Fakta – Grønnsaker er fortsatt sunt

De norske kostholdsrådene sier at det er en overbevisende eller sannsynlig årsakssammenheng mellom inntak av grønnsaker og en rekke kroniske sykdommer, men ikke alle er like enige.

salatbarfarger

En av de mest etablerte sannhetene innenfor kosthold er at grønnsaker er sunt for oss. Helsedirektoratet anbefaler oss å innta 500 gram grønnsaker, bær og frukt per dag, hvorav halvparten fra grønnsaker.

Ifølge en landsomfattende kostholdsundersøkelse fra 2011 får bare 13 og 15 prosent av alle menn og kvinner i seg den anbefalte mengden. Helsedirektoratet jobber derfor sammen med bransjen for å få oss til å øke inntaket. 

Gode beviser for årsakssammenheng

De norske kostholdsrådene for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer konkluderer med at det er en overbevisende eller sannsynlig årsakssammenheng for at grønnsaker (og frukt og bær) reduserer risikoen for kronisk sykdom.

Gjennomgangen viser at:

  • Grønnsaker, frukt og bær reduserer risikoen for koronar hjertesykdom, hjerneslag, metabolsk syndrom og høyt blodtrykk.
  • Grønnsaker reduserer risikoen for kreft i munnen, svelg, strupehodet, spiserør og magesekk.
  • Grønnsaker (i løk-familien) reduserer risikoen for kreft i magesekken.
  • Fiber fra grønnsaker, frukt, bær og fullkornsprodukter reduserer risikoen for hjerte- karsykdom, diabetes type 2 og kreft i tykk- og endetarm.
  • Hvitløk reduserer risikoen for kreft i tykk- og endetarm.
  • Matvarer som inneholder folat reduserer risikoen for kreft i bukspyttkjertelen.
  • Matvarer som inneholder karotenoider reduserer risikoen for kreft i munnen, svelget, strupehodet og lungene.
  • Matvarer som inneholder lykopen reduserer risikoen for prostatakreft.
  • Matvarer med lav energitetthet (kcal/100 gram, som er typisk for grønnsaker) reduserer risikoen for overvekt og fedme.

LES OGSÅ – Frukt og grønnsaker er fortsatt næringsrikt (ekstern link)

Så, grønnsaker er sunt?

Til tross for at Helsedirektoratet har kommet frem til at det enten er en overbevisende eller en sannsynlig årsakssammenheng mellom grønnsaker og en rekke kroniske sykdommer, er ikke alle enige om at grønnsaker er sunt.

På fredag kunne man lese en artikkel på nettstedet Supersprek.no som står i kontrast til det som er konsensus blant verdens ledende forskere og eksperter. Vi gjengir her meningsinnholdet i påstandene og har samtidig fått Erik Arnesen som har en mastergrad i samfunnsernæring om å komme med hans syn.

Vitaminer og mineraler i tilskudd er like bra som grønnsaker fordi kroppen ikke ser forskjell på vitaminer fra grønnsaker og syntetiske piller.

Det er riktig at vitamintilskudd forebygger vitaminmangelsykdommer og at kroppen ikke kan skille mellom eksempelvis vitamin C (askorbinsyre) fra piller og appelsiner, men for de fleste er det unødvendig å ta vitamintilskudd for å dekke behovene, påpeker Arnesen.

Antioksidanter har ingen effekt på forekomst av sykdom og aldring.

Selv om det mangler belegg for at tilskudd av antioksidanter har noen fordel, er det samtidig overbevisende at matvarer rike på antioksidanter er positivt for helsa, uten at det nødvendigvis skyldes antioksidantene eller vitaminene i seg selv, forteller Arnesen.

Undersøkelsene som viser at grønnsaker er sunt er såkalte observasjonsstudier som kan vise mulige sammenhenger, men kan ikke si noe om årsak-effekt.

Selv om det stemmer at mye av forskningslitteraturen er observasjonsstudier, er ikke rådet om å spise mye grønt det. Det er også gjort intervensjoner på mennesker og dyr og mer mekanistiske studier. I en ideell verden ville sammenheng mellom mat og helse testes i langvarige randomiserte kliniske studier, men det er ikke praktisk mulig, utdyper Arnesen.

Liker du ikke grønnsaker, er det ingen grunn til å tvinge det ned, da helseeffekten vil være minimal/fraværende, avhengig av øvrig næringsinntak.

Når det gjelder forebygging av kostrelaterte kroniske sykdommer er det derimot sannsynlig at grønnsaker (frukt og bær) er viktig. Metaanalyser viser eksempelvis at for hver ekstra porsjon med frukt og grønt reduserer risikoen for hjertesykdom med 4 prosent. Det tilsvarer mange tusen dødsfall globalt. At vitaminpiller ikke har samme effekt, taler for at det er grønnsaker i helhet som er helsefremmende. Det er kanskje like viktig å se på hva grønnsaker erstatter i kostholdet (f.eks usunn snacks). I tillegg til vitaminer er grønnsaker en viktig kilde til bl.a. kalium, fiber, karotenoider og flavonoider, utdyper Arnesen.

Ser du noen grunn til å tvile på at grønnsaker er sunt for oss? 13 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.