Unngå å gå i fella ved å gjøre ting for enkelt

Mange legger igjen flere timer i uka på treningssenteret uten å se resultater. Heldigvis finnes det gode råd hvis du føler du står fast.

Dersom du har knytt på deg joggeskoene for første gang på mange år, kan det være vanskelig å vite hvor du skal starte. Løsningen din blir kanskje å melde deg inn på treningssenter, hvor de ansatte hjelper deg i gang. De setter opp program for deg, og tilbyr jevnlig oppfølging for å sikre deg best mulig utvikling i treningen din.

Du vil kanskje si deg fornøyd med dette, og følge programmet slavisk i flere uker. Problemet kommer først når motivasjonen daler, og ingen progresjon melder seg. 

Viktigheten av å sette seg et mål

Det beste du kan gjøre som nybegynner, er å sette deg mål. Dersom du virkelig vil, så er ingenting umulig. Problemet er bare at ingen andre kan gjøre det for deg. Det krever faktisk litt innsats og vilje dersom man skal se fremgang i det man driver med. Her er noen enkle tips for å unngå å bli en slapp nikkedukke:

1. Ærlighet varer lengst

Vær ærlig mot både deg selv og treneren din. Du imponerer ingen ved å lyve på deg kunnskaper og ferdigheter du ikke har. Dette går også den andre veien – ikke tro at du ikke duger selv om du aldri har trent før. Alt starter med motivasjon, og en vilje til å forbedre egne ferdigheter.

2. Ha en tydelig og realistisk målsetning

Ha realistiske mål. Alle trenger å ha noe å strekke seg etter. Ta deg tid til å tenke over hva du vil med treningen, og hvorfor du er der. Snakk med treneren din, og sett opp punkter for hvorfor treningen er så viktig for deg. Har du det i bakhodet når du trener, blir det lettere å holde fokus.

3. Lurer du på noe, spør om hjelp

Våg å spørre. Når man skal lære noe nytt, blir alt mye lettere hvis man bare tør å motta hjelp. Får du ikke til øvelsen din, så for all del ikke hopp over den. Det er en grunn til at den står på programmet, og det er mye bedre å spørre de ansatte om hjelp enn å droppe den.

Det samme gjelder andre folk rundt deg. De første gangene vil det kanskje føles litt kleint å skulle spørre, men du vil snart se at folk rundt deg er der av samme grunn som deg. De fleste synes bare det er hyggelig å kunne hjelpe.

4. Hardt arbeid gir resultater

Tør å ta i. Du blir verken raskere, slankere eller sterkere av å hele tiden ligge i komfortsonen. Man er ofte mye sterkere enn man tror, men det er dessverre alt for lett å gjennomføre økta si på samme måte gang etter gang.

Skal man ha resultater, må man tørre å presse seg litt. Ikke ha fokus på at du blir rød i ansiktet, eller at rumpa di ser bred ut i speilet. Hold tankene på jobbingen og målet ditt. Du er her for din egen del, og hard jobbing gir resultater.

5. Variasjon gjør det enklere å motivere seg

Varier treningen. Dersom du går lei av øvelser, spør om nye. Det viktigste i starten er å holde motivasjonen oppe, og det klarer man ikke dersom man gjør det samme hele tiden.

Hvis man ikke føler for styrketrening en dag kan man heller ta en spinningtime eller løpe litt på mølla.

6. Bruk verktøy som lar deg måle fremgangen din

Mål fremgangen din. Å bare trene uten resultater kan være utrolig frustrerende, og da er det viktig å ta tak i det og finne ut hvorfor. Det finnes mange måter å måle på, både i forhold til styrke, kondisjon og helse.

SJEKK UT – 1 RM kalkulatoren vår

Vær stolt av de små forandringene også, de viser at du gjør noe bra. Fortell venner og familie om målene dine, og vær stolt av deg selv når du klarer det.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.