Sukker-drikkene bør du holde deg unna

Det finnes mange gode grunner til at vi nordmenn skal redusere inntaket av sukkerholdig drikke.

redbull

Listen over drikker du bør redusere inntaket av og kanskje aller helst kutte ut, er lang. Den inkluderer ikke bare brus, men også juice, nektar, saft, iste, drikkeyoghurt, biola, energidrikke, milkshake, osv.

Alt er selvsagt ikke like ille, og om du unner deg et glass juice til søndagsfrokosten, så er ikke det noe å rive av seg hatten for. Poenget er at jeg vil at du skal bli oppmerksom på disse sukkerbombene og at selv små mengder (2-3 dl) inneholder veldig mye sukker. Alt er riktignok ikke tilsatt sukker – i juice finnes det såkalt «naturlig sukker» som betyr at det forekommer naturlig og at du da gjerne også får i deg vitaminer og mineraler, men vær likevel klar over at det fort kan bli for mye.

Argumentet om at eksempelvis juice inneholder naturlig sukker, vitaminer og mineraler bør også sees i sammenheng med behovet for disse næringsstoffene. Hvis vi nordmenn allerede får i oss tilstrekkelig med vitamin C, så er det ingen grunn til å skylle ned måltidene med juice. Når vi prøver å dekke minimumsbehovet vårt for vitaminer og mineraler bør vi først og fremst se på gode kilder som ikke er proppet med sukker.

Når det kommer til juice er det også verdt å nevne at det er forskjell på konsentrat og 100 % juice. Førstnevnte inneholder mye mindre vitaminer, mineraler og kostfiber enn frukten den kommer fra. Sistnevnte er et mye bedre alternativ, men fordi også dette inntas flytende, kompenserer trolig ikke kroppen for energien/sukkeret på samme måte som hvis du hadde spist frukt.

Derfor bør du redusere inntaket

Som nasjon elsker vi å tømme nedpå med diverse sukkerdrikker og selv om det ikke er noen automatikk i at det gir overvekt, er det flere ting som tyder på at det ville utgjort mye for folkehelsen om man fikk ned forbruket.

  • Flytende kalorier metter mindre enn kalorier fra fast føde. Dette gjør det mer sannsynlig at du spiser mer totalt sett i løpet av en dag.
  • Sukker er skadelig for tennene og kan føre til eresjonskader og tannråte. Det er dyrt å gå til tannlegen!
  • Flytende kalorier inneholder stort sett lite vitaminer, mineraler, fiber og bør derfor reduseres til et minimum. I tillegg er de gjerne kaloririke (kcal per 100 gram).
  • Fordi man lett inntar for mye gir dette potensial for økt risiko for overvekt, diabetes, hjerte- karsykdom, osv.

Tenk måtehold og sunn fornuft. Det er den enkleste måten å moderere inntaket sitt på.

Artikkelen er oppdatert senest 3 mars 2013

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.