia, for det kom alltid noe i veien for treningen. Så jeg forble støttemedlem. Men det ble i alle fall mye aktivitet, lite tid til å slenge seg på sofaen og «styrketrening» i form av bæring opp og ned trapper av unger, bager, vogner og handleposer, og helst alt på en gang. I barne- og ungdomsårene danset jeg klassisk ballett på Den Norske Operas ballettskole. Der var det kadaverdisiplin med mye terping , eksamen hvert år, og jeg tror vi måtte trene i 4 år før vi  ble ansett å være sterke nok til å begynne med tåspiss-sko som var drømmen for de fleste av oss. Var nok ganske sterk den gangen. Seinere ble det også andre danseformer.  Så trening i form av ballett og dans har vel vært hovedinteressen gjennom størstedelen av livet.

Hvor lenge har du vært interessert i styrketrening? kari4

Det var først da jeg begynte å trene med personlig trener Svein Erik Gjøsund for vel 4 år siden at det ble morsomt å drive med.

Hva fikk deg til å ta kontakt med en PT, og hadde du noen klare mål i tankene da du gjorde det?

Jeg tok aldri kontakt med noen PT, for jeg ville ikke ha noen innblanding i treningen min. Da jeg startet på treningssenter for litt over 4 år siden var det bare fordi en venninne spurte om jeg ville bli med, og jeg skulle bare gå på gruppetimer, helst bare de med innslag av dans og mye trinnkombinasjoner. Jeg forberedte meg godt på å takke nei til tilbudet om 2 PT-timer, en henvendelse jeg visste ville komme før eller siden, men kan ikke ha forberedt meg godt nok, for da Svein Erik ringte satt jeg allikevel igjen med en avtale. Neste tanke da var at jeg fikk komme meg gjennom disse to timene og bli ferdig med det. Men det ble slett ikke sånn, jeg ble aldri ferdig med det, for jeg fant fort ut at Svein Erik var superdyktig, det var gøy å trene med han, og treningen var veldig effektiv. Siden har jeg fulgt med på lasset til de stedene han har jobbet, nå på Optimal trening som er et veldig hyggelig treningssted med høyt faglig nivå. Jeg hadde altså ingen klare mål med treningen da jeg startet. Men jeg tenkte at det kunne ikke skade å gå ned noen kilo, og fikk et bra kostholdsprogram kombinert med at vi trente styrke. Det at Svein Erik sa jeg var sterk og at jeg så det gikk målbart framover i styrketreningen, gjorde at det ble moro å konkurrere med seg selv og klare litt og litt mer. Og det er jo gøy å se at man absolutt kan ha framgang  selv om man har passert 20.

Du har trent med Svein Erik på Optimal trening nå en stund, og vi har hørt rykter om at du har en meget imponerende markløft! Fortell litt om hvordan du trener.

Ja, 160 kg er visst bra. Men jeg må jo si at dette hadde jeg ikke kommet bort i, hatt interesse for, eller klart uten Svein Erik. Og det at han er så interessert i det han driver med, er nøye med teknikken, er motiverende, tålmodig med de samme feilene jeg gjør gang på gang, har humor og legger opp timene så bra, gjør at man kan glede seg til og ha maks utbytte av hver eneste time, og det er jo et veldig godt utgangspunkt for treningen og for å yte sitt beste. Jeg trener med han i all  hovedsak 3 ganger pr uke,baseøvelser og diverse støtteøvelser.I tillegg får jeg som oftest noen øvelser jeg skal gjøre selv etter at timen vår er ferdig. Ellers gjør jeg litt småtteri, restitusjonstrening, eller bestemortrim som jeg kaller det, på morgenen før jobb de dagene jeg ikke trener med Svein Erik. kari3Hvis det av og til blir lengre opphold mellom treningene til Svein Erik, prøver jeg å trene litt tungt selv, men da synes jeg vektene plutselig veier veldig mye mer. Så jeg er veldig glad for at jeg har muligheten for å trene såpass mye med Svein Erik som jeg gjør, prioriterer det veldig.

Fortell litt om dine rekorder så langt.

160 kg i markløft, tror det var i slutten av mai. Det er 10 kg mer enn ved forrige makstest. Jeg forsto ikke at Svein Erik la opp til det før jeg sto der med 160 kg på stanga. Han sa ingenting om det på forhånd, egentlig bra, for da slapp jeg å grue meg. Jeg har 100 kg i knebøy. Jeg har alltid syntes knebøy har vært litt vanskelig ,har hatt en sperre i hodet mitt som har gjort at jeg bremser opp det siste stykket ned. Det begynner å løsne litt nå tror jeg. I benkpress har jeg maks på 72 kg. Her får jeg stadig aha-opplevelser på hva jeg kan forbedre med teknikken, så har tro på at det skal bli framgang i den.

Har du noen planer/ønsker om å konkurrere i f.eks styrkeløft?

Jeg har egentlig aldri tenkt den tanken. Det har vel blitt sagt at hvis jeg hadde stilt i konkurranse ville jeg gjort det veldig bra, men ikke noe mer konkret enn det.

Vil du anbefale andre middelaldrende å begynne med tung styrketrening, og hvorfor? Hvilke positive effekter har du selv merket fra treningen? kari2

Jeg vil sterkt anbefale styrketrening ,ikke minst etter hvert som man blir eldre. Det er aldri for seint Viktig for muskel/skjelettapparatet, forsinker aldringsprosessen, bedrer funksjon, minsker smerter, bedrer balanse og minsker fare for beinbrudd, hjelper på forbrenningen for å nevne noe. Alle skal vel ikke nødvendigvis drive akkurat på denne måten, men det er utrolig nyttig og gøy hvis man er i stand til det. Men alle kan finne måter å trene styrke på, og vil anbefale litt kyndig veiledning for å komme  i gang. Selv har jeg merket et hav av positive effekter fra treningen, både fysisk og psykisk. Det at jeg blir sterkere gjør at fysiske utfordringer i hverdagen blir lettere, jeg blir mer utholdende, jeg får sjelden vondt noe sted, og kjenner jeg noe her eller der forsvinner smerten som oftest etter en treningsøkt. Jeg blir sliten på en god måte etter trening, blir mer avslappet i kroppen og sover som en stein om natten etter styrkeøkter. Det hjelper også på humøret. Kunne sikkert ramset opp mye mer. Universal-medisin med andre ord.

Fitnessbloggen ønsker Kari lykke til videre med treningen og håper hun fortsetter i mange år framover! 😀

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.