Intervju med Mike Tuchscherer

Med sitt eminente RTS-system har den anerkjente amerikanske coachen Mike Tuchscherer nærmest revolusjonert måten å tenke trening på. Har du lyst til å bli stor, sterk eller i utrolig bra form? Da bør du lese intervjuet!

Skjermbilde 2011-07-25 kl. 01.04.23

For de av mine lesere som ikke er kjent med deg og ditt innovative arbeid i treningsmetodikk, kanskje du kunne tenke deg å introdusere deg selv?

– Klart det! Mitt navn er Mike Tuchscherer. Jeg er aktiv styrkeløfter og har konkurrert både raw (uten styrkeløftutstyr) og single ply (Enkeltlags benkskjorte). I single ply har jeg en total på 1065kg, og rundt 1100-tallet i raw. I 2009 vant jeg World Games som ble avholdt i Taiwan, og ble med det den første amerikaneren til å ta gull i denne konkurransen.

– Jeg er også eier av egen bedrift – Reactive Training Systems, som du kan lese mer om på www.reactivetrainingsystems.com. Det hele begynte med Reactive Training Manual, en bok jeg skrev som går i dybden på hvordan man kan trene i henhold til kroppens behov, og ikke simpelthen det som høres bra ut der og da. Vi tilbyr også et utvalg av effektive verktøy som TRAC og Training Generator. Og så er det vår Total Package Coaching program som har vist noen ganske utrolige resultater.

Tren ut fra dagsformen

Du nevner reaktive training systems, RTS. Det er en stor snakkis på gymmet for tiden. Men hva er det egentlig?

– Du hører folk si ting som; ”Du må lytte til kroppen din”, men hva betyr egentlig det –  Hvordan gjør du det? RTS er et system som kan brukes sammen med et hvilket som helst treningsprogram og som lærer deg å lytte til tegnene kroppen din gir deg. Det lærer deg å trene i henhold til det kroppen din trenger.

– Det er ikke bare idealistiske konsepter eller abstrakte ideer heller – det er en bestemt og spesifikk/målrettet strategi som du kan dra nytte av uansett hva som er ditt favorittreningsprogram. Hvis du liker prosentbaserte programmer kan RTS hjelpe deg med å finstille det til å passe optimalt for deg. Om du liker ”westside”-programmer kan RTS også brukes. Det vil gjøre all trening du gjør mer effektiv enn ellers, fordi du trener i henhold til hva kroppen din krever av deg.

Jeg forstår at RTS på et vis er en måte å trene etter evne. Men det jeg ikke helt forstår er hvordan RTS er annerledes enn å simpelthen gå på trening og ta det på følelsen?

– Det handler egentlig ikke om å trene på følelsen i det hele tatt. Treningen er underlagt et spesifikt system som sier at når visse betingelser har blitt oppfylt går du videre til neste steg i treningsøkten. Sentralt i RTS er RPE. RPE står for Rate of Perceived Exertion. Kort fortalt er det hvor tungt noe oppleves. Vi bruker en skala fra 1 til 10 og for hvert tall følger et knippe veiledninger som hjelper deg å bruke denne informasjonen riktig. Hvis du for eksempel løfter en serie og tenker ”jeg kunne ha klart en rep til” gir du serien vurderingen 9 RPE.

– Du kan få mer informasjon om RPE på hjemmesiden min. I hovedsak tillater RPE deg å autoregulere belastningen med hensyn til intensitet (hvor mye vekt som er på stangen). RPE kan også brukes til å autoregulere volum (hvor mange løft du bør utføre). Det gjøres med Fatigue Percents. Ved å bruke RPE kan du vurdere størrelsen av utmattelsen treningen påfører deg.

– Da kan du stoppe når du har nådd en bestemt terskel av utmattelse. Enkelte dager kan det være nødvendig med mange serier for å nå dit. Andre dager nesten ingenting. Men poenget er at du gir kroppen eksakt det volumet den trenger for å forbedres, men ikke så mye at det forårsaker innhentingsproblemer. For en mer omfattende utredning anbefaler jeg RTS manualen.

Stressnivået kontrolleres med TRAC

Det kan virke som om utøvere under RTS trenger å kunne evaluere sin egen fysiske og mentale tilstand nøyaktig for å dra nytte av RTS. Men det vanlige problemet er at man ikke vet akkurat hvor mye trening som er helt rett, eller i det minste nok, også når man planlegger treningen sin fremover i tid. Er det noen objektive og idiotsikre hjelpemidler for å gjøre dette?

– RTS ble designet for å kunne fungere som et selvstendig system. Jeg begynte med å trene lag, så jeg forstår viktigheten av å kunne gå fra teori til trening og få målbare resultater. Jeg forstår behovet for at dette skal være enkelt, rimelig og ikke kreve masser av fancy utstyr. Så kjernen av RTS ble designet for å støtte denne type fremgangsmåte, og det virker helt utmerket!

– Parallelt med dette, etter hvert som jeg ble mer viderekommen, så jeg behovet for akkurat det du nevnte – noen objektive mål for hvordan kroppen håndterer treningsbelastningen. De fleste av oss vet at alt spiller inn – kosthold, utfordringer i hverdagen, trening.. Alt er ingredienser i suppen vi kaller stress, stress som kroppen din må hanskes med. Men i stedet for å forsøke å telle og bedømme alle de forskjellige stressfaktorene, fant jeg det mye enklere å bare vurdere hvordan kroppen tålte stresset.

– Det er hva vi er interessert i å vite uansett! Det er hvor TRAC kommer fra. Kort fortalt er det en serie av tester som du gjennomfører hver morgen for å bedømme ditt totale stressnivå, ditt CNS-potensial, og dine adaptive ressurser. Disse opplysningene mates inn i et dataprogram som genererer noen enkle anbefalinger om hvordan du kan tilpasse treningen din. Det krever ikke noe spesialutstyr (skjønt en pulsklokke kan være til hjelp). Dette har vist seg å være et svært nyttig og interessant tilskudd til RTS treningsprotokollene. Det er rett og slett en oppgradering av RTS-systemet som lar det være enda mer effektivt.

Betyr dette at programmet planlegges fra dag til dag, eller planlegger du god tid i forveien for å treffe toppform på konkurransedagen?

– For meg og utøverne jeg trener, planlegger vi hele treningssykluser (makro, flere mnder. Red.anm.) i forkant. Det er her RTS virkelig skinner. Siden hele systemet er autoregulert kan du ofte planlegge hele treningssykluser uten å måtte gjøre endringer i oppsettet fordi du planlegger treningen din på grunnlag av den tenkte treningseffekten, og ikke bestemte tall du skal klare. Skader og uventede hendelser kan selvsagt forpurre planen, men under normale forhold vil planen justere seg selv uten ekstraarbeid fra din side. Det er en av de store fordelene med autoregulering.

– Du kan fatte avgjørelser om treningseffekten du vil trenge på et høyt nivå flere uker i forveien mens du fortsatt er i planleggingsfasen. Men hvordan selve treningsøkten vil se ut (vekt på stangen, hvor mange serier osv) blir avgjort i sin helhet mens du trener på grunnlag av din ytelse der og da. Det er en systematisk tilnærming til å lytte til kroppe din og vi har hatt utrolig suksess med det.

Anbefaler 1 års treningserfaring

Så for hvem er RTS tiltenkt?

– Jeg har brukt RTS med et bredt spekter av idrettsutøvere. Jeg vil ikke si at det er for alle, for det er det ikke. Siden det avhenger av RPE anbefaler jeg ikke at nybegynnere bruker dette systemet. Men om du har trent mer enn et år og er i stand til å bedømme RPE med et minimum av nøyaktighet tror jeg RTS er et smart trekk av deg.

– Jeg har brukt det med mange styrkeløftere, men nokså strongmanutøvere (vår egen Espen Aune trener for eksempel med RPE. Red.anm.), bodybuildere (Børge Fagerli faller meg inn), og mange flere. Jeg trener også noen hobbyutøvere. Tingen er at RTS kommer til å hjelpe deg med å gjøre alt arbeidet du legger ned i treningen din mer effektivt, så hvis du trener med vekter på et middels eller høyere nivå kan RTS antakelig gi deg det som skal til for å ta deg til nye høyder.

Du nevner styrkeløftere. Dette er interessant fordi løftet vekt er en kvantitativt god måte å avgjøre om RTS er bedre eller ei. Trener du andre styrkeløftere enn deg selv, og eventuelt hvor godt svarer disse på denne typen trening?

– Ja, over årene har jeg trent en mengde styrkeløftere. Det har vært en stor opplevelse og har på dramatisk vis hjulpet meg med å utvikle mine ideer som trener. Jeg har ikke gjort noen side- om side sammenlikning av RTS og vanlige programmer, men til og med da jeg først begynte med RTS var effektiviteten åpenbar. Det har fungert godt for meg og også for dem jeg har trent.

– Siden RTS er et system og ikke et program er det fortsatt mye rom for variasjon i treningen. Øvelsesutvalg, repetisjoner, innsats, stressnivå.. Alt dette er variabler som må programmeres inn i RTS. Det er ganske enkelt å kontrollere noe slikt som stressnivåer, men øvelsesutvalg, reps og innsats kan være vanskelig for noen utøvere. Disse vil avgjøre den spesifikke treningseffekten en utøver får og må velges med omhu. Så hvert RTS – program vil se helt forskjellig ut fordi hver utøver har forskjellige behov. Og siden det er tilfellet vil virkningen av programmet avhenge i like deler av kyndig programmering, at man gjennomfører som planlagt, og fordelene RTS byr på.

– En anvendelig metode som kan brukes av alle

Og hva kroppsbyggere eller hobbymosjonister angår – hva slags respons får du der?

– Jeg har trent flere gutter i militæret. Så langt har de vært svært fornøyde med resultatene. Jeg har også trent noen kroppsbyggere (for eksempel Børge Fagerli, som nevnt tidligere). Jeg vet at han var svært tilfreds med resultatene han oppnådde med en ganske grunnleggende RTS fremgangsmåte.

– Han merket forbedringer i både størrelse og tetthet hos flere muskelgrupper. Vi fulgte et slags omvendt styrkeløft-program hvor vi tidlig i treningssyklusen rettet oss mot neurologisk utvikling og senere i syklusen brukte den økte kapasiteten til å trene muskulaturen til et høyere nivå. Det fungerte godt!

Det er altså appliserbart for konkurrerende styrkeløftere. Betyr det at RTS kan implementeres i et vanlig program som dietmar eller sheiko?

– Ja, det er mulig. Jeg sier ofte om RTS at det er for et vanlig treningsprogram hva en snikskytterkikkert er for en rifle. Kikkertsiktet gjør ikke riflen kraftigere, men den tillater deg å bruke den mer effektivt. RTS er på samme måte. Du kan gjøre RTS – modifikasjoner på ethvert program (Sheiko, Dietmar, Westside, etc). Et dårlig program er fortsatt et dårlig program og et godt program er fortsatt et godt program. Men RTS gjør slik at ethvert program du velger vil virke bedre for deg ved å justere det til å passe til din kropps behov.

– Jeg har demonstrert hvordan man kan gjøre dette på RTS hjemmesiden ved å oversette et sheiko – program. Mange har problemer med langtidsplanlegging, så jeg demonstrerte hvordan disse kan bruke programmeringen til Sheiko og pare det med RTS slik at det blir mer effektivt (programmet er gratis og tilgjengelig på RTS sin hjemmeside, red.anm.).

Og til sist, hva er ditt fremste råd til kroppsbyggeren, styrkeløfteren eller jenten som vil stramme opp når det gjelder til trening?

– Hvis jeg måtte gi kun ett råd til alle disse utøverne, så måtte det være å være flittig i dine forberedelser. Å bli større, sterkere, slankere eller i bedre form.. Det tar alltid mer tid enn du tror det vil. Det er bare sånn det er.

– Man må bare bite tennene sammen og forberede seg på det. Hvis du nyter selve prosessen å bli bedre tror jeg du vil finne en måte å få det til. Hvis det kun handler om resultatene er det ofte mye vanskeligere å holde seg motivert over tid.

Har du spørsmål til Mike og hans metoder? Still dem på engelsk i kommentarfeltet. 11 Svar

Referanser

  1. Intervjuet er gjort i samarbeid med Kris Solesnes
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.