Ikke all trening behøver å foregå på treningsstudioet

Unnskylder du deg med at du ikke rekker å stikke innom gymmet i dag? Naturen er det perfekte treningsstudio

Skjermbilde 2011-11-14 kl. 09.49.54

Det er vanlig å tenke at trening og treningssenter går hånd i hånd, og det gjør det jo – men det er ikke noe i veien for å gjøre noe av treningen utenfor treningssenteret. Det er viktig å huske at du må ikke på et treningssenter for å få gjort en god treningsøkt.

De fleste kan nok med fordel gjøre en god del av treningen sin utendørs, spesielt når det gjelder kondisjonstreningen. Hvorfor løpe på en kjedelig tredemølle, når det er så mange flotte steder du kan kan løpe, sykle, gå på ski etc. i flott og inspirerende natur!

LES MER – 5 gode grunner til å trene chins

Ikke bare tren innendørs

Et sitat fra styrkeløfteren Jim Wendler er på sin plass her:

I live by two mottos: One is, if in doubt, squat and run hills. So you walk into the gym and don’t know what to do? Then squat and run hills. Have a shitty day at work and want to break someone’s neck but aren’t sure who’s? Then squat and run hills.

The other motto is: Is what I’m doing awesome? If I ask myself that and the answer is no, then I don’t do it.

So with conditioning, when faced with something like jogging on the treadmill, ask yourself first: is this awesome? When you see someone in the gym on a treadmill, do you go, «My God, that is so awesome!» No, you go, look at that poor dumb bastard, he probably just had a triple bypass or something. But hill sprinting? To me, that’s awesome.

Of course, geeks like to bust my chops with questions like, «How do I even know if something is awesome or not?» My answer is, if you’re so freaking unsure that you have to ask someone else for his or her opinion then the answer is it’s probably not the least bit awesome.»

Styrketrening kan også kjøres utendørs. Trening for hurtighet og spenst kan enkelt gjøres med kroppsvekt, ved hjelp av dvs. typer sprint og hopp, og trening for muskulær utholdenhet ved hjelp av høy-reps kroppsvekttrening.

LES MER – 5 gode grunner til å trene hip-thrust

Kroppsvektøvelser er effektiv trening

Man kan også trene for rå styrke med en rekke tyngre kroppsvektøvelser som f. eks ettbeins knebøy og en-arms push-ups, chins/pull-ups og ikke minst 1-arms varianten av disse. Det er også mulig å trene med stor ytre motstand utendørs, f. eks ved hjelp av utstyr som ‘prowler’ og slede, som vi brukte mye av under Eirik Sandvik’s Predator Performance opplegg i juli.

LES MER – 5 gode grunner til å trene pushups

Trening på treningssenter er definitivt en god investering, og de fleste vil nok få best resultater ved å utføre hoveddelen av styrketreningen sin der, men det er ingenting i veien for å eksperimentere litt og kjøre noen av øktene utendørs som ‘alternativ trening’ :)

Så; ta deg en tur ut og prøv litt alternativ trening – sjekk ut videoene nedenfor for inspirasjon :)

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.