Intervju med Karoline Skikkelstadødegård

Karoline Skikkelstadødegaard. Merk deg navnet først som sist. Denne jenta har nemlig store ambisjoner foran sitt første mesterskap – som debutant i bikini fitness.

Karoline Skikkelstadødegård er debutant og skal stille i sin aller første bikini fitness-konkurranse i Norway Open. Jenta har på kort tid imponert med sin fremgang gjennom formsjekkene. Jeg har fulgt henne på flere poseringstreninger og formsjekker. Hun fremstår for meg som en seriøs og dedikert utøver.

Alder: 23 år
Høyde: 161 cm
Vekt: 55 kg i skrivende stund

Karoline kommer opprinnelig fra ei lita bygd i Eidsvoll Kommune som heter Dal. Hun flyttet til Trondheim for tre år siden sammen med kjæresten sin for å studere. Hun er er nå på siste året i sykepleiestudiet.

Karoline forteller at hun alltid har vært et A-menneske. Hverdagsrutinene hennes er derfor preget av dette. Blant annet ved at hun står opp en time før hun egentlig må, bare for å ha muligheten til å kose seg med kaffekoppen og surre rundt hjemme før verden våkner.

Som regel brukes dagene hennes på skole eller jobb, slik at treningene må legges til kveldstid. I tillegg er dette et tidspunkt hvor hun forteller at hun har mye energi. På en treningsfri dag går mye av tiden på kjøkkenet hvor Karoline lager mat for fire dager om gangen

– Jeg prøver å planlegge uken godt, slik at fridagene kan tilbringes med kjæresten min, familie og venner. Etter trening eller jobb, spiser jeg kveldsmat med samboeren min foran tv’skjermen før det blir leggetid rundt klokken 23.00.

Jeg har møtt Karoline ved flere anledninger, og har etter hvert blitt godt kjent med henne gjennom treningen. Og da er jeg naturlig nok litt nysgjerrig på hvordan hun startet det hele. 

Hvordan kom du i gang med vekttrening?

Jeg husker godt fra tiden jeg var 15 år og fikk lov til å melde meg inn i et lokalt treningssenter sammen med bror og hans kamerater, selv om aldergrensen var 16. På denne tiden spilte jeg håndball ved siden av. Det var ikke før nærmere 18 års alder jeg valgte treningssenteret fremfor håndballen.

Interessen for styrketrening startet i kjelleren på PULS Letohallen og har bare fortsatt gradvis oppover siden den tid. Grunnet mangel på kunnskap om kosthold og riktig treningsmengde var det derimot ikke store musklene å få.

Og på grunn av dette, minsket også motivasjonen. Karoline gjorde derfor et forsøk med ulike saltimer, uten at dette bedret nevneverdig på resultatene. Endringen skulle komme da hun og kjæresten valgte å flytte nordover.

– Da jeg flyttet opp til Trondheim begynte jeg så smått å løfte på tunge vekter igjen og memorerte hvor herlig følelsen var.

– Dette gjorde at jeg etter hvert tok kontakt med Gunnar Strand Jacobsen, sjefen på Kaliber, i mars i år. Han satte opp et trening og kostholdsprogram for meg. Og for første gang på 22 år har jeg spist middag hver dag, hele uken i gjennom.

Og resultatene lot ikke vente på seg. Så selv om Karoline hadde trent styrke i flere år, var det ikke før i mars at hun faktisk begynte å se og merke forskjell.

Vi har alle ulike motivasjonsstrategier. Hva er hemmeligheten din? 

Motivasjonen min kommer først og fremst innenifra. Lysten til å trene og gleden av å kunne holde på med det jeg trives med. Muligheten til å reise på trening når jeg vil, og tankene om at dette er noe jeg gjør fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg må. Viten om at jeg kan slutte når jeg vil, og at treningsgleden er tilstede tross dette, er jo motiverende i seg selv.

Jeg har alltid vært inspirert av jenter med en sunn og sterk kropp, og ønsket om å ha en slik kropp selv gav meg motivasjon til å virkelig satse. Fremgangen i treningen er også svært motiverende. Å sette delmål og å nå disse.

Det er spesielt motiverende å se resultatene av hardt arbeid. Muskler jeg aldri har sett før kommer frem. Støtten fra familie og venner er av stor betydning for å holde motivasjonen oppe. I tillegg blogger jeg for dokumentere fremgangen. Uten støtte fra andre ville motivasjonen vært mye vanskeligere å opprettholde, spesielt under diettperioden.

Når og hvordan bestemte du deg for å ville konkurrere i fitness?

Etter mange tanker fra og til ett års tid, bestemte jeg meg for å satse for å få fremgang i treningen. Jeg kom i snakk med ei jente som skulle stille i atletic fitness, og hun gav meg inspirasjon til å satse på min drøm om å stille selv i en fitnesskonkurranse. Hun introduserte meg for Gunnar Strand Jacobsen, innehaver av Kaliber Gym, som senere ble min coach. Etter en formstatus fikk jeg program, og når resultatene etter hvert begynte å komme, ble avgjørelsen tatt: jeg skulle prøve meg i Norway Open!

Ved å ha et konkret mål med treningen og en fastsatt dato på dette målet er det ekstra motiverende. Å delta på et arrangement som Norway Open handler for meg om å markere at målet er nådd og at flere mål kan nåes om jeg virkelig jobber for det. Jeg trives på en scene, og føler derfor en fitnesskonkurranse imøtekommer mine interesser.

Jeg ser på det som en stor belønning å få lov til å vise frem resultatet av det jeg har jobbet for i flere måneder, og at koden til fysikken ikke er vanskeligere enn et disiplinert kosthold kombinert med hard trening.

Hva er dine mål fremover?

Først og fremst er målet å stille i Norway Open i september. Deretter må erfaringer fra den konkurransen være med i vurderingen av videre mål. Jeg ønsker å skaffe meg mest mulig kunnskap om trening og kosthold, samt hvordan jeg takler å være på diett.

Treningsgleden må ligge i bunn, slik jeg ser det. Jeg ønsker å fortsette med fitness, men det må la seg kombinere med jobb og familieliv. Derfor har jeg ikke satt noe videre mål enn den første konkurransen.

Hvilke muskelgrupper er du mest og minst fornøyd med (og hvorfor) ?

Jeg er mest fornøyd med ryggen min. Det er kanskje fordi jeg først nå har fått resultater av all ryggtreningen jeg har lagt ned. Jeg synes ingenting er finere enn jenter med en veltrent rygg.

Jeg er minst fornøyd med biceps. Jeg synes armene mine er for små enda. Dessuten er det også biceps jeg sliter mest med å få kontakt med når jeg trener.

Hvilket treningsopplegg har fungert best for deg så langt?

Siden mars har jeg trent en 2-splitt laget av Gunnar, som kroppen har respondert veldig bra på.

  • Dag 1: Bein, rygg og biceps
  • Dag 2: Bryst, skuldre, triceps, mage, legger
Dag 1 og dag 2 kan kjøres opp til 3 ganger hver, per uke. For meg har det fungert best med 5 treningsdager pr. uke med to treningsfrie dager etterpå.

Hva med favorittøvelser? Er det ryggøvelser som er den store favoritten?

I dag er favorittøvelsen pullups. Det er en svært tung øvelse der jeg får god kontakt med musklene. Det er artig å endelig kunne løfte sin egen kroppsvekt. Da jeg startet i mars hadde jeg ikke nubbsjans til å utføre en eneste konsentrisk repetisjon.

Ved å utføre øvelsen eksentrisk de første to ukene med maks intensitet fikk jeg til slutt til en konsentrisk rep, og siden det har jeg endt opp på 5 reps. Synes det er vanskelig å øke i styrke  på underskudd, men målet er 6-7 repetisjoner innen Norway Open.

Bruker du kosttilskudd, I så fall hvilke og hvorfor?

I dag bruker jeg proteinpulver, kreatin, bcaa, multivitamin og tran som kosttilskudd. Proteinpulveret tar jeg for å sikre god restitusjon, bcaa for å tilføre musklene viktige aminosyrer mellom treningene, multivitamin for å få dekt behovet for vitaminer og mineraler, i tillegg til at tran er bra for forbrenningen og proteinsyntesen.

Du skal jo stille i bikini, som er en helt ny gren her i Norge. Hvordan sammenligner du det med å stille i bodyfitness?

Jeg synes det er flott at bikini er en egen gren innen fitness. Grenen representerer et sunt utseende og en sterk feminin fysikk oppbygd av et sunt kosthold og målrettet trening. Mange tror at bikinifitnessjenter kun er å finne i aerobicsalen til enhver tid, men der tar mange skammelig feil.

Jeg tror grenen vil treffe de jentene som ønsker en veltrent kropp, men ikke like stor grad av markert muskelmasse som bodyfitnessjentene har. I grenen bikinifitness har utøverne en høyere fettprosent og mindre muskelmasse enn i bodyfitness. Fysikken skal ikke være like hard. Jeg vil beskrive det som en soft og mer feminin versjon av bodyfitness.

Utøverne i bikini har andre positurer for å fremme en symmetrisk veltrent kropp uten at muskelkonturene briljerer for mye, mens i bodyfitness er det hardheten og råheten i musklene som skal frem.. Jeg vil si at begge grenene er feminine, men på hver sin måte. Felles for de begge er at jentene som deltar trener hardt og målrettet kombinert med et sunt kosthold. Begge innebærer en diettperiode, men bikinifitnessjentene har trolig en snillere diett etter de har nådd riktig fettprosent. Styrketreningen dabber derimot  ikke av under diettperioden.

Vet du hva dommerne ser etter? Hva bør man som utøver legge mest vekt på?

Jeg tror dommerne vil se etter utøvere som representerer en veltrent og feminin fysikk med en flott symmetri.

  • Utøveren skal ha utstråling og burde være selvsikker på scenen.
  • En må mestre å posere pent i henhold til retningslinjene satt av forbundet
  • Beherske å posere pent med høye heler.

Helhetsinntrykket er viktig for dommerne. Smil, hudtone, bikini, sko, smykker og sminke blir vektlagt, altså en total vurdering av flere faktorer. Jeg tror utøveren burde vektlegge en veltrent form og korrekt posering. De som er med i konkurransen burde også vektlegge gleden av å ha nådd sitt mål, noe som vil synes godt på scenen.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.