Jonathan fra Oslo tok grep: Se den fantastiske forandringen!

Jonathan (26) gikk fra å være utilpass i sin egen kropp til å få en sunn og sterk fysikk.

førogetter-jonathan

Jonathan er en 26 år gammel gutt fra Oslo med en B.sc i PR og kommunikasjon fra BI. Han er en typisk gamer men etter å ha fått opp øynene for styrketrening så går mye av fritiden hans også på å flytte tunge ting på gymmen.

Etter å ha gått mye opp i vekt så nådde han til slutt et vendepunkt, og nå har styrketrening og sunt kosthold blitt en stor del av livet hans. Han liker å lære om hvordan kroppen fungerer og hvordan han skal utnytte dens potensiale.

Han har også alltid vært glad i mat, men forteller om lite selvkontroll. Kaker og smågodt har likevel blitt erstattet av frukt, bær og nøtter.

Vi i fitnessbloggen syns at det Jonathan har fått til er imponerende og inspirerende, så vi tok oss en liten prat med han.

Hva var årsaken til at du bestemte deg for å gå ned i vekt?

Før1

Slik så Jonathan ut da han begynte sitt nye liv

– Jeg hadde godt opp i vekt gradvis de siste årene, men hadde fortsatt ikke nådd punktet hvor jeg var utilpass med kroppen. Fastlegen min hadde sagt at jeg ville hatt godt av å miste noen kilo og rydde opp i kostholdet, men jeg så ikke problemet. Etter juleferien i 2012 merket jeg at jeg var i dårligere form enn før. Jeg ble andpusten av å gå opp trappa, bæreposene var tunge og strekkmerkene var fæle. Jeg satte ned foten, jeg kan være bedre enn dette, tenkte jeg, og kastet meg ut i fitnesshavet.

«Prosessen har vært tøff»

– Prosessen har vært tøff: Å legge om hele kostholdet og ta seg tid til trening i hverdagen. Men etterhvert ble det til en rutine. Jeg kickstartet det hele med PSMF (proteinsparende modifisert faste) i 1 mnd, med kun én «refeed». Etter dette la jeg meg på et mer moderat underskudd og brukte Myfitnesspal for alt det er verdt.

– Hovedfokuset mitt var på et proteinrikt kosthold. Jeg regnet ut mitt daglige forbruk, la meg 500 kcal under dette og fokuserte på å få i meg 2 g protein/kg og 1 g fett/kg. Resten fylte jeg med det jeg følte for å spise akkurat der og da. Når jeg nådde platåer rekalkulerte jeg og fortsatte videre. Siden April 2014 har jeg fulgt periodisk faste-prinsippet med et spisevindu mellom 14:00 og 20:00.

Juli132

Merkbar forskjell et halvt år etter

– Jeg startet med treningsprogrammet dere hadde sammen med PSMF-dietten. Dette funket ikke for meg og jeg byttet. Jeg har fulgt Mark Rippetoe’s Starting Strenght fra ca. Mars 2013 og kommer til å kjøre det en liten stund fremover for å komme meg til ett litt høyere styrke nivå. Den siste måneden har jeg også lagt til kardiotrening 2 ganger i uken for å videre øke underskuddet.

Det er jo ingen hemmelighet at diett kan være tøft. Hvilke «ups» and «downs» opplevde du underveis? Og hvordan klarte du å holde fokus?

– Starten var tøff. Å gå fra å sitte stille mesteparten av dagen til PSMF og 3 treningsøkter i uka gjorde litt av hvert med hodet. Kroppen var sliten, hadde små blackouts fra tid til annen og sultfølelsen gnagde. Hadde også problemer med å sove grunnet sult og det faktum at jeg var støl i all muskler. Men jeg sa til meg selv at jeg ikke skulle stoppe før jeg hadde nådd målet. Etter PSMF så ble alt litt lettere. Starting strength var et program jeg virkelig likte å gjøre, og jeg var mett(ish) igjen. Hadde fortsatt store sukkercravings, men det ble dempet med hjemmelaget Fun light gelé, Pepsi Max og koffein.

«Du må spise mat du liker og ha et treningsprogram som gjør at du gleder deg til trening»

Ingen tvil om at treningen og kostholdet har gitt resultater!

Ingen tvil om at treningen og kostholdet har gitt resultater!

– Det aller viktigste ffor å lykkes er en god diett og et godt treningsprogram (proffene vet bedre enn deg). Finn matvarer du liker og du blir mett av, og spis masse av dette. I mitt eksempel er dette strimlet svinekjøtt og brokkoli.

-Treningsprogrammet må være noe som gjør at du gleder deg til å trene. Dette var grunnen til at jeg f.eks ikke hadde noe kardiotrening før nå nylig. Jeg liker ikke kardiotrening noe spesielt.

– Mitt beste tips til andre er: sett deg tre mål. Et kortsiktig mål, et langsiktig mål og et drømmemål. Disse må oppdateres underveis, men skal være både en kilde til motivasjon og hva du faktisk strekker deg etter. Aldri tvil på deg selv, vær fornøyd med den du er, men også se at det er rom for forbedringer.

Jonathan er et flott eksempel på at det er mulig å komme seg i den formen man ønsker, men at dette krever en god dose tålmodighet og at det ikke finnes noen snarveier.

  • Tren styrke og ha det gøy på trening
  • Spis mye sunn mat og velg smarte løsninger om sukkersuget skulle melde seg
  • Ikke fortvil om du treffer platåer. Ta en ny titt hva på du driver med og finn en løsning – ikke gi opp

Les også:

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.