Ikke hør på kroppen din

Om du tror «lytt til kroppen din» betyr fullstendig treningsfri bare nesa renner så smått og halsen er litt vond, har du nok dessverre misforstått.

tired2

Du ble kanskje litt småirritert da du leste denne overskriften. Det skjønner jeg godt. Alle skal jo ha det til at det desidert viktigste du kan gjøre i treningssammenheng, er nettopp å lytte til kroppen din.

Jeg er delvis enig, men samtidig har vi vel alle en kompis eller en venninne som dropper all form for fysisk aktivitet bare han eller hun hoster litt eller har så smått vondt i halsen – eller rett og slett bare sov litt dårlig natten før – i den tro at det er det man bør gjøre. Da mener jeg at man har misforstått kraftig.

I dette innlegget har jeg lyst til å tilby et litt annet perspektiv på anbefalingene om å lytte til kroppen, enn den tilnærmingen vi gjerne ser i media.

Ofte vil troen på at du alltid må høre 100% på kroppen din faktisk kunne hindre deg i å realisere ditt fulle potensial, og i verste fall være ødeleggende for treningsrutinene dine.

La høygaffelen ligge litt til, så skal jeg fortelle deg hvorfor.

Et spørsmål om tolkning

Problemet med utsagnet «lytt til kroppen din,» er at det kan tolkes på alle verdens måter og i vidt forskjellige retninger, og samtidig settes i et utall forskjellige sammenhenger. Dette skaper ekstremtilfeller i begge ender. I den ene enden har vi de som karrer seg til treningsstudioet hver bidige dag, selv med lungebetennelse og to brukne armer. I den andre enden har vi de som synes det klør litt for mye på kvisa på venstre skulderblad, og dropper dagens økt.

Jeg vil umiddelbart poengtere at det selvfølgelig er fullstendig idiotisk og uforsvarlig å trene hardt når du er alvorlig syk eller skadet. Men er det lurt å droppe dagens treningsøkt om du snufser og hoster litt, eller føler deg småsliten og trøtt etter en litt for kort natt?

Sannsynligvis ikke.

Det at du ikke føler deg helt i form når du sitter hjemme, trenger ikke bety noe som helst for treningen din. Om du bare biter tennene sammen og kommer deg på trening, skal jeg love deg at du ikke vil bli den første som har satt personlige rekorder på en dårlig dag.

Det er like fullt mulig å ha en elendig treningsøkt på en god dag, så hvorfor skulle ikke det motsatte være tilfelle? Jeg har selv våknet stuptrøtt og i dårlig form, sjanglet inn døra på gymmen i en pollen-indusert komatilstand, og likevel hatt knallgode treningsøkter.

Og det beste med det hele, er at en dag som ellers kunne ha fortont seg som elendig, faktisk ender opp med å bli aldeles strålende.

Vær fornuftig, men streng

Om du nå faktisk har karret deg til treningsstudioet på en dårlig dag, og fortsatt føler deg elendig etter å ha gått i gang med treningen, samtidig som du yter dårlig; greit, da tar du det rolig. Og blir ting skikkelig ille, så pakker du treningsbagen og går hjem. Du skal ikke ødelegge deg selv, og du skal selvfølgelig stoppe om du føler at ting er i ferd med å gå galt.

Men tenk nå på at dette uansett var en seier for deg, fordi du turte å prøve.

Du kunne like gjerne ha hatt en kanonøkt, og den ville du ha gått glipp av hvis du hadde holdt senga.

Vær overmodig når du sitter hjemme, og mer realistisk når du faktisk har kommet deg på gymmet.

Da gir du deg selv en fair sjanse, samtidig som du ikke gjør vondt verre om det virkelig står dårlig til. Gjør deg selv en tjeneste og ikke trekk noen konklusjoner om dagsformen din før du faktisk har prøvd.

Dette med å alltid komme seg på trening på faste dager og til faste tider er kanskje aller viktigst for deg med liten treningserfaring som nettopp har begynt å trene seriøst. Hvis du som nybegynner kommer inn i et mønster hvor den minste lille ukvemsfølelse er nok til å knekke treningsmotivasjonen, og du holder deg hjemme to av tre økter i den tro at du «lytter til kroppen din,» vil du sannsynligvis aldri klare å opprettholde noen ordentlig treningsrutine, og resultatene dine vil bli deretter (les: dårlige).

Hvis du aldri presser deg selv det minste, vil du heller aldri finne ut hvor mye kroppen din faktisk tåler. Jeg skal love deg at det er latterlig mye mer enn du forestiller deg.

Det å utforske sine egne grenser er samtidig utrolig nyttig og selvutviklende, og tro meg også når jeg sier at de aller fleste av oss definitivt kunne tåle å være litt mer hardføre i dagens samfunn.

Et raskt blikk på sykefraværet i landet vårt bekrefter virkelig dette. Følgelig er oppfordringen om å være litt streng med en selv, også overførbar til mange andre situasjoner i hverdagen. Hvis man er småsyk eller sliten, vil ofte den beste medisinen være å komme seg på jobb, skole og trening, og ikke å forbli sengeliggende og synes synd på en selv.

Oppsummering

Om du skal ta med deg noe fra dette innlegget, så la det være følgende:

  1. Kroppen din lyver ikke for deg, men det er opp til deg å tolke den riktig. Om kroppen din forteller deg at du er sliten i beina, trenger ikke det å bety at det beste du kan gjøre er å sitte fullstendig stille. Prøver du å la være å puste når du har lungebetennelse, kanskje?
  2. Lytt til kroppen din når du er på gymmen og trener, og ikke når du sitter hjemme i godstolen. Du har ingenting å tape på å prøve; det verste som kan skje er at du har en dårlig økt, og så lenge du innser det etter et par minutters trening og tilpasser belastningen deretter, er ingen skade skjedd.
  3. Vær både ærlig og streng med deg selv. Ikke gå og tren ryggen din hardt når du kjenner det brygger på en belastningsskade i latsen, men ikke hold senga fordi du snufser litt.
  4. Du skal selvfølgelig ikke trene hvis du er alvorlig syk eller skadet. Det er forskjell på litt muskeltrøtthet og en muskelskade, og det er forskjell på mild forkjølelse og førti grader feber.

Dropper du ofte treningsøkter, og hvorfor? 49 Svar

Muskler blir ikke til fett

Muskler blir ikke til fett

Har du noen gang hørt personer si at de ikke har trent på evigheter, og at alle musklene de hadde derfor har blitt til fett? Muskler bli til fett?! Nei, nei, nei.