Styr unna disse 6 katastrofale diettrådene

De siste års forskning viser at vi kan tillate en del fleksibilitet i kostholdet vårt. Det er det derimot ikke alle som har fått med seg.

 

920x920restrictive

Om du undres over hvorfor så få mennesker klarer å gå ned i vekt, eller enda vanskeligere: holde vekten nede – så kan du starte med å bla deg gjennom de norske nettavisene. Fellesnevneren ser ut til å være dårlige diett- og kostholdsråd.

Så selv om det flyter over av informasjon og tips om trening og kosthold, gjør vi det vanskelig for befolkningen med så mange tvetydige, diffuse og uriktige tips.

Visste du at det fantes flere måter å gjøre det på?

Det er delte meninger om korn, melk, aspartam osv. Det er helt greit, men det er ikke slik at det var hvetebollen som gjorde deg overvektig. Det må i så fall være snakk om veldig mange hveteboller.

Det viktigste ved en kostholdsendring, er at forandringen er tilpasset individet – i dette tilfellet, deg.

For noen er et middelhavsinspirert kosthold veien å gå, for andre fungerer det med noe helt annet. Det viktige er at du faktisk trives med det du gjør. Så før du lar deg lure til å tro at det bare finnes en vei til målet, anbefaler jeg deg at du leser gjennom denne artikkelen.

Jeg skal se nærmere på en artikkel jeg fant på Bodybuilding.com som tar for seg seks såkalte «killers» for dietten din.

1. Alkohol ødelegger dietten

There’s no place for it – not at work, not at home, not out on the town, and definitely not secretly mixed into a Nalgene concoction stuffed in your bag. (…) First off, alcohol is nothing but empty calories. Secondly, it’s normally consumed at night (the worst time to take in nasty calories), which means you’ll be adding some fat to your total storage if you go out and have a few with your friends (…) If you absolutely have to go out, do your friends a solid and be the designated driver. However, it’s much easier if you don’t go out at all and keep alcohol out of the house.

Et av de store problemet med fitnesslivsstilen, er den overdrevne bruken av ubetingede krav.

Dette er ikke et godt argument for ukentlig fyll, men du bør ikke ekskludere ting i livet du setter pris på. Liker du å dele ei flaske rødvin med ei god venninne en gang i blant, så synes jeg du skal fortsette med det. I bunn og grunn handler det om hvor ofte og hvor mye du gjør det.

  • 1 flaske rødvin – 2 ganger i måneden er greit.
  • 8 pils – 2 ganger i uken er en dårlig idé.

Den kjente svenske kostholdseksperten Martin Berkhan har skrevet en egen guide som gir deg tips til hvordan du reduserer skadeomfanget av en tur på byen.

2. Kutt ut fruktspisingen

It’s true, fruits do have vitamins and minerals, but they also contain a lot of natural sugars. You don’t want that extra sugar because your body should be focusing on the complex carbs you eat and the body fat you already have for energy.

Frukt inneholder et spekter av verdifulle næringsstoffer (vitaminer, mineraler, antioksidanter, fiber og vann), samt et variert innhold av sukkerarter som sikrer et hurtig opptak.

I tillegg gir frukt en verdifull metthetsfølelse som mange setter pris på når man er på diett.

Noen fraråder bruk av frukt på diett fordi det sies å inneholde mye fruktose, som igjen enkelt omdannes til fett. Leser du artikkelen til ernæringsfysiolog Solveig Staurland, vil du forstå at fruktoseinnholdet i frukt er ganske lite.

3. Hold deg unna meieriprodukter

Forfatteren av artikkelen nevner først at meieriprodukter inneholder for mye sukker og energi, men skriver etterpå at cottage cheese og myse er greit.

Så lenge man ikke har intoleranser eller fordøyelsesproblemer, vil meieriprodukter kunne være en verdifull kilde til flere viktige næringsstoffer på diett – og absolutt ikke noe man bør kutte ut.

4. Det samme gjelder sausene

For at dietten ikke bare skal være noe man gjør for en kort periode, for så å sprekke, er det viktig at maten man spiser, er velsmakende.

Krydder, saus og marinader kan være redningen. For man må nødvendigvis ikke overdrive mengden, for å få kyllingfileten litt saftigere. I tillegg finnes det jo i dag lavkalori-varianter av nesten alt fra dressing, ketsjup, sennep, osv.

3 ss olivenolje, litt salt, pepper og hvitløk og basilkum og så har du plutselig forfriskende pesto.

5. Hopp aldri over måltid

Dette er en av de mytene som aldri vil dø ut. Noen argumenterer for at forbrenningen går ned om man ikke spiser ofte nok, mens de som etter hvert har forstått at det ikke finnes noe vitenskaplig grunnlag for å hevde det, klamrer seg til broscience eller syltynne egenerfaringer (som at folk kjenner at forbrenningen går ned 75 kcal).

But even skipping one meal can throw your diet off, so even when you’re not hungry, you need to eat. Your body must be constantly fed to keep its metabolism at an elevated rate.

Periodisk faste – både vitenskapen rundt, og de praktiske erfaringene, er et solid bevis på at man kan miste fett, bygge muskler og se fantastisk ut – ved å faste store deler av døgnet. Og dette er uten at forbrenningen stopper opp.

6. Usunn mat er aldri bra

Viktigere enn typen mat, er mengden mat. Og så lenge du ikke skal konkurrere i fitness eller kroppsbygging om 8 uker, kan du fint unne deg «normal mat», selv om du vil ned i vekt eller forandre livsstilen din.

Du må tenke mer på helheten enn detaljene.

Ønsker du å endre eller å legge om kostholdet, kan du starte med å notere ned hva du spiser, tre dager på rad. Deretter starter du med å bytte ut mye av den usunne maten, med sunnere alternativer.

Det kan se slik ut:

Type mat Før Etter
Taco Kjøttdeig, tacosaus, skjell, grønt Karbonadedeig, mindre tacosaus, grov tortillalefse, grønt
Kylling Kyllinglår med ris og dressing Kyllingfilet med ris og avokado
Pannekaker Hvetemel, lettmelk, egg, smør Havremel og havregryn, ekstra lettmelk, egg, smør
Sjokolade Snickers Proteinsjokolade med peanøtt og karamellsmak
Potetgull 300 g kims potetgull 180 g kim naturchips
Yoghurt God morgen yoghurt Kesam med funlight

Om du tror at det å leve sunt innebærer smakløs og kjedelig mat, tar du feil.

Og helt til slutt

Now, these rules are obviously easier said than done, but the key to success is thinking LONG TERM. Having a beer, cheat meal, or sugary fruit will provide short-term satisfaction, but will ultimately lead to you to fail the most important goal of all – your diet.

Jeg er enig i at man må veie ting opp mot hverandre. Satt på spissen kan man si at du hele tiden tar et valg – mellom den fine kroppen og hamburgeren du nettopp har trykket i deg.

Det er likevel ikke så svart/hvit. Å stramme opp, forbedre helsa og stimulere sunnheten i kroppen krever ikke et totalforbud mot usunn mat.

Lørdagen skal være som lørdager flest, mens ukedagene skal være som dager flest.

I løpet av en måned spiser du kanskje opp mot 75.000 kcal. Om 5000 (6,6 %) av disse kommer fra sjokolade og potetgull, så spiller det ingen rolle.

Kjenner du noen som ødelegger diettene sine med tullete begrensninger?

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.