Hvordan jeg opplevde mitt første hinderløp

13 kilometer med treningsmoro i naturen.

Så kom endelig dagen. Etter å ha fulgt den nye hinderløp-trenden på nært hold, skulle jeg endelig delta selv – uten å ha noe som helst arrangøransvar eller være på «jobb» på noen måte. I jobben min som forlagssjef i Lille Måne blir det ofte arrangøransvar på seminarer og lanseringer. Nå kom dagen da jeg «bare» skulle være deltaker. Jeg ble med treningskompisene mine fra CrossFit Oslo på X-Run som nylig ble avholdt i Eidsvoll.

X-Run går over en helg, med en dag for individuelle deltakere og en dag for lag. CrossFit Oslo hadde satt sammen lag i alle tre kategorier, jenter, gutter og blandet. Jeg fikk løpe med to karer, litt sprekere enn meg, som jeg kjente fra noen økter og vi fant fort tonen på hvem som skulle gjøre hva når vi parerte ulike hindre som krevet teamwork.

For det er det spennende med hinderløp: teamwork. Selv om du skulle løpe individuelt, vil det være hinder hvor du kan trenge en hjelpende hånd. Og den vil dukke opp.

Fra EVO Sjølyst til Eidsvolls skoger - litt forandring fryder

På bildet ser vi to personlig trenere på EVO. Når Bastian og Judith trener selv, blir det ofte CrossFit. Ingen av disse trengte en hjelpende hånd for å passere hinderne i hinderparken under X-Run i Eidsvoll.

Løpet ble underholdende og krevende på alle mulige måter. Balansering, klatring, bæring, svømming, hopping, krabbing og selvsagt løping, ja – jeg har vel aldri følt meg mer stiv i så å si alle muskelgrupper etter en to-timers økt, som etter X-Run.

Klatreveggene, flere meter høye, virket skumle ved første øyekast, men gikk overraskende lett. Kanskje på grunn av CrossFit-treningens uendelige variasjon?

And up you go!

Klar, ferdig, spurt! Og kast deg etter en hjelpende hånd, en kant eller tauet. Eller alle tre på en gang – bare kom deg opp. (Og etterpå ned igjen bakveien … hva ventet der, mon tro?)

Jeg skal ikke avsløre for mange av hindrene, men derimot gi noen råd om du har tenkt å prøve deg på ditt første hinderløp i år. Det er flere løp i sommer, neste X-Run er i Oslo på Skullerudsletta 16. og 17. august, deretter går det slag i slag med nykommeren Thougest og Viking Race.

Tren gjerne burphees, pull ups, spentshopp og litt generell løping på ujevnt terreng i forkant. Og tren, test deg selv, hvordan klarer du deg gjennom fysisk aktivitet over et par timer? Test deg også på å løfte tunge ting, ikke nødvendigvis vekter. Eventuelt kettlebells som du holder over hodet mens du går i hurtig tempo.

Få i deg litt salt i forkant av løpet – og ikke glem oppvarming. Oppoverbakkene kommer, og da kan man fort bli stiv. Det ble jeg, og det var kleint ovenfor mine lagkamerater at jeg var den første som måtte begynne å bremse tempoet.

Hva gjelder mat- og energiladning er det mange meninger. Jeg spiste en lett frokost med noen egg, kaffe og grønnsaker. For første gang på årevis drakk jeg en slurk energidrikk (herre min hatt så grusomt det smakte) etter fullført første runde på 6,5 km. – og jeg skal medgi at det hjalp litt.

Snakk sammen underveis!

Noen hindere krever at man avtaler på forhånd hvem som skal parere først, og hvem som eventuelt skal dytte eller trekke andre over. Mitt lag klarte seg godt, men siden to av oss er noe lave – trengte vi en liten assistanse ved et hinder. Å kommunisere underveis og støtte hverandre når man for eksempel skal bære noe er lurt, men kanskje ikke når du må konsentrere deg i et balansehinder. Det er ingen dum ide å velge en leder, om man løper i et lag.

Nyt naturen – for all del! Og innstill deg på å ha det gøy! Unn deg et sekund eller tre med å nyte omgivelsene. Jeg vil på det sterkeste anbefale dere som jobber og trener på Elixia, Sats, EVO og andre til å prøve et hinderløp i år og få sansene vekket til live! Lukten av skog, kombinert med det ujevne og uforutsigbare terrenget er en herlig opplevelse – på X-Run fikk vi til og med en svømmeøkt, med fantastisk utsikt over Hurdalssjøen. Kanskje dere som skal løpe i august er like heldige?

Elixia Asker i "nye" omgivelser.

Omsider ute av senteret? Elixia Asker gjorde en sterk innsats på X-Run.

Så slå deg løs i sommer! Test deg selv – og hvorfor ikke samle en gjeng fra ditt treningssenter eller treningskompiser og komme seg ut i de fantastiske «treningssentrene» som vi har der ute i naturen.

Så hvor tøff er du? Tar du utfordringen med hinderløp denne sommeren? Neste X-Run går av stabelen 16. og 17. august. På X-Run utgjorde Elixia Asker, Forsvaret, CrossFit Oslo og andre treningssentra de fleste lagene. Men det var også noen rene vennelag, eller kollegaer. Er det nødvendig å si at unggutta fra Forsvarets Ingeniørskole gjorde det ganske bra og tok mange av topp-plasseringene? Tidene varierte fra noe over 1 time til 2 timer, på totalt 13 kilometer.

Det var en utrolig opplevelse. På vei hjemover fra Eidsvoll sa jeg til treningskompisen min som satt på med meg:  – Du, nå føler jeg meg akkurat som om vi har vært på fjellet og kjørt ski i noen dager, du vet den litt sånn gode følelsen som sitter i hele kroppen etterpå?

– Ja, Jan, der traff du godt, akkurat sånn føler jeg meg også!

Personlig vil jeg anbefale X-Run på det varmeste. Det er et norsk utviklet løp, av høyt kvalifiserte og seriøse mennesker som brenner for mer variert fysisk aktivitet – ute i naturen!

Jeg har også gleden av å trene sammen med ildsjelen og primus-motor Eirik Solen på CrossFit Oslo, og han kan virkelig sette opp en variert og underholdende løype – og alltid med et godt glis på lur. 

Bli med da vel? Du kan vel utfordre noen i samme slengen? 

Så hvor tøff er du? Tar du utfordringen med hinderløp denne sommeren?

CrossFit Oslo stilte med 12 ulike lag under X-Runs lagdag (lørdag). Individuelle løpere løp søndag.

THAT GOOD FEELING: Jeg gjorde mitt første hinder- og terrengløp med treningskompiser fra CrossFit Oslo. Fantastisk følelse å trene ute i naturen – denne trenden ser vi bare en tidlig begynnelse av!

Billedgalleri fra eventet finnes her (Facebook).

Billedgalleri fra Eidsvoll og Ullensaker Blad.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.