Har du ikke tid til å holde deg i form?

I følge personlig trener Fredrik Gyllenstein er ikke dårlig tid noen unnskyldning for å spise usunt og ikke trene. Han mener at det faktisk kan være en fordel. Finn ut hvordan.

running-shoes

Det er veldig mange som ønsker å komme i bedre form, som skylder på for dårlig tid. De har ikke tid til trening, og vertfall ikke tid til å spise sunt, men er det noe hold i disse unnskydlningene?

Faktum er at man ikke trenger mye tid for å komme i form, trening trenger ikke å ta lang tid, og et sunt kosthold trenger definitivt ikke å spise mye av tiden din.

Vi vet nå at det ikke er nødvendig, og ei heller noen fordeler, med å spise mange, små måltider. Det tar mye tid og er bortkastet. Les artikkelen min om periodisk faste hos iform.no om du ønsker mer informasjon om dette. Om du kan tilberede eller bestille deg 1 ‘sunt’ måltid om dagen, så har du tid til et sunt kosthold.

En fordel med dårlig tid

Når det gjelder å komme i form, så vil jeg for folk flest gå så langt som å si at jo dårligere tid du har, jo enklere er det å komme i form. Jo mindre tid du har til å tenke og fiksere på dietten og treningen din, jo enklere er det å slanke seg.

Om du ønsker å bli en toppidrettsutøver, eller enkelt og greit bli skikkelig god i en idrett, så krever det gjerne mye tid til trening, men for å komme i generelt god form trenger man absolutt ikke mye tid, og om man skal ned i vekt vil det alltid være enklere om man har lite tid.

Så lenge du holder deg opptatt med noe annet har du ikke tid til å tenke og fiksere over maten du ikke får spise. To 45 min. treningsøkter i uka, tilberedning av 1 stort og sunt måltid om dagen, og kanskje 1 måltid med ferdigmat (typ kesam mager/skyr og bær el. l) og du er i mål. Resten av tiden kan brukes på jobb og morro, prøv å holde deg mest mulig aktiv under en diett, og minimer tid forran TVen.

Den store testen

Martin Berkhan har skrevet litt om psykologien rundt dette i artikkelen «The Marshmallow Test«, hvor han går inn på en klassisk studie hvor 4-åringer ble satt ved et bord med en Marshmallow, og fikk valget om å spise den med en gang, eller vente noen minutter og få en til.

De fleste bestemte seg for å vente, men ikke alle lykkes, og det mest interessante er kanskje hvordan de som lykkes med å vente reagerte sammenlignet med de som ikke lykkes; de om ikke lykkes fokuserte gjerne på godbiten, mens de som lykkes som regel satt fokuset et helt annet sted, så bort og holdt dem selv distrahert. De fokuserte på noe annet enn godbiten.

The more physical and mental energy you invest in your training and diet, the more likely you are to fail. – Martin Berkhan

Kort oppsummert

Å komme i form krever ikke mye tid, og lite tid til overs kan være en stor fordel – spesielt når det kommer til slanking. Om du ikke har tid til å tenke og fiksere over maten du ikke får spist, så er det langt enklere å holde seg på dietten

Det trengs heller ikke mye tid til å tilberede måltider; 1-2 måltider om dagen er nok. Om du ønsker å spise flere måltider er det ikke nødvendigvis noe galt i det, men ikke skyld på at du ikke har tid til å spise sunt, ALLE har tid til å tilberede eller bestille seg 1-2 solide måltider om dagen.

What a man needs is not a tensionless state but rather the striving and struggling for a worthwhile goal, a freely chosen task. – Viktor E. Franki, Holocaust overlevende, forfatter av Man’s Search for meaning.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.