Så enkelt er det å forbrenne fett

Har du glemt hvordan du går ned i vekt? Konseptet bak forbrenningen av fett er utrolig enkelt. Du må bare vite hva du skal gjøre.

Noen ganger gjør vi ting mer kompliserte enn de egentlig er.

Selv om vi ikke skal undervurdere kompleksiteten av overvekt og fedme, er konseptet i seg selv ganske rett fram. Selv holder jeg meg til tre enkle regler som har visst seg å nesten alltid fungere.

De essensielle retningslinjene for å lykkes med fettforbrenningen er…

1. Skap et energiunderskudd

Enten du skaper energiunderskuddet ved å trene (minst effektivt), gjennom å spise mindre (litt mer effektivt) eller ved å gjøre begge deler samtidig (mest effektivt), så handler det i bunn og grunn om det samme.

Du må forbrenne mer energi enn det du inntar.

Energiinntaket må være lavere enn energiforbruket. De som hevder at du ikke skal bry deg om energibalansen når du vil ned i vekt, selger deg trolig noe tull.

Lurer du på hvor mye kalorier du forbrenner? Sjekk ut Kalorikalkulatoren.

2. Du må trene styrke

Styrketrening er nødvendig for å øke andelen fett som forbrennes, samtidig som det bevarer muskelmasse.

I praksis vil dette gi lavere fettprosent (bedre kroppskomposisjon) og føre til at du ser bedre ut naken.

3. Innta nok protein

Behovet for protein øker ved energiunderskudd. Protein er essensielt for å bevare muskelmasse, opprettholde forbrenningen og metthetsfølelsen.

Hvor mye du bør innta, avhenger litt av hvordan fettprosenten utvikler seg i løpet av dietten. På generelt grunnlag anbefaler jeg rundt 2,2 gram protein per kilo kroppsvekt.

Om du går litt over eller under dette har ingen stor betydning for sluttresultatet.

Hold det enkelt

De fleste vil ha god effekt av å gjøre det veldig enkelt.

  1. Skap et energiunderskudd.
  2. Tren styrke minimum to ganger i uken.
  3. Spis tilstrekkelig med protein.

For de aller fleste vil det være unødvendig å tenke på måltidsfrekvens, sammensetning av makronæringsstoffer (protein, karbohydrat, fett) og den slags.

Hva er ditt tips for å skape et moderat underskudd over tid? 46 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.