Irriterer seg grønn over debatten om proteinpulver i media

Personlig trener og fitnessutøver Lene Hansen (30) har engasjert seg i debatten om proteinpulver og kosttilskudd som har pågått i media den siste uken.

protein

Den uryddige og useriøse mediedebatten om bruken av proteinpulver og kosttilskudd har satt sinnene i kok hos mange. De store kosttilskuddaktørene er intet unntak, og flere av dem har valgt å publisere artikler for å rydde opp i en del av de udokumenterte påstandene som har svirret i media.

Som personlig trener og fitnessutøver er dette en sak jeg har latt meg engasjere i. Både fordi emnet interesserer, men mest av alt fordi avisene helt ukritisk publiserer artikler hvor synsing blant liksom-eksperter har fått ta alt for stor plass.

Det er på tide å rydde opp i sølet, og heller holde oss til det vi vet om bruken av kosttilskudd og proteinpulver.

Proteiner – mat i pulver form

Lene Hansen er kritisk

Lene Hansen er kritisk

I 2012 burde det ikke sjokkere noen at mat også finnes i pulverform. Du spiser jo gladelig hermetikk, halvfabrikata, potetgull, sjokolade og brus, og da er det i alle fall ingen grunn til å være skeptisk til proteinpulver.

Proteinpulver er rett og slett proteiner i pulverform – med høy kvalitet og rikelig av aminosyrer som kroppen ikke kan produsere selv. Protein kan du tilføre gjennom et balansert kosthold, eller gjennom å bruke det som kosttilskudd.

Isolert sett vil det ikke ha noen betydning for kroppen din om du dekker proteininntaket ditt fra proteinpulver eller fra mat. 

Når målet er å øke prestasjonsevnen

Som utgangspunkt bør man prøve å få i seg de næringsstoffene man trenger gjennom et balansert og sunt kosthold. I praksis viser det likevel seg at dette ikke alltid er så lett, spesielt ikke for oss som trener på et middels til høyt nivå.

Når målet om å prestere optimalt er det viktige, samtidig som vi ivaretar en god fysisk og mental helse,  er det viktig å ta utgangspunkt i nettopp dette. Ikke i Ola Nordmann eller hva Helsedirektoratet mener er fornuftig ut fra et mål om å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer.

LES OGSÅ – Ny og spennende proteinforskning du bør vite om

For å bygge muskler er det viktig å få i seg nok protein.

Kroppens behov for protein

Ernæringsavdelingen hos Olympiatoppen har kommet frem til at du og jeg som trener utholdenhet og styrke bør få i oss mellom 1,2 og 1,8 gram protein per kg. kroppsvekt. Anbefalingene er i tråd med funnene verdens fremste proteinforskere. De har kommet frem til at det øvre taket bør ligge på rundt 1,8 gram.

Får du i deg rundt 1,8 gram protein per kg kroppsvekt kan du med andre ord føle deg trygg på at du ivaretar kroppens behov når målet er å prestere maksimalt.

Det er likevel andre egenskaper med protein som det også er interessant å få fullt utbytte av.

  • Protein øker forbrenningen mer enn fett og karbohydrater.
  • Protein metter og reduserer sannsynligheten for at du spiser noe dumt.
  • Protein bevarer muskelmassen din når du er på diett eller går ned i vekt.

Det er ikke dermed sagt at du bør spise så mye du vil, fordi dette kan gå utover inntaket ditt av de andre næringsstoffene (karbohydrater, fett, vitaminer, mineraler), men det er likevel et argument for hvorfor det er viktig å få i seg nok protein.

LES OGSÅ – Pristest av 38 proteinkilder

Er tilskudd nødvendig?

La oss ta utgangspunkt i en mann på 90 kg og ei dame på 65 kg. Mannen bør få i seg rundt 160 gram protein, og damen rundt 110 gram. Du kan selvsagt velge å få i deg alt dette proteinet gjennom kostholdet, men jeg mener proteinpulver har en del fordeler det er verdt å ta med i betraktningen.

Det smaker godt, det er et rimelig alternativ til andre proteinkilder, det er praktisk å ta med seg på jobb, skole og på trening, det inneholder proteiner av høy kvalitet (med en stor andel livsnødvendige aminosyrer).

Jeg mener at det er vanskelig å komme utenom et ekstra tilskudd av protein i pulverform når målet ditt er å prestere optimalt innenfor utholdenhet- og styrkeidrett.

En meningsløs debatt

At ekspertene på den ene siden fraråder bruk av proteinpulver, hevder at det kan føre til bruk av steroider, mens de ved andre anledninger skryter varmt av restitusjonsdrikker som Yt, blir rett og slett meningsløst.

Leger, fysioterapeuter og andre forståsegpåere elsker å uttale seg i media som eksperter – når de egentlig berører et fagfelt hvor de nødvendigvis ikke har kompetanse. Denne debatten er et godt eksempel på hvor uheldig det er å la pr-kåte synsere få for stor spalteplass.

Referanser

  1. Milliardindustri skaper falske behov. Nordlys 21.01.13
  2. TIL tar avstand fra proteinshake. Nordlys 21.01.13
  3. – Proteinpulver kan føre til bruk av steroider. Nordlys 16.01.13
  4. Farlig eller ufarlig? Glomdalen.no 16.01.13
  5. Norsk Hollywood-trener om kollegaens protein-slakt: Ekstremt feil og veldig uheldig. VG 14.01.13
  6. Åtvarer mot bruk av proteinshake. NRK 13.01.13
  7. NRK-profil mener proteinpulver er inngang til doping. 13.01.13
  8. Proteinpulver er inngang til doping. Treningsforum.no 13.01.13
  9. Proteinpulver – inngang til doping eller til et sunt og aktivt liv? TN.no
  10. Proteinpulver – derfor bruker vi det. MyRevolution.no
  11. Protein og idrett. Olympiatoppen.no
  12. Lemon PW. Do athletes need more dietary protein and amino acids? Int J Sport Nutr 1995.
  13. Tipton KD & Wolfe RR. Protein and amino acids for athletes. J Sports Sci 2004.
  14. Tarnopolsky MA, Atkinson SA, MacDougall JD, Chesley A, Phillips S, Schwarcz HP. Evaluation of protein requirements for trained strength athletes. J Appl Physiol 1992.
  15. Lambert CP, Frank LL, Evans WJ. Macronutrient Considerations for the Sport of Bodybuilding. Sports Med 2004.
  16. Dietary protein for athletes: From requirements to optimum adaptation. Phillips SM, Van Loon LJ. J Sports Sci. 2011;29 Suppl 1:S29-38.
  17. Idrettsernæring 2011. Ina Garthe og Christine Helle.
  18. The Effects of High Protein Diets on Thermogenesis, Satiety and Weight Loss: A Critical Review. Am J Coll of Nutr. 2004.
  19. A reduced ratio of dietary carbohydrate to protein improves body composition and blood lipid profiles during weight loss in adult women. Layman DK, Boileau RA, Erickson DJ, Painter JE, Shiue H, Sather C, Christou DD. J Nutr. 2003 Feb.
  20. Dietary protein and exercise have additive effects on body composition during weight loss in adult women. Layman DK, Evans E, Baum JI, Seyler J, Erickson DJ, Boileau RA. J Nutr. 2005 Aug
  21. Obesity (Silver Spring). 2007 Feb;15(2):421-9. Higher protein intake preserves lean mass and satiety with weight loss in pre-obese and obese women. Leidy HJ, Carnell NS, Mattes RD, Campbell WW.
  22. Med Sci Sports Exerc. 2010 Feb;42(2):326-37.Increased protein intake reduces lean body mass loss during weight loss in athletes.Mettler S, Mitchell N, Tipton KD.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.