Proteinrikt kosthold reduserer matlysten og øker forbrenningen

Flere undersøkelser viser at et høyt inntak av protein reduserer energiinntaket, samtidig som det øker forbrenningen.

smoothie

En forfriskende proteinsmoothie kan være en perfekt start på dagen.

Protein øker forbrenningen, metthetsfølelsen og gjør det enklere å bygge muskler. Men visste du at et høyt inntak av protein kan få deg til å spise opptil 1000 kcal mindre i løpet av en dag?

Ifølge forskning ser det ut til at en økning i proteininntaket kan være noe av det viktigste du gjør for å kontrollere appetitten og regulere energiinntaket.

LES OGSÅ – Pristest av 38 proteinkilder

Ikke la den rumlende magen ødelegge

I stedet for at du stikker innom bensinstasjonen eller overspiser av den usunne kantina på jobben, kan det være greit å vite at en proteinrik frokost kan være en enkel løsning som gir langvarig følelse av metthet samtidig som forbrenningen øker (1-3).

Jeg vil anbefale deg å prøve å få i deg mellom 1,5 – 2 gram protein per kg kroppsvekt, pr dag. Dette legger forholdene til rette for at du klarer å prestere på jobb og sosialt, uten at du går rundt og har lyst på mat hele tiden.

LES OGSÅ – Ny og spennende forskning om protein

Spiser mindre og forbrenner mer

Flere undersøkelser (4,5) viser at en økning i proteininntaket, uavhengig av om du spiser moderat eller lite karbohydrater får deg til å spise betydelig mindre, samtidig som at energiforbruket går litt opp. I den ene undersøkelsen (4) var det snakk om over 1000 kcal mindre.

I dagens samfunn finnes det få gode argumenter for å takke nei til en slik gevinst. Jeg vil derfor anbefale deg å være flink med å få i deg nok proteiner. Ikke for mye, men det viktigst er at du ikke får i deg for lite.

Sikt mot cirka 2 gram per kg kroppsvekt om dagen, så er du sikret å nyte godt av proteinets mange positive effekter på deg som trener.

LES OGSÅ – 6 gode grunner til å spise mer protein

Hvilke erfaringer har du med ulike diettoppsett? 41 Svar

Referanser

  1. Astrup A, Meinert Larsen T, Harper A. Atkins and other low-carbohydrate diets: hoax or an effective tool for weight loss? Lancet 2004;364:897–9.[Medline]
  2. Weigle DS, Breen PA, Matthys CC, et al. A high-protein diet induces sustained reductions in appetite, ad libitum caloric intake, and body weight despite compensatory changes in diurnal plasma leptin andghrelin concentrations. Am J Clin Nutr 2005;82:41–8.
  3. Rolls BJ, Hetherington M, Burley VJ. The specificity of satiety: the influence of foods of different macronutrient content on the development of satiety. Physiol Behav 1988;43:145–53.
  4. Effects of a high-protien ketogenic diet on hunger, appetite, and weight loss in obese men feeding ad libitum. Am J Clin Nutr 2008
  5. Br J Nutr. 2010 Nov;104(9):1395-405. Epub 2010 Jun 22.Presence or absence of carbohydrates and the proportion of fat in a high-protein diet affect appetite suppression but not energy expenditure in normal-weight human subjects fed in energy balance

Likte du saken? Del den med andre!

Fløyelsmjuk, krema havregrøt!

Fløyelsmjuk, krema havregrøt!

Havregrøt er kvardagskost for mange og kan varieres i den uendelige med ulike smaktilsentinger, ingredienser og toppinger. Men kva med å bytte ut havregryn med havremel for ny, fløyelsmjuk og krema konsistens?