43 litt «irriterende» typer på trening

Du er ikke alene på treningsstudioet. Og selv om vi skal bry oss mest om vår egen trening, er det også noe som heter å ta hensyn.

squat

Et treningsstudio skal selvsagt ha toleranse for at vi er forskjellig. Noen kan lite, noen kan mye, noen tror de kan mye, osv. Vi bør trene for vår egen del, og ikke bry oss så mye om hva de rundt oss gjør. Men av og til kan det være allright å ikke glemme at vi faktisk ikke har treningsstudioet for oss selv. Vi må ta noen hensyn til de rundt oss.

Hvis jeg hadde vært 190 cm og satt fra meg 200 kilo i knebøy-racken så går det utover hun dama på 1.58 som skal trene med 55 kilo. Det er faktisk forståelig at hun dama reagerer på noe slikt. Treningsstudioet skal ikke være en hellig plass hvor man kan gjøre hva som helst

Med litt glimt i øyet prøver jeg å påpeke noen av de personlighetene som kanskje burde vært litt dempet. Noen av punktene gjelder meg selv også selvsagt. Merk deg også forskjellen på «irriterende» og irriterende. Jeg plages altså ikke over disse typene.

De «irriterende» typene :-)

  1. Han veldig sterke mannen som kjører knebøy med mange 20 kiloskiver på hver side av stangen uten å ta av etter seg. Husk at det kan være at det kommer noen som er mye lavere og svakere og synes det er vanskelig å få av vektene.
  2. Hun som er så opptatt av å ta bilder til bloggen sin og skrive på Facebook mens hun trener at det blir kødannelse bak henne for å kunne bruke utstyret hun har okkupert. Husk at det er flere som trener og som vil bruke utstyret.
  3. Han som kjører så tungt i curl at det er mer sannsynlig med prolaps enn muskelvekst. Det er aldri kult å skade seg. Gå bort og si fra til han om at han kanskje burde kjøre litt lettere.
  4. Hun som aldri tar færre enn 20 repetisjoner i frykt for at hun skal bli stor og bulkete og advarer alle andre jenter om farene ved tung styrketrening.
  5. Han som har trent i 8 måneder og har tatt på seg rollen som personlig trener bare fordi han har sett «Pumping Iron», lest litt på internett og tror han kan alt. Problemet med dette er at det oppstår mye vranglære som kan gjøre sjansen for at folk skader seg mye større.
  6. Hun eller han som må trene alle øvelsene på ustabilt underlag og avslutte hver trening med en halvtime TRX for å sikre at treningen er «funksjonell» nok, men likevel ender opp med å skade seg i tide og utide.
  7. Hun som tror at de gjør alt riktig selv og velger å bruke en time på mandagskvelden til å skrive en lang liste over «irriterende» typer 😉 (korrigert og lagt med hermetegn siden noen nevnte at det mangler i kommentarfeltet)
  8. Hun som bruker parfymen sin som body lotion og gir alle på en mils omkrets allergilignende symptomer.
  9. Han som har en egen dag for triceps og biceps, men ikke trener legger og kun trener utspark og lårcurl sporadisk. Feiltrening gir større sjanser for skader, og det ønsker man ikke.
  10. Han eller hun som vil bli sterk i Face Pull og ikke forstår at de ikke skal bruke samme teknikk som i kabelroing. Ser du slikt, så si fra til vedkommende, så lærer vi noe av hverandre :)
  11. Han eller hun som trener de nedre magemusklene 5 ganger i uken fordi det er kun der fettet sitter. Uvitenhet bør møtes med å opplyse. Om du hører slikt, så fortell at det ikke er sånn det er.
  12. Han som trekker på smilebåndet hver gang noen ikke har perfekt teknikk og har helt glemt at alle starter som nybegynnere og at alle også gjør små, tekniske tekniske feil, i mange år. Kanskje hele tiden.
  13. Han som riktig nok setter vektene på plass etter seg, men på denne måten
  14. Hun som bruker lengre tid på å sminke seg før hun kommer på trening enn hun bruker på selve treningen (finnes det noen slike?). Treningen bør være i fokus :-)
  15. Han eller hun som lager sin egen lille sirkelstasjon midt på treningsstudioet, gjerne i «beste sendetid». Problemet er at det «ødelegger» treningen for de hadde tenkt å bruke noe av utstyret.
  16. Han eller hun som til tross for ryggsmerter og klare beskjeder fra treneren om at de ikke burde gjøre det, går ass-to-grass i knebøy med horribel teknikk. De færreste bør gå med rumpa helt ned.
  17. Han som er mer opptatt av å slenge på masse vekter, trene med dårlig teknikk og ikke forstår at det ikke er de musklene han ønsket å trene som må ta over belastningen. Igjen; si i fra til vedkommende.
  18. Hun som klager på at ikke rumpa ikke vokser, men ikke orker å lese de hundre artiklene Fitnessbloggen har om rumpetrening.
  19. Han eller hun som alltid forklarer andres fremgang med gode gener eller doping. Hardt arbeid kan det jo ikke være…
  20. Han eller hun som prater så mye og ikke tar hintet om å slutte når du pakker øreproppene inn i ørene og skrur på høy musikk. Noen hadde planer om å trene mens de var på trening.
  21. Han som bruker ribbeina og brystkassa som et hoppeslott når han trener benkpress. Au, ikke skad deg.
  22. Hun som prater om at hun vil trene fordi hun vil stille i Bikini Fitness og vinne NM om 6 måneder.
  23. Han eller hun som lager kjempehøye stønnelyder når de trener bicepscurl, situps og lårcurl. Det er lov å lage lyd, men det må sees i sammenheng med hva du gjør. Du stønner vel ikke sånn når du går fra butikken med fulle handleposer?
  24. Hun som vil stramme opp innsiden av lårene og bruker denne maskinen i stedet for å bli sterk i knebøy og andre mye bedre beinøvelser. Dropp førstnevnte maskin, sier jeg.
  25. Han eller hun som er nyutdannet personlig trener skal gi deg mini-foredrag mellom hver eneste serie. Pausene ble fort 10 minutter. Kunnskap er viktig, men alt til sin tid (og plass).
  26. Han eller hun som skal konkurrere i fitness og tror alle vil høre på alt fitness-praten vedkommende måtte lire ut av seg.
  27. Han eller hun som velger å trene gående utfall på mandager mellom klokken 4 og 8. Når det er mye folk på et studio må man se an hva man gjør.
  28. Han eller hun som bytter treningsprogram 2 ganger i måneden. Prøv heller et program og gi deg en skikkelig sjanse.
  29. Han eller hun som ikke forstår at ikke alle vil oppnå de samme tingene med treningen sin. Noen er der for å være sosial, noen er der for å komme seg ut, osv. Ikke alle trener for å få størst biceps, og det er helt ok.
  30. Hun som poster bilder på Instagram av seg selv og Nathalia Melo og innbiller seg selv at de ligner.
  31. Han eller hun som trener dype knebøy med fulldempende joggesko, på bosuball og lukker øynene når det blir tungt. Si i fra hvis du ser slike. De er kanskje ikke klar over at de ikke burde gjøre det.
  32. Han eller hun som bruker treningsstudioet som en mulighet til å pirre samboeren med diverse påfunn eller får det til å se ut som at det dere gjør er et tidlig vorspiel.
  33. Hun som ikke kan dra på trening uten å sjekke seg inn på treningsstudioet via Facebook for så å legge ut flere bilder Instagram av treningen.
  34. Han eller hun som kun bruker treningsstudioet som en sjekkeplass. De fleste er faktisk på trening for å trene og finner det slitsomt å bli sjekket opp i midten av en tung markløft.
  35. Han eller hun som svetter unaturlig mye, men later som at det overhodet ikke er noe problem. Ta med deg håndduk og tørk opp etter deg, så er problemet ute av verden.
  36. Han eller hun som begynner å blogge eller skrive om treningen sin på Facebook før de har kommet i gang. Etter den første uken poster de et bildet med #hardcore #motivation #crazyworkout . Ikke tren for å ha noe å poste på Facebook :)
  37. Han eller hun som gjennomfører 15 repetisjoner i knebøy på 13,75 sekunder. Pass på korsryggen din!
  38. Han som gjennomfører 2 serier i benkpress med 12 repetisjoner på 15 minutter. Kanskje vil noen andre trene benkpress i mellomtiden? Inviter dem til å trene i mellom :)
  39. Han eller hun som bruker tusenvis i måneden på kosttilskudd, ikke forstår at det ikke gjør dem 0,00000001 prosent sterkere i noen øvelser og at det er treningen som gjør dem sterkere. Opplys slike om hva som er riktig.
  40. Ikke stirr, det er ikke all right. Konsentrer deg heller om deg selv.
  41. Ikke løft mer enn jenta som står ved siden av deg for å vise at du er sterkere enn henne, selv om du egentlig løfter noen kilo mindre enn henne. Du kan ødelegge deg selv – og hun vil bli lite imponert, da hun sannsynligvis vil kunne se at du overanstrenger deg.
  42. Hvis du må vente på at noen skal fullføre en øvelse, er det dårlig føring å gjøre det klart at du er irritert. Andre har like stor rett til apparater, benker og løfte-bur som du selv.
  43. Du som irriterer deg (uten hermetegn) over alle andre, når hovedfokuset burde ligge på deg selv og egen trening.

En del av punktene her gjelder meg selv. Kjenner du deg igjen i noen av punktene (uten at du blir irritert over at det blir påpekt)?

Kom gjerne med forslag til endringer eller nye punkter 127 Svar Setter pris på såkalte konstruktive tilbakemeldinger.

Referanser

  1. http://spotmebro.com/most-annoying-things-in-the-gym/
  2. http://www.muscleforlife.com/how-to-be-the-gym-idiot/
  3. http://www.studentbeans.com/student101/a/health/22-ways-to-not-look-like-an-idiot-in-the-gym3656.html
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.