;
;

Madelen (20) gikk ned 25 kilo, før hun bygde muskler og gikk opp 10 kg

Glem kaloritelling og sulting – denne jenta vet hvordan det skal gjøres.

Madelen Simonsen (Masim)

Alder: 20.
Bosted: Kristiansand.
Høyde: 168 cm.
Vekt: 65 kilo.
Sivilstatus: Singel
Yrke: Mor til gutt på 1år
Loggbok: Fra feitas til finas. Hard vei å gå!

Jeg har tidligere hatt litt erfaring med styrketrening som 16-17 åring, men hadde langt ifra riktig fokus og nok kunnskap. Resultatene mine gjenspeilet dette.

Det gikk mye tid til å henge meg på andres dietter og treningsprogrammer, og jeg trodde det ville gi meg samme resultat. Dessverre endte det motsatt hos meg. Jeg var mer opptatt av å trene tyngst mulig og spise masse mat for å bygge mest mulig muskler.

Uheldigvis var det ingen som sa til meg at det jeg gjorde var feil. Jeg trodde oppriktig at det meste jeg gjorde var riktig, og ble følgelig etter hvert svært frustrert over at det jeg gjorde ikke ga resultatet. Jeg sluttet derfor å trene noen måneder før jeg ble gravid som 18 åring. Jeg var rett og slett lei, og hadde ingen motivasjon igjen. Jeg brydde meg heller ikke så mye om at formen var borte heller.

Det ble ikke bedre da jeg ble gravid. Formen var allerede på vei ned. Jeg fikk tidlig bekkenløsning, og var konstant trøtt og dårlig. Trening og kostholdet hadde jeg sluttet å tenke på. Det førte til at jeg la på meg mye og vekten var over 80kg mange uker etter guttungen ble født.

Ukene og månedene etter fødselen gikk. Magen fortsatte å stå rett ut. Jeg kom til et punkt der jeg ikke trivdes lengre med vekten og fikk også i en kort periode fødselsdepresjoner. Alt var bare galt. Ingen ting var godt nok, dessverre for min del og for de rundt meg.

Bestemte seg for at nok var nok

Men så fant jeg endelig motivasjonen. Jeg vet ikke hvordan, men jeg klarte vel å se litt lysere på ting. Min lille sønn er grunnen til at jeg i det hele tatt orket å fortsette.

Han har lyst opp dagen min fra starten av, og alltid vært ved min side. Han var min store støttespiller. Tenk hvor fantastisk det er at en så liten gutt kan gjøre meg til en så glad og fornøyd person.

Selv om det var et stort ork, bestemte jeg meg omsider for å gå ned i vekt. Etter noen runder på internett fant jeg fram til nettsiden Bodyrock.tv. Her stod  det veldig greit hvordan man kan trene hjemme. Jeg fikk også vanvittig god støtte, oppmuntring, og forståelse fra de rundt meg.

Jeg hadde ikke utstyret de brukte på videoene, men fylte stellebagen med vannflasker og brukte den som vekt for å ta knebøy, eller lot sønnen min sitte på skulderne. Jeg kjøpte meg også et hoppetau, og hoppet som en helt.

Videre oppdaget jeg flere matblogger, blant annet bloggen til Kristine Weber. Kristine er ei dame jeg virkelig beundrer og henter inspirasjon fra, og bloggen hennes har påvirket meg i positiv retning.

Jeg byttet ut hvetemel med mandelmel eller kokosmel, og sukker med sukrinsukker eller sukrinmelis. Godteri og chips ble droppet til fordel for sunne alternativer som f.eks proteinbakst. Og siden jeg alltid har vært glad i å bake, så det har gått mye i sunne muffinser, kaker el. Eggefluff og proteinlefser står også høyt på listen.

Kostholdet mitt nå består av mye kjøtt og grønnsaker. Jeg merket raskt stor forskjell på kroppen, og følte meg lettere etter kort tid. Jeg fikk mer energi til meg selv og de rundt meg.

Kombinerte det beste fra to verdener

Jeg har aldri vært noen utpreget løper, og løper sjeldent. Jeg varierer mellom rask gange med stigning og å steppe. Det har vært viktig for meg å kombinere styrketrening og kardio for å klare å gå ned, få bedre utholdenhet og holde på muskelmassen.

Det ble veldig mye kardio i begynnelsen. Jeg trente alt fra 30-60 min med kardio fem dager i uken. Det ble heldigvis lettere jo mer vekt jeg tok av meg.

Nå har jeg fått mer kunnskap om kosthold og trening. Jeg har feilet mye, og har endelig funnet ut hva som passer for meg, mine mål, behov og hverdag. Man lærer for hver dag. Jeg har lært å kjenne kroppen min bedre, men jeg kan aldri lære nok.

I dag trener jeg etter en 5-splitt. Det vil si at jeg trener hver muskelgruppe en gang i uken. Jeg har som jenter flest stort fokus på rumpe og biceps, og velger derfor å trene de to ganger i uken.

Jeg trener tungt og effektivt, og holder pausene mellom hvert sett korte. Settene holder jeg til 6-12 repetisjoner med så tunge vekter som mulig. Så langt har jeg ingen som følger meg opp, men jeg håper å få det etterhvert siden planen er å innta bodyfitness-scenen i 2013.

Nå går jeg sjeldent morgenturer, men tar meg ofte en kardioøkt etter styrketreningen eller på hviledager.

Gode tips til nybegynnere

Et tips jeg vil gi til alle som skal gjøre en livsstilsendring er å ikke følge i andres fotspor. Vi er forskjellige. Kroppen vår er bygd opp på forskjellig måte – du må finne ut hva som passer for deg, dine mål og behov. Og ikke nøl med å søk hjelp hvis du er usikker på om det du gjør er riktig.

For min del har det ikke vært vanskelig å holde oppe motivasjonen. Min nye livsstil ble fort min nye identitet. Jeg har fått en stor interessere for trening og kosthold og synes det er kjempeinteressant å se hvordan kroppen reagerer.

Jeg har lærte så mye om min egen kropp som jeg aldri før viste.

Sluttet å veie maten

Jeg veier aldri maten. Jeg spiser med magen og ikke øynene. Jeg tenker fornuftig og spiser mye proteiner,  en passe mengde fett, og mindre karbohydrater.

Dette er noe av det jeg spiser:

Frokost:
Havregrøt/proteinpannekaker med havregryn
Mandler
L-Karnitin
Masse vann.

Lunsj:
Salat med Kylling/tunfisk/karbodakjøttdeig/egg el.
Cottage cheese med sukkerfritt syltetøy og nøtter
Mager kesam med varme bær
Middagsrester

Etter trening:
Jeg er ikke så veldig glad i proteinshaker, men jeg blander proteinpulver i en blender med mager kesam, litt sukrin og bær. Eller spiser en pakke med kalkunfilet. Jeg pleier også å innta noen raske karbohydrater etter trening, for eksempel en liten eske rosiner.

Middag:
Kjøtt eller fisk + masse grønnsaker
En potet eller litt ris de dagene jeg trener

Kvelds:
Består som oftest av eggefluff/magerkesam/yoplait/cottagecheese/skyr eller smoothie.

Jobb for det du vil oppnå

Jeg har brukt mye tid og krefter for å oppnå denne kroppen, og har samtidig klart å være god mor, hatt et bra kosthold og trent beinhardt. Det er en prioriteringssak. Jeg har måttet planlegge mye for at ting skulle bli slik jeg ville, og jeg har ikke kun hatt meg selv å ta hensyn til.

Alt går. En klarer det man vil klare. Det er kun deg selv det står på. Det finnes ingen snarveier og det finnes heller ingen som gjør det for deg!

Oppdatering oktober 2012

8 måneder er gått siden vi sist hadde oss en prat med Madelen. Mye har skjedd siden da. Da vi pratet med henne i februar, hadde hun nettopp vært på en lang diett, hvor målet var å stramme opp.

Siden den gang har hun prøvd å bygge muskler, med mye mat og sunt kosthold. Det har gjort at hun i dag er i overkant av 65 kilo.

Nå i oktober er Madelen i overkant av 65 kilo, og likevel en slank jente.

Likevel er det en slank og veltrent jente vi ser. Madelen er derfor ikke bare et bevis på at en kraftig jente kan komme seg ned i vekt. Hun er også et bevis på at vekten bare er et tall. Mange jenter tror de må være 50-60 kilo for å være tynne og i god form, men se på Madelen!

Følg loggboka hennes i forumet. Fra feitas til finas. Hard vei å gå!

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.