;
;

Vi foreldre har hovedansvaret for barnas overvekt

Forskning: 9 av 10 barnehagebarn som er overvektige, oppfattes som normalvektige av foreldrene sine.

eating

Foto: Du bestemmer både hva og hvor mye du skal servere til middag.

Overvekt og fedme hos barn er et vanskelig tema som byr på mange utfordringer. Selv om fysisk aktivitet og kosthold må sees nærmere på, vil gener og arv, psykisk helse og samfunnet også påvirke.

Som foreldre har vi en veldig viktig rolle som vi bør være klar over. Vi bestemmer både over kostholdet hjemme og hvilke aktiviteter barna være skal delta i. Dessverre er vi alt for glad i å skylde på alle de andre faktorene. De spiller selvsagt en rolle de også, men de må ikke brukes som en unnskyldning og ansvarsfraskrivelse.

Foreldrene har hovedansvaret

Fedmeforsker Pétur Benedikt Júlíusson ved barneklinikken på Haukeland universitetssykehus i Bergen er ikke i tvil om foreldrenes viktighet.

– Foreldre har en helt avgjørende betydning for barns overvekt. Hva barn spiser og hva de gjør på fritiden er foreldrenes ansvar, særlig når de er små. Det kommer vi ikke unna, selv om forskere strides om hvor mye genetikk og miljøfaktorer betyr. Prosentandelen kan sikkert diskuteres, men mitt utgangspunkt er at gener og miljø vektes 50-50 på barnefedme. Da sier det seg selv at foreldrene spiller en veldig viktig rolle, sier han til Forskning.no 

En undersøkelse Júlíusson gjorde i 2010 og som studerte svar fra 4700 foreldre om barnas kosthold og vekt, kom han fram til at 9 av 10 barnehagebarn som er overvektige, oppfattes som normalvektige av foreldrene sine. Til Forskning.no tror han at forklaringen på «blindheten» kan være at stadig flere barn er overvektige, og at de derfor ikke skiller seg så mye ut.

Dårlige vaner videreføres

Vi voksne har stor påvirkningskraft ovenfor egne barn. Likevel virker det som at mange enten gir blaffen i ansvaret, eller ikke er interessert i å ta det. Kjøper vi inn sunn mat, serverer sunn mat og oppfordrer til aktivitet, stiller krav til aktivitet før eksempelvis tv-titting og spilling etc. så har vi en god start. At vi som foreldre er sunne, aktive og er opptatt av egen helse er noe som videreføres til barna våre.

Dette er ingen garanti, fordi også andre faktorer påvirker, men det vil for mange være en forutsetning. Små, kamuflerte endringer i kostholdet kan mange ganger utgjøre en stor forskjell. For det er ikke snakk om å snu opp ned på tilværelsen.

  • Spis mindre sjokolade og søtsaker. Hold det til en kveld i uken.
  • Drikk mindre brus, juice, nektar, sports- og energidrikke.
  • Spis mindre mat som det er lett å spise veldig mye av, eksempelvis hamburger, pizza, pølser, pannekaker, vafler og den slags.
  • La 50 prosent av middagen være grønnsaker.
  • Server rene fiskeprodukter til middag flere ganger i uken.
  • Still krav til aktivitet før data- og tv-spilling.
  • Belønn barnet med lek, framfor mat.

Små forandringer vil på lang sikt kunne ha stor effekt og innvirkning.

Referanser

  1. Forskning.no – Foreldre har ansvar for barnas overvekt, 17.10.2013
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.