Kaffe øker treningsmotivasjonen

Hvis du mangler du motivasjon til å trene, ser det ut som at kaffe kan være løsningen.

Sliter du med å motivere deg til treningen? Ifølge forskning publisert i tidsskriftet Appetitte ser det ut til at kaffe kan være løsningen på problemet.

Vi i Fitnessbloggen har tidligere skrevet at et koffeininntak på 3 til 6 milligram pr kg kroppsvekt vil kunne øke forbrenningen, gjøre deg sterkere og ha ergogene egenskaper.

Nå ser det også ut som at kaffe er løsningen på din manglende motivasjon.

Koffein gir økt velbehag

I ovennevnte studie ble tolv godt trente syklister, ved to ulike tidspunkt, bedt om å gjennomføre en nitti minutter lang sykkeltur på 70 prosent av maksimalt oksygenopptak (vo2max).

En time før den første treningsøkten fikk de omlag 6 milligram koffein, pr kg kroppsvekt. Før den andre økten fikk de narrepiller (såkalt placebo-tilskudd).

For å sitere forskerne

During exercise, pleasure ratings were better maintained in the caffeine trial compared to the placebo trial with significantly higher ratings at 15, 30 and 75min

Mangler du motivasjon til å trene, kan det altså tyde på at 4-5 kopper kaffe kan være løsningen på problemet.

Referanser

Appetite. 2011 May 13;57(1):247-252. Caffeine ingestion, affect and perceived exertion during prolonged cycling. Backhouse SHBiddle SJBishop NCWilliams C.

Abstract

Caffeine’s metabolic and performance effects have been widely reported. However, caffeine’s effects on affective states during prolonged exercise are unknown. Therefore, this was examined in the present study. Following an overnight fast and in a randomised, double-blind, counterbalanced design, twelve endurance trained male cyclists performed 90min of exercise at 70% VO(2 max) 1h after ingesting 6mgkg(-1)BM of caffeine (CAF) or placebo (PLA). Dimensions of affect and perceived exertion were assessed at regular intervals. During exercise, pleasure ratings were better maintained (F((3,38))=4.99, P<0.05) in the CAF trial compared to the PLA trial with significantly higher ratings at 15, 30 and 75min (all P<0.05). Perceived exertion increased (F((3,28))=19.86, P<0.01) throughout exercise and values, overall, were significantly lower (F((1,11))=9.26, P<0.05) in the CAF trial compared to the PLA trial. Perceived arousal was elevated during exercise but did not differ between trials. Overall, the results suggest that a moderate dose of CAF ingested 1h prior to exercise maintains a more positive subjective experience during prolonged cycling. This observation may partially explain caffeine’s ergogenic effects.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.