«Fitnessnora» vil til finalen

Nora Sivertsen Mathisen (24), kanskje best kjent som FitnessNora, har byttet ut BodyFitness med BikiniFitness og debuterer under Stavanger Open 21 september.

nora3

De harde fakta

  • Navn: Nora Sivertsen Mathisen
  • Alder: 24 år.
  • Høyde og vekt: -163 cm og 52 kg.
  • Aktuell som: Bikini Fitness -163cm under Stavanger Open og Norgesmesterskapet.
  • Klubb: Kaliber FKK
  • Nettside: FitnessNora.blogg.no

Byttet over til Bikini Fitness

Fitnessbloggen: Du har tidligere konkurrert i Body Fitness. Hvordan gikk det og hva er årsaken til at du nå vil prøve deg i Bikini Fitness?

Nora: Da jeg stilte i Bodyfitness hadde jeg litt for lite muskelmasse og ble litt lita på scenen. Planen var å bygge mer muskler for å kunne hevde meg i Bodyfitness året etter, men jeg fikk kyssesyken og bestemte meg etter friskmelding fra sykdommen om å reise jorden rundt et halvt år med en ryggsekk.

Jeg spiste sunt og trente på reisen min, det er jo det som er livsstilen min og den måten jeg trives best med å leve på. Men det er klart at det ikke ble seriøs trening som hjemme mens jeg reiste, og derfor har ikke muskelmassen min økt noe særlig siden jeg konkurrerte i 2011. Da var jo ikke Bikini Fitness et alternativ i Norge, men når dette nå er kommet på banen passer det min kropp veldig bra synes jeg selv.

Å være fit og muskuløs, samtidig som man er ultra-feminin er et perfekt kroppsideal å strekke seg etter synes jeg! Derfor gleder jeg meg veldig til å stå på scenen og prøve ut denne nye grenen om noen uker.

nora18

Større fokus på underkroppen

Fitnessbloggen: Bikini Fitness og Body Fitness vektlegger jo utøverne ulikt. Har du endret noe på treningen og kostholdet ditt for å tilpasse deg dette, og hva føler du selv er de største forskjellene?

Nora: Jeg har byttet coach siden sist konkurranse, og det er jo sånn at alle eksperter sin egen måte å legge opp trening og kosthold på. Den største forskjellen er vel at jeg nå trener mye mer underkropp da dette er det viktigste i bikini. At rumpe og lår står i fokus i bikiniklassen er vel noe de fleste har fått med seg, og derfor trener jeg nå bein fem dager i uka. Av disse fem er det tre som er rene beindager, mens de to andre øktene har mer fokus på overkropp.

Jeg er veldig fornøyd med opplegget jeg har fått fra Robert og gleder meg veldig til å se det endelige resultatet selv! Jeg føler selv at jeg har fått god fremgang under dietten og blitt mer formfull på underkroppen.

Kostholdet er stort sett av de samme matvarene hvor det går i ren mat, altså magert kjøtt, fisk, kylling, magre meieriprodukter, havregryn, ris, grønnsaker og proteinpulver. Forskjellen er at jeg nå spiser etter periodisk faste mot sist hvor jeg sist diett spiste 6 måltider om dagen. Jeg har innsett etter litt prøving og feiling at periodisk faste er det spisemønsteret som passer meg best, så sånn sett er denne dietten enklere å følge.

Håper på finaleplass

Fitnessbloggen: Du skal nå stille først i Stavanger og deretter i Norgesmesterskapet. Det er i skrivende stund 22 påmeldte i den lave klassen i Stavanger. Hvilke ambisjoner har du og har du fulgt med de andre jentene (blogger etc) som du skal stille mot?

Nora: Det er kanskje en klisje, men jeg konkurrerer først og fremst mot meg selv. Målet mitt er å komme i best mulig sceneform og vite at jeg har gjort den beste jobben mulig frem mot konkurranse. Da kan jeg gå på scenen og være stolt av meg selv uansett plassering. Men jeg har jo selvfølgelig lyst til å gå T-walk i en finale – det hadde vært gøy!

Fitnessbloggen: Har du lagt noen planer for veien videre. Blir du å fortsette med Bikini, eller vil du prøve å bygge deg opp til å konkurrere i Body Fitness senere?

Nora: Det tror jeg ikke at jeg kan svare på før etter høstens konkurranser, da kan jeg sammenligne de to grenene bedre. Jeg kommer til å velge den grenen hvor jeg følte det var mest gøy å stå på scenen! Det som uansett er sikkert er at jeg kommer til å konkurrere i 2014 også, så får tiden vise i hvilken klasse det blir.

nora11

Slik spiser Nora på diett

Fitnessbloggen: Rekrutteringen til Bikini Fitness har vært enorm siden det ble innført her i Norge. Har du noen gode tips til håpefulle jenter som har lyst å prøve seg. Hvordan går de fram?

Nora: Først og fremst vil jeg anbefale å ta kontakt med en coach / klubb som har god erfaring og har resultater å vise til. Sett konkurranse som et langsiktig mål og ikke prøv å komme på scenen kjappest mulig – det tar tid å bygge muskler og å skynde seg sakte er det beste mantraet i mine øyne. Så er det bare å gi 100% innsats når det kommer til trening, restitusjon og kosthold når man først bestemmer seg for å konkurrere, det nytter ikke å gjøre ting halvveis!

For å komme i sceneform kreves det mye trening og et bevisst forhold til kostholdet. Hvordan ser en vanlig diett-dag ut for deg med tanke på kosthold og trening?

Om morgenen står jeg opp og gjør som regel morgencardio, ofte ved rask gange eller joggeturer ute. Dagens første måltid inntar jeg i lunsjen på jobb mellom 11-12, da jeg ikke blir sulten før litt utpå dagen. Alle måltidene mine består av kjøtt/fisk, grønnsaker og en kilde til karbohydrater.

Etter jobb spiser jeg middag før jeg drar til Kaliber for å jeg trene styrke fem dager i uka. De dagene jeg har styrkefri trener jeg crossfit-lignende trening på Maxpuls for å variere kondisjonstreningen min. Etter trening venter det protein og raske karbohydrater for å fylle opp musklene. Deretter drar jeg hjem for å slappe av eller er med venner resten av kvelden, før jeg spiser kveldsmaten min og legger meg.

Restitusjon er viktig så jeg prøver iherdig å legge meg tidlig i ukedagene, men det er ikke alltid like lett. Dagen etter gjentas prosessen. Train, eat, sleep – repeat! 😉

Da er det bare å ønske deg lykke til i Stavanger og Oslo!

nora1

nora6

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.