3 gode grunner til at alle jenter bør bygge muskler

Kjenner du til den virkelige gevinsten ved å trene styrke og bygge muskler?

lol

Muskler. Tygg litt på det ordet. Hva er det første som dukker opp i hodet ditt?

Hvis det er denne dama, kan du slappe helt av. Du har verken genene, matlysten, treningsiveren, treningsbakgrunnen eller medisinskapet til å klare det.

I beste fall kan du med et strukturert og godt treningsopplegg over flere år oppnå noe som kanskje nærmer seg denne dama her – Jamie Eason.

Merk deg at selv dette kan være urealistisk og krever at du trener og spiser etter de beste prinsippene over en lengre periode.

Så slapp helt av. Din frykt for å bli seende ut som en panservogn er helt ubegrunnet.

Å bygge muskler er ikke skummelt

Muskler tar faktisk mindre plass enn fett!

Det er faktisk ikke mulig å bli større av styrketreningen i seg selv.

For å bli større må du spise mer mat. Så unnskyldningen din om at du ikke vil bli «stor og bulkete» handler bare om hva du gjør på kjøkkenet.

Med styrketrening og fokus på muskelvekst vil mer av det du spiser går til musklene dine og mindre til fettet.

Hvor dumt kan det være? Skal du bli større i omkrets er det derimot sånn at du må spise mer mat enn det kroppen forbrenner i løpet av en dag. Og aller helst bør det være fett du legger på deg – det er det som tar mest plass.

Å trene styrke for å bygge muskler er viktig – og det er det flere grunner til. 

Det gjør følgende:

1. Reduserer risikoen for skader og sykdom

Nesten uansett formål med treningen vil styrketrening kunne gi deg en positiv gevinst. 

  • Det reduserer risikoen for å utvikle beinskjørhet.
  • Det senker hastigheten på aldringsprosessen.
  • Det har en positiv effekt på kroniske lungesykdommer, overvekt, diabetes, hjerte- karsykdom, enkelte former for kreft, fibromyalgi, muskelsmerter og slitasjegikt.
Nærmere hundre tusen norske kvinner sliter med beinskjørhet. Styrketrening og vektbærende aktivitet over skuldrene (som eksempelvis knebøy) vil kunne gjøre mye for å øke beinmineraltettheten og dermed redusere risikoen for å utvikle beinskjørhet.
At du i tillegg senker hastigheten på aldringsprosessen og at det er positivt for en lang rekke sykdommer burde også være knallgode argumenter for hvorfor du bør trene styrke og bygge muskler.

2. Øker forbrenningen din av fett

Hvis du har planlagt å ligge på sofaen så spiller det ikke noen stor rolle om det er muskler eller fett du har på kroppen. Om du «bytter ut» fem kilo fett med fem kilo muskler, vil du i hvile øke forbrenningen din med rundt 40 kcal om dagen.

I det lange løp vil det derimot kunne spille en avgjørende rolle for hvordan du ser ut. Legger du på deg mellom ett og tre kilo med muskelmasse vil du kunne øke hvileforbrenningen din etter en styrketreningsperiode på opptil ti prosent.

Med andre ord: du må trene styrke om du skal stramme opp rumpa, armene og få fram magerutene!

3. Gir deg sprettrumpe, stramme overarmer og flat mage

Er du veldig heldig, kan du oppnå noe som ligner på dette.

Tradisjonell styrketrening tilbyr egentlig noe ingen annen treningsform tilbyr: En stor porsjon styrke og muskler.

Selv om du også kan bygge muskler og styrke med andre treningsformer, så er det INGEN som gjør det på samme måte som tradisjonell styrketrening.

Og som tidligere nevnt: å bygge muskler gjør deg verken større eller bulkete. Det betyr bare at en høyere prosentandel av kroppsvekten din er muskler.

Resultatet av dette er mer fasong på kroppen – strammere overarmer, flatere mage og potensielt den evigønskede sprettrumpen.

I 2003 gjennomførte forskere fra universitetet i Illinois en undersøkelse på overvektige menn. Mannfolkene ble satt på et ti uker langt styrkeprogram hvor det ble gjort målinger for blant annet muskel- og fettmasse.

Selv om deltagerne ikke gikk ned noe i kroppsvekt, reduserte de fettmassen med 3,4kg – mens muskelmassen økte tilsvarende. I praksis betyr det en vesentlig penere kropp.

Er målet ditt å stramme opp, så burde styrketrening være av høyeste prioritet. Rett og slett fordi det bygger muskler og forbenner fett. 

Jo sterkere du blir, jo bedre er effekten.

Kom i gang med treningen nå – Sjekk ut vår styrketreningsguide for nybegynnere

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.