Har du ikke tid til å trene?

Ved å investere tre usle timer hver uke – 1,8% av tiden din! – kan du komme langt på vei mot å få den kroppen du ønsker deg. Derfor er det bare deg selv du lurer når du dropper treningsøkter og syter over at du ikke har tid til å trene.

Vi lever i 2011, og da synes jeg ikke at jeg trenger å referere til et utall studier og vitenskapelige publikasjoner for å kunne påstå et fysisk aktivitet er ekstremt viktig. Helsegevinstene ved å være i god fysisk form er fullstendig åpenbare og udiskutable. Og hvem er det som faktisk ikke innerst inne ønsker seg en kropp de kan være stolte av?

Rendyrket styrketrening og utholdenhetstrening. Idretter som fotball og håndball. Kampsport. Fjellklatring. Gruppetreningstimer av typen zumba, bodypump, aerobics eller lignende. All trening har sin plass i forhold til bestemte målsetninger, enten man vil få store muskler, bli sterk, få god kondisjon, eller rett og slett bare bli vanvittig god på det man gjør, føle seg bra eller ha det gøy.

Men felles for alle de ovennevnte aktivitetene, er at den tiden du bruker på dem, er tid du heller kunne ha kastet bort på å råtne i sofaen. All trening er bedre enn ingen trening, nesten helt uavhengig av målsetning.

Liten investering, kjempestor gevinst

Det skal virkelig så ufattelig lite til også. Ved å investere tre timer i uka – 1,8% av tiden din! – i effektiv og riktig trening, kombinert med et fornuftig kosthold, kan de aller fleste av oss faktisk få god treningsprogresjon, gode resultater, og ikke minst en flott kropp.

Tenk over hvor latterlig lite det egentlig er, og hvor vanvittig mye du får igjen for det i de resterende 98,2% av livet ditt.

Om du igjen dobler denne treningsmengden, kan du fort bli kongen/dronningen på stranda og gjenstand for misunnelse og beundring, og du bruker fortsatt bare drøyt 3,6% av tiden din på trening.

Og likevel har vi faktisk deg som konstant unnskylder deg med at du ikke har tid til å trene. Her henvender jeg meg IKKE til deg som er fullstendig fornøyd med den du er og/eller genuint ikke VIL trene – det er selvfølgelig ditt privilegie og det respekterer jeg – eller til deg som av andre (gyldige) årsaker ikke har mulighet.

Jeg snakker til deg som hardnakket mener at du gjør absolutt alt du kan for å komme i god form, men likevel dropper treningsøkter fordi du «måtte øve til eksamen» eller fordi «det var så mye å gjøre på jobb», og deretter sutrer og unnskylder deg med at tiden ikke strakk til.

Alle har tid

Dette er sprøyt.

HAR du ikke tid, så TAR du deg tid. Ved å faktisk gjennomføre den ene fattige timen med trening tre usle dager i uka, vil du bli mer effektiv i alt annet du gjør og oppleve en forhøyet allmenntilstand, noe som mer enn gjør opp for den tiden du «tapte» ved å trene. Og da har vi ikke engang gått inn på den fantastiske mestringsfølelsen du kommer til å få ved å ha progresjon i treningen, eller de åpenbare kroppslige fordelene ved å komme i bedre form.

Måtte du droppe en time med eksamenslesing, eller kanskje forskyve noe av fleksitiden? Greit nok, men om du ikke følte at du jobbet mer effektivt de resterende femten timene den dagen, skal jeg bli særdeles overrasket. Og fleksitid er jo nettopp fleksitid, er det ikke?

Vær løsningsorientert

Kjenner du deg igjen i noen av de situasjonene jeg har beskrevet? Hevder du hardnakket at tiden ikke strekker til og dropper treningsøkter når du «ikke har tid,» samtidig som du erklærer at du virkelig gjør alt du kan for å komme i god form?

Da har jeg dessverre en dårlig nyhet til deg: du er rett og slett bare lat.

Men den gode nyheten er at ettersom du nå vet hva problemet er, og at det vitterlig ikke skyldes fysiske tidsbegrensninger, kan du slutte å skylde på den store, stygge tidsklemma og faktisk gjøre noe med det – rett og slett ved å bite tenna sammen og TRENE!

Så se løsninger i stedet for problemer, og finn motivasjon i stedet for unnskyldninger.

Om du så inderlig ønsker å komme i god form, men ikke ser anledning til å presse inn tre fattige timer med trening i løpet av en uke, tror jeg virkelig ikke du har skjønt hvorfor du bør trene i utgangspunktet. Og da tror jeg heller ikke noe på deg når du sier at du hadde vært superfit hvis du bare hadde hatt tid.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.