Ikke hør på kroppen din

Om du tror «lytt til kroppen din» betyr fullstendig treningsfri bare nesa renner så smått og halsen er litt vond, har du nok dessverre misforstått.

tired2

Du ble kanskje litt småirritert da du leste denne overskriften. Det skjønner jeg godt. Alle skal jo ha det til at det desidert viktigste du kan gjøre i treningssammenheng, er nettopp å lytte til kroppen din.

Jeg er delvis enig, men samtidig har vi vel alle en kompis eller en venninne som dropper all form for fysisk aktivitet bare han eller hun hoster litt eller har så smått vondt i halsen – eller rett og slett bare sov litt dårlig natten før – i den tro at det er det man bør gjøre. Da mener jeg at man har misforstått kraftig.

I dette innlegget har jeg lyst til å tilby et litt annet perspektiv på anbefalingene om å lytte til kroppen, enn den tilnærmingen vi gjerne ser i media.

Ofte vil troen på at du alltid må høre 100% på kroppen din faktisk kunne hindre deg i å realisere ditt fulle potensial, og i verste fall være ødeleggende for treningsrutinene dine.

La høygaffelen ligge litt til, så skal jeg fortelle deg hvorfor.

Et spørsmål om tolkning

Problemet med utsagnet «lytt til kroppen din,» er at det kan tolkes på alle verdens måter og i vidt forskjellige retninger, og samtidig settes i et utall forskjellige sammenhenger. Dette skaper ekstremtilfeller i begge ender. I den ene enden har vi de som karrer seg til treningsstudioet hver bidige dag, selv med lungebetennelse og to brukne armer. I den andre enden har vi de som synes det klør litt for mye på kvisa på venstre skulderblad, og dropper dagens økt.

Jeg vil umiddelbart poengtere at det selvfølgelig er fullstendig idiotisk og uforsvarlig å trene hardt når du er alvorlig syk eller skadet. Men er det lurt å droppe dagens treningsøkt om du snufser og hoster litt, eller føler deg småsliten og trøtt etter en litt for kort natt?

Sannsynligvis ikke.

run3

Det at du ikke føler deg helt i form når du sitter hjemme, trenger ikke bety noe som helst for treningen din. Om du bare biter tennene sammen og kommer deg på trening, skal jeg love deg at du ikke vil bli den første som har satt personlige rekorder på en dårlig dag.

Det er like fullt mulig å ha en elendig treningsøkt på en god dag, så hvorfor skulle ikke det motsatte være tilfelle? Jeg har selv våknet stuptrøtt og i dårlig form, sjanglet inn døra på gymmen i en pollen-indusert komatilstand, og likevel hatt knallgode treningsøkter.

Og det beste med det hele, er at en dag som ellers kunne ha fortont seg som elendig, faktisk ender opp med å bli aldeles strålende.

Vær fornuftig, men streng

Om du nå faktisk har karret deg til treningsstudioet på en dårlig dag, og fortsatt føler deg elendig etter å ha gått i gang med treningen, samtidig som du yter dårlig; greit, da tar du det rolig. Og blir ting skikkelig ille, så pakker du treningsbagen og går hjem. Du skal ikke ødelegge deg selv, og du skal selvfølgelig stoppe om du føler at ting er i ferd med å gå galt.

Men tenk nå på at dette uansett var en seier for deg, fordi du turte å prøve.

Du kunne like gjerne ha hatt en kanonøkt, og den ville du ha gått glipp av hvis du hadde holdt senga.

Vær overmodig når du sitter hjemme, og mer realistisk når du faktisk har kommet deg på gymmet.

Da gir du deg selv en fair sjanse, samtidig som du ikke gjør vondt verre om det virkelig står dårlig til. Gjør deg selv en tjeneste og ikke trekk noen konklusjoner om dagsformen din før du faktisk har prøvd.

Dette med å alltid komme seg på trening på faste dager og til faste tider er kanskje aller viktigst for deg med liten treningserfaring som nettopp har begynt å trene seriøst. Hvis du som nybegynner kommer inn i et mønster hvor den minste lille ukvemsfølelse er nok til å knekke treningsmotivasjonen, og du holder deg hjemme to av tre økter i den tro at du «lytter til kroppen din,» vil du sannsynligvis aldri klare å opprettholde noen ordentlig treningsrutine, og resultatene dine vil bli deretter (les: dårlige).

dumbbells2

Hvis du aldri presser deg selv det minste, vil du heller aldri finne ut hvor mye kroppen din faktisk tåler. Jeg skal love deg at det er latterlig mye mer enn du forestiller deg.

Det å utforske sine egne grenser er samtidig utrolig nyttig og selvutviklende, og tro meg også når jeg sier at de aller fleste av oss definitivt kunne tåle å være litt mer hardføre i dagens samfunn.

Et raskt blikk på sykefraværet i landet vårt bekrefter virkelig dette. Følgelig er oppfordringen om å være litt streng med en selv, også overførbar til mange andre situasjoner i hverdagen. Hvis man er småsyk eller sliten, vil ofte den beste medisinen være å komme seg på jobb, skole og trening, og ikke å forbli sengeliggende og synes synd på en selv.

Oppsummering

Om du skal ta med deg noe fra dette innlegget, så la det være følgende:

  1. Kroppen din lyver ikke for deg, men det er opp til deg å tolke den riktig. Om kroppen din forteller deg at du er sliten i beina, trenger ikke det å bety at det beste du kan gjøre er å sitte fullstendig stille. Prøver du å la være å puste når du har lungebetennelse, kanskje?
  2. Lytt til kroppen din når du er på gymmen og trener, og ikke når du sitter hjemme i godstolen. Du har ingenting å tape på å prøve; det verste som kan skje er at du har en dårlig økt, og så lenge du innser det etter et par minutters trening og tilpasser belastningen deretter, er ingen skade skjedd.
  3. Vær både ærlig og streng med deg selv. Ikke gå og tren ryggen din hardt når du kjenner det brygger på en belastningsskade i latsen, men ikke hold senga fordi du snufser litt.
  4. Du skal selvfølgelig ikke trene hvis du er alvorlig syk eller skadet. Det er forskjell på litt muskeltrøtthet og en muskelskade, og det er forskjell på mild forkjølelse og førti grader feber.

Dropper du ofte treningsøkter, og hvorfor? 49 Svar

Likte du artikkelen? Del den med venner! :)

49 svar

Vi oppfordrer alle til å delta aktivt i diskusjonene på bloggen, uansett kunnskapsnivå. Her er det fritt frem å komme med personlige meninger, tips, observasjoner, faglig prat, stille spørsmål, eller rett og slett si man likte artikkelen.

Spørsmål som ikke er relatert til artikkelen anbefaler vi at du får hjelp med i forumet.

  1. 1
    Benedicte

    Gikk på spinning i dag, men tok det heeeeelt med ro, da jeg slo hull i hodet og fikk hjernerystelse på lørdag. Nå klarte jeg ikke flere dager uten å bevege meg.
    Men tok det som sagt helt med ro, og presset ikke pulsen opp..

  2. 2
    Hanne

    Fin artikkel. Denne «problematikken» gjenspeiler seg ikke bare når det gjelder trening. Jeg ser det ofte både i forbindelse med jobb og skole. Det er blitt alt for enkelt å «lytte til kroppen» når man er litt snufsete eller har halsvondt; folk holder seg hjemme, og kaller seg «syke», selv om de kunne ha jobbet/vært på skolen. Dårlig arbeidsmoral/treningsmoral er kosekvensen. I den motsatte enden har vi de som kommer på jobb uansett hvor syke de er- med risiko for å smitte kollegaene sine og forlengelse av sykdomsforløpet.

  3. 3
    Eivind Svaleng

    På grunn av morraskift flere dager i uken, (type opp kl 5) og elendig døgnrytme (Type sovne kl 1) garanterer jeg at ved mindre du ikke får sove ordentlig flere dager på rad så funker det helt fint å trene videre. Kan hende du føler deg litt småsvimmel under feks tunge markløft og lignende men ingenting en god kopp kaffe ikke drar deg gjennom! :)

  4. 6
    Emil Meek

    Hater mennesker som finner på unnskyldinger! Just fucking do it!

  5. 10

    Gjett om denne artikkelen skal videresendes til venninner av meg. Den problemstillingen du tar opp merker jeg ofte kommer opp hos jenter som ikke har fått treningen til å bli en gledelig rutine enda.

  6. 12
    Lill Tove

    Er helt enig! Mange bruker «lytt til kroppen» litt for mye, spesielt de som egentlig ikke er så gira på å trene, men som MÅ gjøre det pga overvekt eller andre livsstils sykdommer. Har prøvd mang engang å ta med utrente venner på trening, og de er som regel de som har flest unnskyldninger! Jeg var tilbake på trening 4 uker etter en alvolig ulykke der jeg hadde 4 brudd i overkroppen bl.a i ryggen, gikk helt fint… tok det rolig, gikk på tredemølla i oppoverbakke og gjorde øvelser på bein istedet.. ble svett og fin fordi og jeg følte meg helt suveren i etterkant! Dessuten var legene overrassket over hvor fort jeg kom meg, og jeg personlig er overbevist om at det er knyttet til trening! :)

  7. 13
    Liller Gold

    svært skjeldent jeg dropper økter. er jeg litt pjusk så tar jeg heller en kortere/roligere økt.

  8. 14
    Sveinung Simonsen

    MEN, de som hoster og ellers sprer sykdom og smitter andre, kan godt holde seg utenfor treningssenteret! Jeg føler ofte at jeg henter det meste av sykdom nettopp her.

    • 15
      Nahrina

      Ha ha, godt poeng egentlig. Jeg tenkte å ta en økt da var som mest forkjølet, men samboeren min «nektet» meg slik at jeg ikke skulle smitte andre og bli mer smittet selv :-P

  9. Pingback: Sir-Andy's 5x5 treningslogg!

  10. 16
    Anders Valstad

    Vi tenker og kjenner etter alt for mye. Problemet er at vi egentlig ikke har store vondter, som regel, men vi skulker unna fordi vi kjenner at musklene kanskje er litt såre etter forrige treningsøkt.

    Kommer man seg over dørstokken, så er det som du sier, at man har prøvd. Da trenger man hvertfall ikke dvele med at du ikke prøvde, men at du faktisk gjorde et helhjertet forsøk.

  11. 17
    Morten

    Jeg har fått et problem med senen som går under albuen på høyre arm. Trodde først det ville gå utover press øvelsene, og at jeg hadde fått det av for tung fransk press, men viser seg at jeg har mistet styrken helt i biceps øvelser. Det vil si at det gjør vondt og armen er veldig nummen. Prøvd å ta veldig lette bicepscurls og ro øvelser, men virker som det bare blir verre. Noen forslag til hva det skyldes og hvor lang tid det tar før jeg kan gå på for fullt igjen, eventuelt hva som må gjøres for at det skal bli bra fortest mulig??

    • 18

      Det er altså snakk på utsiden av overarmen, ned mot albuen? Uten å vite helt hva det er, så vil det i de fleste tilfeller være nok at du holder deg unna øvelser som gjør vondt – i en periode i alle fall. Noen kan trene veldig lett, men om det gjør skikkelig vondt, og at det har vært en stund, så må du mest sannsynlig unngå øvelsene for en fire ukers tid.

  12. 19

    Fin artikkel Kjetil, helt enig!

  13. 21
    Big-P

    Ja senest i dag hadde jeg treningsøkt og har vært ekstremt trøtt i hele dag. Litt tungt var det å komme seg til treningssenteret men etterhvert som kom igang med vektene gikk det greit (løftet også litt tyngre enn forrige økt).

    • 22

      Vi´ska börjas ses ofta!! Tycker jag!!Lunch i vcaken som kommer?? ohh jaa..!idsag fick jag ingen lunchSen kan vi ju ha tvspels kväll… har köpt ett tennis spel.. fast jag svär mkt när det går dåligt….!

  14. 23
    Mette Haugen

    Meget bra artikkel Mister! Du har helt rett! Alle folk bør BITE tenna sammen og trene regelmessig! Man SER så utroolig mye bedre ut, for ikke å snakke om at man føler seg bedre når man trener..
    Unnskyldninger er uakseptabelt! … Med mindre man faktisk er meget syk eller mangler ett bein….!?

  15. 25

    Akkurat!!!!:))) Bra noen sier det høyt

  16. 26
    Elise

    Dropper så å si aldri mine faste treningsøkter! Trener man 5 dager i uken, så er det 5 dager;)

  17. 27
    Gøran Hårtveit

    Veldig bra skrevet, lettlest og fornuftig artikkel!

  18. 28
    Kjetil Åmdal

    Må si tusen takk for alle positive tilbakemeldinger! Jeg setter stor pris på det!

    Samtidig håper jeg at alle bidrar til å spre dette innlegget til de som faktisk trenger å lese det. ;)

  19. 31
    Simen Kristoffersen

    Så kort oppsummert: Dra på trening før du bestemmer deg for å avlyse.

    Kan ha fine treninger selv om kroppen ikke føler seg helt på topp.

  20. 32
    Asle Bøe

    Stor forskjell på å høre på de signalene kroppen sender til hjernen og hjernens tolkning av dem. Det kan være det samme, men hva en gjør med signalene er det viktige. Kroppen har alltid rett – tolkningen kan være feil. Som en lærer et pråk vil en etterhvert kunne nyansere bedre – beinpress istedenfor knebøy idag, dips istedenfor benkpress, osv. Autoregulering er helt avhengig av å ha samstemning mellom psyke og soma.

  21. 33
    Anders

    Da jeg stod opp i dag, med forkjølelse og alt som inngår her, var jeg ikke veldig gira på trening, men så leste jeg denne artikkelen og bestemte meg for å prøve. Jeg skal, helt ærlig, innrømme at det var en av mine bedre økter. Det bør nok nevnes at feberen jeg har hatt er borte, for den hadde nok stoppet meg fra å stikke på gymmet, men allikevel, tommel opp!

  22. 34
    Lars

    Pleier å dra til treningssenteret uansett med mindre jeg er veldig syk (eller har skade av typen senebetennelse/beinhinnebetennelse, da tilsier erfaring at det er best å bare holde seg unna trening i noen uker). Er vanvittig enig med at du skal lytte til kroppen på treningsstudio, hvordan ellers kan du lytte, før du faktisk kjenner på hvordan øvelsene føles? Jeg har dratt på trening fyllesyk og med 3 timers søvn, for så å sette pers i militærpress, selv om jeg kjente meg som en dass. Merkelig nok hadde armene og skulderne mine tydeligvis resistituert seg på tross av at jeg var litt svimmel og slapp.

  23. 35
    Lykkelige Alanna Kingsrød

    Hvis i tvil – gå å tren! ;-) Gå heller på en smell og lær og kjenne kroppen din bedre. Neste gang vet du kanskje forskjellen på at kroppen faktisk sier nei. Ofte er det bare viljen det er vondt i. :-P

  24. 36
    TS

    Helt enig. Det sammer gjelder forsåvidt for å dra på jobb! Mange som «skulker» forskjellige aktiviteter pga. de er «syk».

  25. 37
    Heidi

    Helt enig!!! Samme gjelder som sagt på jobb, skole og andre «plikter» man har (innenfor en gitt ramme, mtp smittsomhet og helsa til den gruppen man kan smitte…) og ikke minst for alle gravide!! Hadde selv et svangerskap hvor jeg «Lytta til kroppen»,- både når det kom til spising, og til og sove osv….Andre svangerskap levde jeg som før, tenkte bevisst p og ikke spise større porsjoner,- selv om «Kroppen krevde det»;- eller legge meg nedpå hver gang jeg var litt mer trøtt enn normalt. Og skal si det var forskjell på vektoppgang, fødsel og barseltid :) Selvsagt presser man seg ikke ut over det normale, men det er ikke alltid det er hodet som snakker når «Kroppen krever»…Det er den d¨rlige selvkontrollen…og den late, lille personen inni oss som ALDRI får nok søvn, sjokolade og tv-titting :o)

  26. 38
    Aud-Karin Hay Knudsen

    Har flere ganger vært på trening med både tett nese, litt hoste og lett feber. Har jeg mye hoste holder jeg meg hjemme med tanke på smitte, men etter jeg begynte å trene seriøst har jeg nesten ikke hatt hoste ;)
    Det skal en del til for at jeg dropper trening :)

  27. 39

    Det stemmer så utrolig godt! Det var noe av det samme jeg mente da jeg skrev innlegget mitt i går (http://lilleu.blogg.no/1328710293_train_hard_or_go_home.html). Jeg mener ikke at man skal ligge på sofaen om man er litt slapp en dag, for ingen klarer å yte maks på hver trening. Man kan lytte til kroppen, men samtidig være litt streng mot seg selv på en hyggelig måte. Om det ga noen som helst slags mening ;)

  28. 41

    Fantastisk bra artikkel, er nok mange som kommer til å føle seg litt truffet her ;) Var slik tidligere, men når jeg dropper treninger nå så er jeg hakket mer ærlig mot meg selv istedet og sier at idag går jeg ikke på trening fordi jeg ikke vil! Resultatet er jo det samme, men jeg blir flau med tanken på hvor ofte jeg har sagt til andre at jeg er syk, derfor dropper jeg trening :P

  29. 42
    Anne Berit Myrland

    Endelig en artikkel som konfronterer disse artiklene: http://www.kk.no/888731/er-du-en-treningsnarkoman
    som får folk til sitte hjemme et par dager om de føler seg litt tufs…

  30. 43
    Robin

    Dropper omtrent aldri en treningsøkt. Klarte ikke å la være når jeg hadde kyssesyken heller, hah

  31. 44
    Monica

    I den jobben jeg har skal man ikke komme på jobb når man er skikkelig forkjølet og/eller feber. Jeg har dermed vært hjemme med dette i 2 dager nå og heller ikke fått trent(fordi det rett og slett ikke tar seg ut, jeg syns ikke man drar på trening osv hvis man ikke går på jobb!) MEN i morgen derimot har jeg fri og skal prøve meg på trening tross forkjølelse og andre «vondter» i kropp og hode :) Ekstra inspirert av et flott innlegg ;)

  32. 45
    Marte Sofie

    Takk Kjetil!
    Nå stikker jeg ut på joggeturen jeg vurderte å droppe! ;)

  33. 46

    Smelt på 20 kg ekstra i strakemark, også persa jeg i knebøy på en hoste og snufsedag!!!

  34. 47
    SiljeMT

    Noen som har erfaringer med migrene og trening? Har en liten pause fra trening nå pga jeg har hatt migrene i to uker. Ved fysisk aktivitet blir det ofte mye værre og jeg våger rett og slett ikke å trene. Tips og triks for å komme igang igjen?

  35. 48
    Veronika

    Perfekt at dette innlegget kom i dag!
    Føler meg litt småforkjølet og ikke helt kvikk i kroppen, men da blir det trening i dag likevel :)

Bli med i diskusjonen

Gjester setter brukerbilde hos Gravatar (få ditt eget her)