Ubegrunnet frykt for mettet fett

Her får du 8 gode grunner til hvorfor du fint kan spise mettet fett, uten å være redd for hjerte- karsykdom.

smor

Mennesker har konsumert mettet fett i tusenvis av år. Men for noen skarve tiår tilbake fant vi plutselig ut at mettet fett var årsaken til hjerte- karsykdom. Nye studier viser derimot at dette likevel ikke er tilfelle.

Her får du 8 grunner til hvorfor du ikke har noen grunn til å frykte mettet fett.

1. Mettet fett øker mengden store LDL-partikler

Kolesterol er et fettstoff som finnes i alle celler og er nødvendig for å leve. Alle cellemembraner består av en god del kolesterol. Samtidig brukes kortisol som byggestein for steroider som testosteron og østradiol.

Uten dette kolesterolet ville vi ikke kunne leve. Kroppen vår har derfor utviklet mekanismer som både tillater produksjon og sikrer at vi til enhver tid har nok av det.

Men så har vi dette LDL-kolesterolet som flere ganger er satt i sammenheng med økt risiko for hjertesykdom. Men til tross for det, viser ny forskning at det ikke stemmer.

Vi har faktisk flere subtyper av LDL-kolesterol og variasjonen i partikkelstørrelse er med og påvirker hvordan vi responderer på LDL.

  • De mindre LDL-partiklene: De små og tette partiklene kan enkelt trenge gjennom veggen i blodårene (123).
  • De store LDL-partiklene: De store og løse partiklene øker ikke risikoen for hjertesykdom (45).

Mettet fett øker mengden store LDL-partikler, noe som betyr at den kolesteroløkende effekten av mettet fett er liten og helt irrelevant (67).

Konklusjon: Mettet fett gir en liten økning antallet store LDL-partikler, men denne partikkelstørrelsen er ikke satt i sammenheng med hjertesykdom.

2. Mettet fett øker HDL kolesterolet

Noe som ofte blir glemt når det prates om mettet fett, er at de øker HDL kolesterolet som av mange kalles det «gode» kolesterolet.

Dette proteinet frakter kolesterol vekk fra arteriene og til leveren hvor de enten kan bli skilt ut eller brukt på nytt.

Jo høyere HDL kolesterol du har, jo mindre er risikoen for hjertesykdom (8910).

Konklusjon: Mettet fett øker det «gode» kolesterolet, noe som reduserer risikoen for hjertesykdom.

LES OGSÅ – Smør er mye sunnere enn margarin

3. Mettet fett fører ikke til hjertesykdom

I en stor oversiktsstudie fra 2010 som så nærmere på 21 undersøkelser med totalt 347.747 deltagere fant ingen sammenheng mellom mettet fett og hjertesykdom (11). Andre lignende gjennomganger har heller ikke funnet noen sammenheng (1213).

Ideen om at mettet fett fører til hjertesykdom er bare nok en myte, skapt av forutinntatte forskere som ble litt forelsket i sine egne teorier.

Og på en eller annen måte ble dette sett på som en slags allmenn viten, både av media og ernæringsfysiologer.

Konklusjon: Det finnes ingen bevis for at mettet fett fører til hjertesykdom. Dette er en myte som aldri har blitt bevist.

4. Mettet fett reduserer risikoen for hjerneslag

Ved hjerneslag vil en tilttetting av blodårene føre til at hjernen ikke får blod. Et slag ødelegger hjernevevet og er en av de vanligste dødsårsakene i vestlige land. Bak hjerteinfarkt er hjerneslag den mest vanligste dødsårsaken i land med middels til god økonomi.

Det finnes flere studier som viser at mettet fett reduserer risikoen for slag, selv om ikke alle resultat er statistisk signifikant (1415)

Konklusjon: Hjerneslag er en av de vanligste årsakene til død. Flere studier viser at mettet fett reduserer risikoen for slag.

LES OGSÅ – Så enkelt er det å forbrenne fett

5. Mettet fett tåler høye temperaturer

Mettet fett tåler varme mye bedre enn enu- og flerumettet fett.

Saturated fats are much less likely to react with oxygen than unsaturated fats. De mange dobbeltbindingene til spesielt flerumettet fett gjør de svært utsatt for oksidering (16). Når umettet fett reagerer med oksygen under høy varme vil det dannes giftige stoffer samtidig som fettet harskner.

Mettet fett som smør og kokosolje er langt bedre alternativ hvis du skal steke eller koke mat på høy varme.

Konklusjon: Skal du koke eller steke mat på høy varme er mettet fett det klart beste alternativet fordi det ikke vil reagere så enkelt med oksygen.

6. Mat med mettet fett er rik på næringsstoffer

Det finnes mange matvarer som naturlig er rike på mettet fett. Disse matvarene inneholder ofte også mye næringsstoffer og viktige fettløselige vitaminer.

Gode eksempel er kjøtt, egg, fete meieriprodukter og innmat. Nøkkelen er her å spise dyr som har spist mat som er naturlig for dem. Kyr som spiser gress er et eksempel.

Biff som kommer fra kyr som spiser gress, pasteuriserte egg og meieriprodukter fra dyr som spiser gress er mer næringsrik, sammenlignet med de tradisjonelle variantene. De er spesielt rik på de fettløselige vitaminene A, E og K2 (1718192021).

Konklusjon: Mat med naturlig høyt innhold av mettet fett er svært næringsrikt, spesielt på de fettløselige vitaminene.

LES OGSÅ – En innføring i steinalder-kosthold

7. Mettet fett er bra når du skal gå ned i vekt

Hvor ofte hører vi ikke at et kosthold med mye fett gjør deg feit? Det kan være sant om dietten i tillegg består av mye sukker og lettfordøyelige karbohydrater. Fett er i seg selv ikke problemet.

En diett med mye fett og lite sukker og karbohydrater, har faktisk motsatt effekt. Et lavkarbokosthold som gjerne inneholder mye mettet fett gjør at du går mer ned i vekt, enn en diett med lite fett. De er også langt sunnere for helsen (222324).

8. Mettet fett har mye smak

Bacon, ost, kjøtt, egg, smør – alt dette inneholder mye mettet fett, og smaker helt fortreffelig.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.