Bli kvitt de vonde følelsene og tankene

Veldig mange mennesker opplever negative følelser knyttet til kropp, utseende og prestasjoner. Det trenger slettes ikke være slik.

Det å ha vonde følelser knyttet til utseende og prestasjoner er noe mange opplever fra tid til annen. I denne artikkelen skal jeg forklare enkelt hvordan tanker og følelser henger sammen, og hvordan du kan endre tankemønsteret ditt. Det er visse enkle grep som kan endre hverdagen din dramatisk.

Det gjelder bare å trene seg selv til å tenke annerledes!

Jeg er ingen psykolog og skal ikke gå dypt inn i dette med tankemønstre og hvordan hjernen fungerer. Men jeg har selv, som mange andre, hatt perioder der jeg føler at jeg blir motarbeidet av hele verden. Det kan føles som man slukt ned i gjørma, uten noen mulighet for å komme opp igjen.

De fleste av dere som leser dette er, som meg, glade i å trene og å ta vare på kroppen. For oss er dermed disse vonde følelsene ofte knyttet nettopp til kroppen vår og hvordan vi ser ut.

Hva skaper angst og vonde følelser?

Det er tankene våre som skaper vonde følelser. Vonde følelser fører igjen til negative tanker, og her kan man fort komme inn i en ond sirkel.

Disse tankene er ikke alltid så åpenlyse, siden mange av dem har tilhold i underbevisstheten din. Man kan derfor tro at den vonde følelsen kommer av selv, helt uten grunn.

Ved å være våken og observere hva man tenker, kan dette negative tankemønsteret brytes.

Hva sier du til deg selv?

Hvordan vi tenker og snakker til oss selv kan ha stor betydning for hvordan vi føler oss.

Du har kanskje hørt noen som sier: “Du må tenke positivt”. Vel, dette er forsåvidt riktig, men hvor mye føler du egentlig at det hjelper?

Tenk deg at det er dagen før oppkjøring til førerkortet. Du sier til deg selv: «Jeg klarer dette, ingen problem.» Hvor mye endres den engstelige følelsen etter at du har sagt dette? Fint lite, vil jeg tro. Man må ofte finne ut hvilke tanker som skaper denne angsten, og finne rasjonelle, ærlige svar til de negative tankene.

Det kan brukes flere metoder for å endre tankemønstre, men dette er etter min mening de to mest kraftfulle:

  • Observere og endre språket vårt. Hva sier vi til oss selv, og hvordan snakker vi til andre?
  • Skrive ned negative tanker og lage rasjonelle svar til dem. Jeg skal komme med eksempler på dette.

Fallgruver i tanker og språk

Alt/ingenting-tenkning

Alt, alltid, ingenting, aldri.

Disse ordene blir ofte brukt i en uheldig sammenheng i språket vårt, i form av såkalt svart/hvitt-tenkning. Hvis du blir flinkere til å observere deg selv når du snakker og tenker, vil du legge merke til at dette skjer oftere enn du aner.

Det er ikke sånn at du alltid blir for sen, gjør alt feil og at ingenting du gjør er godt nok. Vi legger kanskje ikke så mye i det akkurat i det vi sier eller tenker det, men underbevisstheten fanger det opp som negativt.

Overgeneralisering

Man har én eller flere ganger hatt negative erfaringer med noe, og ser dette som et bevis for at det vil få negativt utfall hver gang i fremtiden også.

Hvis du ikke har gjort det så bra på eksamener i det siste, vil en automatisk tanke si «jeg gjør det dårlig på eksamener.» Man tar utfallet fra noen få hendelser og gjør det til en regel for resten av livet. Du kan endre dette ved å si «jeg leste kanskje ikke nok, og var ikke godt nok forberedt. Neste gang vil jeg klare det bedre.»

Universet dømmer deg ikke til å mislykkes, du kan selv bestemme å gjøre visse endringer for å få bedre resultater i fremtiden!

Absolutte krav

Man setter absolutte krav til seg selv. Det kan hende at dette handler om noe viktig, men ved å stille absolutte krav på denne måten forteller man hjernen at det gjelder liv eller død, og det kan lett føre til at man engster seg.

Jeg burde trene i dag I dag vil jeg trene
Jeg ikke bli for sen Jeg skal forsøke å komme tidsnok
Jeg skulle ha spist mindre i helgen Helgen er over, la meg heller se fremover. Denne uka har jeg nye muligheter for å spise og trene bra
Jeg klare 80 kg i benkpress Jeg ønsker å klare 80 kg i benkpress, men dersom jeg ikke klarer det i dag så klarer jeg det en annen gang

Hvilke av disse setningene synes du er de mest lystbetonte?

Tankelesing

Man er sikker på at man vet hva andre tenker.

Sannsynligheten for at de faktisk tenker slik, er svært liten. «Jeg tør ikke trene knebøy der borte med guttene, de synes sikkert jeg er teit som trener gutteøvelser.»

Dette har jeg hørt mange jenter si, men gutter synes faktisk det er tøft med jenter som trener knebøy! Man tjener ingenting på å gruble over hva andre tenker, for vi kan ikke vite det uansett.

Utelukke det positive

Ved å utelukke det positive tar man det positive eller det nøytrale og gjør det om til noe negativt.

Man henger seg så til de grader opp i en negativ detalj at alt det som er positivt «ikke teller.» Dette er en felle det er lett å havne i for oss som trener.

Man kan fort glemme at man perset med 70 kg i benkpress og 100 kg i markløft, og har fått en mer atletisk fysikk og bedre kondisjon. Hvorfor skal man da henge seg opp i litt for mye fett på lårene eller for liten biceps?

Av og til må man ta noen skritt tilbake for å se helheten.

Selvrangering

Man rangerer seg selv som person basert på prestasjoner.

«Jeg fikk dårlige karakterer på skolen og er derfor en håpløs person.»

I stedet for å rangere hele seg selv basert på én hendelse, så bør man heller analysere hendelsen og se hva man gjorde feil denne gangen, for så å rette opp i det til neste gang.

Fallgruver i én eller flere sammensatte setninger

Ofte finner vi flere av disse fallgruvene i én eller flere sammensatte setninger.

  • Jeg var veldig sulten i dag og spiste et eple for mye. Nå er alt ødelagt. Jeg klarer ingenting og kommer aldri til å nå målet mitt. Jeg kommer til å være mislykket for alltid.

I motsetning til…

  • Jeg har trent hardt i dag og valgte derfor å lytte til kroppen og gi den mer næring. Dette har lite å bety i den store sammenheng. Det er en lang vei mot målet og jeg gjør så godt jeg kan hver dag for å nå det. Noen dager er mer utfordrende enn andre, men med målrettet jobbing så vil jeg nå det.

I det øverste punktet ser vi eksempler på alt/ingenting-tenkning, overgeneralisering, selvrangering og utelukking av det positive. Hvilket av disse to punktene synes du var mest oppløftende?

  • Jeg hadde min første PT-time i dag. Kunden merket at jeg var stresset, og virket ikke fornøyd. Dette var helt mislykket, jeg er en ubrukelig person og kommer aldri til å ha en vellykket PT-time.

I motsetning til…

  • Jeg hadde min første PT-time i dag. Det var utfordrende og gikk ikke helt som jeg ønsket da dette er første gang og helt nytt for meg. Denne timen ga meg erfaring og det er en del ting jeg vil gjøre annerledes for at den neste timen skal bli bedre.

I det øverste punktet ser vi tankelesing, selvrangering, alt/ingenting-tenkning, overgeneralisering og utelukking av det positive. Hva ville du sagt til deg selv?

Selvtillit og selvaksept

Er selvtillit nøkkelen til å ha det bra med seg selv? Det trodde ihvertfall jeg inntil jeg leste en bok av Albert Ellis: «The myth of self-esteem.»

Faren med selvtillit er at den som oftest er betinget. Det vil si at for at vi skal få selvtillit, må vi mestre noe eller få skryt av andre. Den er altså betinget av ytre omstendigheter. Selvtillit gjør at man bli mer effektiv og motivert. Det er vel og bra, men hva om et prosjekt går i vasken eller at man ikke får trent som før, og sommerformen ikke lenger er tilstede? Hva med selvtilliten da?

Ubetinget selvaksept vil si at du ubetinget aksepterer seg selv som du er. Du er deg og har en konstant verdi som person, uavhengig av om du presterer bra eller dårlig. Din verdi som person kan ikke måles gjennom hva du sier, gjør eller presterer. Du gjør det av og til bra og andre ganger ikke fullt så bra. Hvilken formel skal man bruke for å regne ut verdien til et menneske? Det går ikke.

“Min verdi som person er konstant, uavhengig av utseende og prestasjoner!” Filosofér litt over denne setningen, skriv den gjerne ned og heng den på en plass som du ser flere ganger om dagen!

Dele opp negative tanker og lage rasjonelle svar

Når man kjenner en vond eller engstelig følelse, er det en rekke av tankestrømmer som går gjennom hjernen i løpet av svært kort tid. For å finne kjernen til negative tanker må de ofte deles opp. Dette vil jeg gi et eksempel på her.

Dette er kun et eksempel; hvordan du tenker i en gitt situasjon er det bare du som vet.

Du står opp om morgenen og ser deg i speilet. Det er en av de dagene. Du føler deg vannete og oppblåst, altså ikke særlig bra. Du får en ubehagelig og vond følelse inni deg. Ok, fram med penn og papir!

 Negative tanker Definisjon  Rasjonelle svar
Jeg er vannete og ser ikke bra ut.
(Nei vel, og hva så?)
Jeg ser ikke like bra ut som jeg burde gjøre Absolutte krav Jeg føler meg ikke så bra i dag, men sånn fungerer kroppen, den kan variere litt fra dag til dag, og det tar tid å gjøre endringer.
(Nei vel, hvorfor burde jeg se bedre ut?)
Jeg må se perfekt ut for at andre skal like meg Tankelesing Absolutte krav Jeg ser ikke perfekt ut, hvem gjør vel det? Hva er definisjonen på perfekt? Jeg er den jeg er og har mange gode kvaliteter!
(Hvorfor det?)
Hvis jeg ikke er perfekt så er jeg en håpløs person. Selvrangering
Alt/ingenting-tenkning
Tull! Min verdi som person er lik uavhengig av hvordan jeg ser ut eller hva jeg gjør. Man kan ikke bli likt av alle uansett, det optimale og perfekte finnes ikke. Jeg gjør så godt jeg kan og ingen kan forlange noe mer enn det!

Etter at du har skrevet ned negative tanker, hvilken kategori de tilhører og rasjonelle svar på dem, kan du lese dette opp høyt for deg selv, gjerne flere ganger.

Les opp de rasjonelle svarene som at du virkelig mener det! Hvordan føles det? 

Du har nå trent hjernen til å tenke annerledes, og jo flere ganger du gjør denne øvelsen når negative tanker og vonde følelser dukker opp, jo mer vil du programmere hjernen din til å tenke rasjonelt i det daglige.

Man kan velge å gå på gymmet for å trene kroppen slankere, større eller sterkere. Man kan også velge å trene hjernen til å tenke mer rasjonelt og dermed ha en mye lettere og mer harmonisk hverdag.

Det er ikke negativitet fra andre eller hva som skjer i omgivelsene rundt deg som gjør deg glad eller nedfor. Det er dine automatiske tanker og hvordan du velger å oppfatte omstendighetene som er avgjørende.

Her har jeg gitt deg noen verktøy og noe å filosofere over. Det er opp til deg om du ønsker å bruke dem.

“Enjoy the road to success, that will make it a daily pleasure not just a moment of happiness!”
– Børge Fagerli

Husk, det er du som bestemmer over ditt liv!

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.