Intervju med Julie Oftedal

Tredje del av Veien mot Norway Open er her. Denne uken vil vi presentere Julie Oftedal som skal debutere i bodyfitness.

p

Julie er ei skikkelig glad jente og man blir godt humør når man prater med henne. Imponerende nok tar hun 120 kg i knebøy. Jeg var heldig å få være med på ei treningsøkt med Julie og fikk snakket litt om trening og det å stille i bodyfitness.

Julie er 23 år, 163 cm og i skrivende stund 61 kg.

LES OGSÅ - Intervju med May-Britt Fløan

Fortell litt om hvem du er. Evt hvordan ser en dag i ditt liv ut?

Jobber til daglig på i resepsjonen på Rica Bakklandet Hotel. Dagene mine er svært forskjellige siden jeg jobber skift. Noen dager har jeg cardio og trening på morgenen før jobb, mens andre dager blir det cardio morgen og styrke på kvelden. Jeg har heldigvis en liten hund som holder meg med selskap på kardioøktene, det gjør det morsomt og lettere å komme seg ut.

Jeg er opprinnelig fra Svolvær i Lofoten, men flyttet til Lillehammer å gikk vidregående toppidrett der. Nå har jeg bodd i Trondheim et år, og her trives jeg godt.

039 683x1024 280x419Hvordan kom du i gang med vekttrening?

Trening med frivekter ble en del av hverdagen allerde da jeg var 15år, siden jeg gikk toppidrett med håndball som idrett har alltid vekttrening vært viktig i forhold til idretten. Så gjennom skoletrening og fritid ble dette en stor interesse. Det var jo så gøy!

Så etter en del store skader fra håndballen ble ball og sko lagt på hylla, og byttet ut med vektskiver og proteishaker. Men det har vært litt av og på siden jeg ikke lenger hadde noe mål med treningen. Det var bare fordi det var gøy. Men gjennom idretten har vi alltid jobbet med å sette oss mål, så bestemte meg for å sette meg delmål i forhold til styrketreningen, så vips var man hekta!

Hvor kommer motivasjonen din fra?

Motivasjonen kommer i grunn fra det at jeg liker å trene og være i fysisk aktivitet, og jeg liker å sette meg mål og å jobbe i mot dem. Og ingen ting er bedre enn å komme hjem etter ei knall økt på gymmet. Det gir liksom dagen min det lille ekstra! Så ikke minst det at man nå har så masse dyktige folk rundt seg, som virkelig ønsker at du skal gjøre det bra. Det er umulig å ikke bli motivert da. Det er så bra treningsmiljø på Kaliber at man alltid ser fram til dagens økt. Kosten er ikke så ulik det jeg har brukt å spist før, så det går fint! Men det blir spennende å se hvordan man reagerer på diett. Det er helt nytt for meg!

Hva er dine mål fremover?

Jeg har mange små delmål om ting jeg vil forbedre styrkemessig, og det er jo alltids noe som kan bli bedre. Ikke minst prøver jeg å få mer kunnskap om både trening og kosthold. Med trening så må man bare innse at ting tar tid, men at innsats på trening og et bra kosthold vil gi deg de resultatene du ønsker det er det ingen tvil om.

019 1020x1024 672x674

Hvilke muskelgrupper er du mest og minst fornøyd med? (og hvorfor)

Jeg er vel mest fornøyd med beina mine, rett å slett fordi det er de jeg føler er best trente. Så er jeg vel minst fornøyd med ryggen, i alle fall til nå.. Vet jo ikke helt hvordan man blir når man starter diett. Så det både gru-gleder jeg meg til!

Når og hvordan bestemte du deg for å ville konkurrere i fitness?

Det var egentlig en kompis av meg som fikk meg på tanken. Jeg har alltid hatt veldig lysst, men har følt at veien dit var for lang. Og at det ikke ville være mulig for ”oss sjokoladeelskere” å komme i den formen som kreves. Jeg har latt meg imponere stort av innsats, vilje og motivasjonen til de jentene som stilte fra Kaliber sist. Men det var vel når jeg så hvor mye positivt jeg fikk ut av å endre kost og treningsvaner at jeg bestemte meg for at dette var noe jeg også ville bli med på. Det ble veldig rart for meg å plutselig ha så mye fritid etter jeg sluttet med håndball – så fitness er en god erstatter!

Hvilket treningsopplegg har fungert best for deg så langt?

Før har jeg trent en god del base øvelser, kobinert med en del cardio.
Men nå trener jeg etter et program som heter PHAT. Noen øvelser er byttet ut og endret litt, men kjører etter samme prinsipp og oppbygning. For meg funker det fint å ha to ”fri dager” i uka. Disse bruker jeg til ekstra cardio og tøying fram til jeg starter på diett. Er veldig glad i kondisjonstrening også, så det er godt å enda få sykla eller løpt litt.

Har du noen gode tips til nybegynnerne?050 656x1024 280x437

Det har jeg absolutt! Få hjelp av noen som vet hva de driver med. Det er et evig virrvarr med øvelser, kostholdstips og fasiter om hva som er rett og galt. Det som funker for noen, er ikke nødvendigvis rett for en annen. Så få personlig oppfølging, gjør det du skal så kommer resultatene – å det er da det blir gøy. Man må også tåle å ha dårlige dager, eller nedturer uten å gi opp. Og husk at ting tar tid!

Hva er dine favorittøvelser, og hvorfor?

Favorittøvelsen min har alltid vært knebøy, og ingen øvelse har utkonkurrert den enda. Det er en øvelse om tar for seg store muskelgrupper, så allerede etter første settet kjenner du at kroppen er i gang.

Gjør du mye cardio når du deffer? Hvilken type?

Jeg ligger jo enda på overskudd, men kjører en god del cardio. Prøver å få i alle fall 40 min cardio om dagen, å siden jeg enda er på overskudd kjører jeg enda to økter i uka med litt tyngre cardio. Det syns funker bra for å få i gang blodsiruklasjonen før jeg tøyer godt.

Bruker du kosttilskudd? I så fall hvilke og hvorfor ?

Kosttilskudd syns jeg er en god løsning de dagene man er litt på farta, etter trening eller som et supplement til kosten. Men jeg har mer tro på ren og proteinrik mat, grønnsaker og fiskefett. Men tar proteiner som tilskudd etter trening sammen med BCAA og krill eller selolje. Når jeg starter på diett blir det vel også et multivitamin, det er viktig å få i seg nok vitaminer og mineraler, når man belaster kroppen hardt er det viktig og behandle den bra.

I neste artikkel skal vi ha en formoppdatering og bilder fra poseringstreningen til bodyfitnessjentene.

Likte du artikkelen? Del den med venner! :)

5 svar

Vi oppfordrer alle til å delta aktivt i diskusjonene på bloggen, uansett kunnskapsnivå. Her er det fritt frem å komme med personlige meninger, tips, observasjoner, faglig prat, stille spørsmål, eller rett og slett si man likte artikkelen.

Spørsmål som ikke er relatert til artikkelen anbefaler vi at du får hjelp med i forumet.

  1. 1
    fitness

    Artikkelen hadde hatt godt av en språkvaske, men absolutt spennende!! :)

  2. 3
    Christina

    For noen ben og for en rumpe!!! Nice =)

  3. Pingback: Har en drøm om å vinne bikini fitness under Norway Open - Fitnessbloggen

  4. Pingback: Kun tre uker igjen til årets store fitness-begivenhet - Fitnessbloggen

Bli med i diskusjonen

Gjester setter brukerbilde hos Gravatar (få ditt eget her)