;
;

Glutamin – Muskelvekst, fettforbrenning, virker det?

Skal vi tro de senere års forskning på glutamin, vil tilskuddet være bortkastet for de fleste av oss.

glutamine333

Glutamin er et populært kosttilskudd som mange ser på som et av de mest effektive for å bygge muskler og styrke. Men fungerer det?

Over 70 prosent av all glutamin du inntar blir tatt opp av tarmen og kommer aldri over i blodet. Derfor er det også pussig at så mange hevder at glutamin er så effektivt. Fra rottestudier vet man at glutamin ga økt proteinsyntese og redusert nedbrytning av protein, men her ble mengden glutamin i muskelen tidoblet. Det er ikke fysisk mulig hos mennesker.

Glutamin og muskelvekst

Intravenøs og oralt inntatt glutamin gir ingen effekt på proteinsyntesen eller glutaminnivået i musklene hos mennesker.

I en studie sammenlignet man effekten av hhv. 80g glutamin og 80g maltodekstrin i et 6 ukers styrkeprogram. Man fant ingen forskjell på markører for muskelvekst og styrkeøkninger. I en annen studie undersøkte man effekten av 30g glutamin før trening på styrke og muskelvekst. Også her fant man ingen forskjell mellom kontrollgruppen og gruppen som inntok glutamin.

Glutamin og fettforbrenning

Hva med den fettforbrennende effekten som så mange skryter av? I en studie ble deltagerne gitt 0,25g glutamin (tilsvarende 12,5g for en person på 50kg) sammen med ett måltid. Her ble det registrert at forbrenningen økte med 42 kalorier. Med andre ord – man kan heller kutte ned på fettintaket med noen gram, for å oppnå samme effekt.

I en annen studie ble en gruppe brytere delt i to. Begge ble satt på en kaloriredusert diett med 1,5g protein pr kg kroppsvekt. Den ene gruppen fikk i tillegg 0,35g/kg glutamin i 12 dager. Den ekstra glutaminen visste seg å ikke ha noen ekstra effekt – nedgangen i fettmase og kroppsvekt var identisk.

Bortkastede penger?

For de fleste vil tilskudd av glutamin være bortkastet. Det finnes enkelte studier som viser at man med store treningsmengder vil kunne understøtte imunnforsvaret med glutamin, men om du har et normalt inntak av protein, så dekker man dette på en utmerket måte fra før av.

Om du likevel føler at du får et utbytte av glutamin, så er det jo ingenting i veien for at du fortsetter å bruke det, men da må du også ta høyde for at effekten trolig er placebo.

Referanser

  1. Mittendorfer et. al. Whole body and skeletal muscle glutamin metabolism in healthy subjects. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001
  2. MacLennan PA et. al. Inhibition of protein breakdown by glutamine in perfused rat skeletal muscle. FEBS Lett. 1988
  3. Svanberg E et. al. The effect of glutamine on protein balaance and amino acid flux across arm and leg tissues in healthy volunteers. Clin Physiol. 2001
  4. Candow DG. Effect of glutamine supplementation combined with resistance training in young adults. Eur J Appl Physiol. 2001
  5. Antonio J et. al. The effects of high-dose glutamine ingestion on weightlifting performance. J Strength Cond Res. 2002
  6. Iwashita et. al. Glutamine supplementation increases postprandial energy expenditure and fat oxidation in humans. JPEN Parenter Eneteral Nutr. 2006
  7. Melis GC et. al. Glutamine: recent developments in research on clinical significance of glutamine. Curr opin Clin Nutr Metab Care. 2004
  8. Castell L. Glutamine supplementation in citro and in vivo, in exercise and in immunodepression. Sports Med. 2003.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.