Styr unna usunn halvfabrikata

Hvis du kun skal følge et kostholdsråd vil det være: Ikke spis noe din oldemor ikke ville gjenkjent.

Verden blir feitere, svakere, latere og  sykere. Hvorfor? Fordi vi ikke spiser mat. Og det vi spiser, som stort sett kun er dårlige etterligninger, spiser vi for mye av.

Vi har blitt lurt til at ferdiginnpakket mat, med ingredienser som du ikke en gang kan uttale, kalles mat. Det du spiser er ikke mat, det er matprodukter.

La oldemor diktere matvanene dine

Michael Pollan har skrevet boka: «in defence of food», og skriver bl.a: Ikke spis noe din oldemor ikke ville gjenkjent.

Tenk deg at du tar en tur på butikken med din oldemor. Dere går forbi krydderhylla, og inn til radene av ferdige posesauser. Hvor mange av disse tror du hun ville gjenkjent?

Om du i tillegg leser innholdsfortegnelsen på posen, er jeg redd du får ei svært forvirret oldemor.  Hovedingrediensen er antakelig hvetemel, deretter fylles det på med sukker, smaksforsterkere, vegetabilsk fett, surhetsregulerende middel, konserveringsmidler osv.

Halvparten klarer du ikke å uttale, den andre halvparten har du ingen anelse om hva er. Og om du faktisk vet hva det er, aner du ikke hvorfor det er der!

Det er ikke det at hvert enkelt av disse produktene er farlige i seg selv, men disse sammen hentyder til sterkt prosseserte matvarer. Og hvorfor bruke ekstra sukker der det ikke trengs? Hvorfor bruke sterke konserveringsmidler, når det skal spises samme dag? Mat råtner, det gjør ikke matprodukter.

Eat food, not too much, mostly plants

Vi har overkomplisert det som en gang i tiden var det mest elementære i løpet av en dag. Det er ikke snakk om et måltid lengre, det er snakk om næringsstoffer.

For å referere fra Pollan.

Eat food. Not too much. Mostly plants.

I disse få ordene, får han frem hva som faktisk trengs. Neida, jeg er ikke en av dem som mener at du skal spise vegetarisk, men om du baserer kostholdet på grønnsaker, supplerer med (en god del) animalske produkter, som kjøtt, egg og melkeprodukter, og fullfører med gode fettkilder er du på god vei.

Hovedessensen er at du skal spise mat. Gå til orginalkilden til produktet du har i hånden. Ikke kjøp guacamole dip, som inneholder 1,5 % avokado, men kjøp avokado, tomat, hvitløk og litt sitron, så har du en mye bedre variant, med et helt annet næringsinnhold.

Margarin og «pizzatopping»

La oss ta for oss et annet eksempel. Et produkt som fremstilles som en variant av ost, «Pizzatopping». Det er et billigere produkt som utrolig få faktisk vet at ikke er i nærheten av å kunne kalles en ost.

Eller et annet morsomt eksempel: Margarin (og her kan det skrives mye!). Da margarin ble produsert, var det ment som en billig erstatning for smør som ble basert på umettede fettsyrer fra planteoljer.

Da de i tillegg fikk en teori på at mettet fett var dårligere enn umettet fett, var jubelen i gang. Det de ikke visste var at under prosseseringen av margarinen ble det dannet farlige transfettsyrer. Det gøye med fabrikkvarer, er at det er så enkelt å forandre på dem, og igjen ble margarinen forandret på.

Rådene har gått på kryss og tvers lenge

Mat?

Rådene har vært mange. I en periode skulle vi spise lite fett – og i alle fall ikke mettet fett!

Deretter skulle vi kun spise vegetarisk, så skulle vi droppe det, til fordel for kun animalske kilder som kylling og annet magert kjøtt.

Om du spiste egg kunne du like greit ønske kolesterolet velkommen, og fete meieriprodukter var det ingen som så på som sunne lengre.

Senere kom fettet tilbake i varmen, mens karbohydrater har blitt mer og mer sett på som synderen, og matvarer som poteter og gulrot har blitt satt i kulden sammen med de varene som faktisk HAR skylden: sukker, fint hvetemel og andre raffinerte produkter.

Enkelte sverger også til at maten skal være fullstendig rå, og her gjelder fortsatt den veganske livsstilen, mens andre (inkludert meg) spiser kjøtt i større mengder, og inkluderer fortsatt en god mengde karbohydrater i kostholdet.

Det har ikke vært et fasit svar, og det er det heller ikke. Men det nærmeste svaret vi kommer til, er ganske enkelt: Spis mat.

Du trenger ikke å være så forvirret lengre

Har blitt en befolkning småspisere

Jeg kan huske at jeg leste i et ukeblad da jeg var rundt 11 år at Madonna rådet folk å tygge hver matbit rundt 30 ganger, for da merket du fortere at du ble mett.

Jeg måtte selvsagt prøve dette, «dessverre» ente jeg ikke slankere, resultatet var at jeg kjedet meg noe enormt igjennom måltidet. Så testingen min ble med det, men det betyr ikke at Madonna var helt på bærtur.

Bruk tid på maten din, nyt den og ikke hast deg igjennom måltidet.

Dagens befolkning spiser ikke måltider, vi småspiser hele tiden. Et måltid skal spises ved et bord (Ikke skrivebordet, sofaen eller bilen), og sammen med andre. Hvorfor? Jada dette er klisje, maten er mer enn næringsstoffer. Det er følelser, kultur og tradisjon.

Alle har et forhold til mat. Og det er ofte dette som gjør ernæringen vanskelig – fordi mattradisjonene forandrer seg. Vi spiser annerledes nå, enn vi gjorde da vi ble født, og ganske så mye forandret seg om 20 år.

Det samme rådet gjelder fortsatt

Men rådet om å spise mat, gjelder fortsatt. Og da mener jeg uprossesert, ren mat. Jeg mener frukt, grønnsaker, rent kjøtt og egg.

Unngå yoghurt som er tilsatt uendelige mengder sukker og pølser som inneholder kun restavfall. Om du er lur, tar du deg en tur på bondens marked/grønnsakssalg på torvet, for her finner du garantert ikke noe hel- og halvfabrikata.

Om du spiser mat, har du tatt et stort steg mot en sunnere livsstil. Men selv om du spiser mat, som tilsynelatende er sunn, betyr det ikke at du blir sunn og frisk på et blunk. Det finnes ingen magisk pille, det er fortsatt energi i disse matvarene.

Spiser du for mye, ja da blir du fortsatt feit. Spiser du for lite, da får du heller ikke de resultatene du ønsker.

Det er fortsatt kun deg alene som kan bestemme deg for å legge om livvsstilen og nå ditt mål. Selv om verden er sykere, feitere, latere og svakere, trenger ikke dette å gjelde deg.

Og alt dette kan du reversere/unngå ved å spise mat, ikke for mye og mest planter (og selvsagt en god del kjøtt).

4 tips på veien

Til slutt anbefaler jeg å lese boken jeg har referert til: In defence of food, av Michael Pollan. Boka har mange viktige poeng, og poengterer f.eks følgende

  • Unngå matprodukter som inneholder mer enn 5 ingredienser
  • Unngå matprodukter som har helsepåstander. Hvorfor tror du de trengte det i utgangspunktet? Vil du noen gang se et eple med en helsepåstand?
  • Spis måltider, og spis ved et spisebord. Ikke i bilen, ikke ved TV’en, ikke småspising, og helst sammen med andre.
  • Ikke få maten din fra samme sted som bilen din.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.