5 grunner til å styre unna hurtigdietter

Mens alle leter etter den beste hurtig-løsningen, skal jeg her forklare deg hvorfor du heller bør gjøre det på min måte.

nutritionfacts

Tipsene som skal hjelpe deg raskt ned i vekt finnes overalt, også her på Fitnessbloggen. Det er kanskje ikke så overraskende når du tenker på hva som vekker mest interesse av:

  • Miste 5 kilo ekkelt fett på kun 7 dager
  • Miste 5 kilo fett på 10 uker og holde det borte for alltid

Den første overskriften lover deg en stor fettreduksjon på kun én uke, mens den andre overskriften lover deg det samme, men da på hele ti uker. Vi vil selvsagt ha bort fettet så raskt som overhodet mulig.

Men hva er feil med slike hurtigløsninger? Det er mange ulemper med slike dietter og artikkelen ønsker å belyse fem av de viktigste, slik at du er klar over over dem.

1. Resultatene er ofte kortvarige

Man skulle tro at litt av poenget med å miste fett var å holde det vekke, også når du tenker langsiktig, men dette er vanskeligere når resultatene kommer hurtig. Dietten og treningsprogrammet er ofte veldig hardt og det gjør det vanskelig å holde seg til det over en lengre periode.

Slike oppsett krever gjerne at du trener 1-2 timer om dagen og mens mange oppnår veldig gode resultater ved å gjøre det på denne måten, er de nesten alltid av det kortvarige slaget. Etter hvert vil det bli slik at du sprekker, straffer deg selv og bare trener enda mer og spiser enda mer. I korte trekk: en ond sirkel.

2. Du gir opp fordi planen krever for mye

En hurtigdiett krever ekstremt mye av deg som person, og dette innebærer ofte at du gir opp nesten før du har startet. På grunn av dette er det lett å føle seg mislykket, spesielt når du kjenner til eksempel på personer som har fulgt dietten og lykkes (på kort sikt).

Å få en person til å gjøre noe helt annet enn de er vant til er gjerne en oppskrift på å mislykkes. Små endringer over lengre tid er derimot en mye bedre måte å gjøre det på. Hvis du aldri har vært vant med å følge en kostholdsplan sier det seg selv at det å følge en plan slavisk fra A til Å kan være krevende.

Hvis du jobber, går skole eller på annen måte har et hektisk liv, er det urealistisk å tro at du vil klare å gjennomføre et slikt opplegg, i flere timer og med skyhøy intensitet. Du kan være så motivert som du bare vil, men når du går fra et usunt kosthold og lite eller bare moderat trening til et slikt opplegg vil stresset i seg selv sannsynliggjøre at du mislykkes nesten før du har startet.

Dette burde ikke overraske noen, men likevel er det lett å tenke «så flott, jeg har klart å mislykkes enda en gang. Jeg vil aldri klare å komme meg ned i vekt.» Du ender kanskje opp med å tro at det er umulig å komme seg i bedre form.

3. Du godtar ingenting annet enn kjappe resultater

Hvis du har sett Slankekrigen på TV-Norge («The Biggest Loser») vet du kanskje hva jeg prater om. Her blir deltagerne rost opp i skyene jo mer de går ned i vekt. I starten går vanligvis alt som en lek, og flere kan gå ned så mye som 5 til 10 kilo de første ukene. Men hva skjer så videre?

Jo, vekttapet reduseres. Jeg husker eksempelvis en episode hvor en kvinne var sønderknust fordi hun bare hadde gått ned 4 kilo den siste uken. Fordi hun hadde forventet å gå ned det dobbelte, følte hun seg totalt mislykket.

Slike hurtigdietter som gir raske resultater gjør noe med hodet ditt – det gjør at du kun aksepterer hurtige resultater. For hver uke du ikke oppnår en stor nedgang i vekt, ender du opp skuffet. Når alt skal avgjøres av tallet på baderomsvekten er du dømt til å mislykkes.

diet

4. Du lærer ikke å holde fettet og vekten borte

Årsaken til at du kanskje ikke er i den formen du skulle ønsket eller veier for mye, handler ikke om potetgullet du spiste på lørdag, eller at det ble litt mye smør i pannen til søndagsmiddagen. Det handler om livsstilen din, og den alene. Slike hurtigdietter lærer deg ingenting om å endre livsstil og tankemåte.

En hurtigdiett er aldri særlig praktisk og før eller siden vil du måtte gi opp fordi kroppen kjemper for mye i mot. Resultatet er at du går opp i vekt igjen, føler deg mislykket og kanskje slenger deg på en annen hurtigdiett. Ond sirkel kalles dette.

Jobben min som trener og coach handler om å skape langvarige resultater. Jeg bryr meg fint lite om bikinikroppen. Jeg er mer opptatt av at kundene mine skal klare å holde en sunn og flott fysikk året rundt.

5. Du får et veldig usunt forhold til kosthold

Et oppsett som gir et stort underskudd av energi og som har veldig rigide regler som gjør at du må holde deg unna mye mat, er en oppskrift på å mislykkes for mange, inkludert meg selv. Et usunt forhold til mat og gjentatte overspisinger (binge eating) er noen av problemene du vil kunne støtte på.

Av erfaring tar det lang tid å korrigere noe slikt, og et ny hurtig-diett er det siste du bør slenge deg på. 

Gjør det heller på denne måten

Uavhengig målsetning så er min anbefaling at du må komme deg bort fra tanken om at alt skal skje så hurtig som mulig.

Dette er hva Go Kaleo hadde å si om denne hurtig-løsning mentaliteten som mange har.

Jeg mistet ikke 35 kilo og holdt de vekke i 5 år ved å bruke ulike hurtigløsninger. I 25 år  søkte jeg diverse hurtig-løsninger, og selv om noen ga kortvarig effekt, endte jeg alltid opp med å legge på meg mer fett. 

Det var ikke før jeg fjernet meg fra denne usunne mentaliteten og heller begynte å fokusere på helsen min at jeg fant ut hvordan jeg skulle gjøre det. En hurtig-diett er den beste måten å gjøre det på, om du ønsker å legge på deg all vekt du har mistet. Det er verken bra for helsen eller for vekten din. 

Dette fører oss til den første av i alt fire anbefalinger jeg vil gi deg i denne artikkelen. 

1. Fjern deg fra alle hurtig-løsninger

Slutt å let etter den beste hurtig-løsningen. Hurtig-løsningene hjelper deg riktignok raskt ned i vekt og du mister også en del fett, men så må du også regne med at all vekt og fett kommer tilbake, gjerne med renter. En slik løsning bør aldri være et alternativ.

2. Tenk både kort- og lansiktig

Kortsiktig handler ikke om å strupe energiinntaket eller å gå ned hurtig i vekt, det handler om at du skal lære deg å nyte reisen – du skal faktisk trives med det du gjør, også fra første dag. Vær stolt av det du oppnår – det kan være noe så enkelt som å ha gjennomført en god treningsøkt. Slike små gleder er det viktig at du verdsetter på veien mot et større mål.

Du må også tenke langsiktig. Du bør prøve å utvikle sunne og gode vaner som gjør at du kan se for deg å gjøre det du gjør i dag, resten av livet. Glem bikinikroppen eller sommeren – de grepene du gjør bør det være mulig å gjennomføre over en lang periode.

3. Gjør det enkelt

Dette er et viktig og ofte neglisjert punkt. Hold det enkelt, det kompliserte er ikke noe bedre. Trenger du hjelp til å komme i gang med treningen, sjekk ut Fitnessbloggen nybegynnerguide om styrketrening. Ønsker du hjelp til å gå ned i vekt? Bruk forumet. Å komme i form, bli sunnere og forbedre fysikken sin, trenger ikke være vanskelig.

4. Aksepter at resultatene ikke kommer over natta

Hvis du følger et treningsprogram som gjør at du kan leve ved siden av, og gjør små og fornuftige endringer i kostholdet betyr dette gjerne at resultatene kommer litt seinere, men til gjengjeld er effekten langvarig. Dette bør ikke virke demotiverende.

Og nettopp derfor oppfordrer jeg alle til å trives på reisen: når du trives med det du gjør og med de endringene du gjennomfører, så fjerner du litt av fokuset på resultatene. Du vil merke at kroppen utvikler seg, at du blir sterkere, sunnere, friskere og en bedre versjon av deg selv.

Målet bør være å gjøre ting enkelt, være konsistent og bygge den kroppen du ønsker, samtidig som du klarer å opprettholde formen. Hele året.

Bli den beste, kuleste og sterkeste versjonen av deg selv.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.